Prischock: 321.000 kronor för att byta batteri till elhybridbil

publicerad 5 september 2022
- Gästskribent
Chevrolet Volt i Miami, Florida. Foto: Mario Roberto Durán Ortiz. Licens: CC BY-SA 4.0, Wikimedia

En bilägare som hade en Chevrolet Volt fick en chock när denna fick en offert på ett nytt bilbatteri. Priset var 321.000 kronor för att få ett nytt. Problemet var att bilens garanti och maskinskadeförsäkring hade gått ut.

Vi Bilägare skriver att Chevrolet Volt har en bensinmotor som laddar upp ett batteri på 16 kWh och en elräckvidd på knappt sex mil. Efter att bilen blivit 12 år ville ägaren ha ett nytt bilbatteri. För 321.000 kronor går det att köpa åtminstone två begagnade Chevrolet Volt i USA.

Enligt verkstaden i Florida är priset för ett nytt batteri i nyare batteribilar lägre. Problemet var att batteriet till denna modell Chevrolet Volt inte längre tillverkas av General Motors och utbytesbatteri kom från en annan leverantör med det höga priset.

Dieseltrim.se
Annons

Trögt på bilmarknaden i Sverige

Trots denna typ av problem med att tex finna laddstationer ute i Sverige, laddstationer som både fungerar och inte har kö, är fortfarande efterfrågan större än tillgången på nya elbilar, skriver Erik Söderholm på Vi Bilägare.

Enligt Söderholm stod de laddbara bilarna för nästan hälften (46%) av alla nyregistrerade bilar i augusti månad. Siffran fram till idag ligger på 51% jämfört med 40% år 2021. Elbilarna har ökat med 68% på bara ett år.

I stora drag går det ändå väldigt trögt på bilmarknaden i Sverige.

”Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, uppgick till ca 46 procent i augusti. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 51 procent av årets registreringar, jämfört med drygt 40 procent i fjol.

Elbilarna stod för ca 28 procent av månadens nyregistreringar och för en lika stor andel av årets totala registreringar. Under årets åtta första månader har elbilarna ökat med ca 68 procent jämfört med i fjol.

Laddhybridernas andel av månadens registreringar uppgick till ca 18 procent och till knappt 24 procent av årets. Antalet laddhybrider har hittills i år minskat med ca 22 procent, jämfört med samma period förra året.

Volymmässigt ser vi i augusti det lägsta antalet laddhybrider sedan maj 2020, en signal om att den sänkta bonusen den 12 juli påverkar intresset för laddhybrider”, enligt Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

Text: Extern skribent

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Korkade människor går på propagandan som vanligt och köper batteribilar i tron att de då ”räddar klimatet”. Jag har alltid hävdat att det mest miljövänliga är en bensinbil med katalysator och låg bensinförbrukning som man underhåller och håller liv i så länge som möjligt, dvs MINST 20 år. Själv har jag en Toyota Camry från 1999 och en Saab 9000 från 1993, båda i nära nyskick.

  • Korkade människor går på propagandan som vanligt och köper batteribilar i tron att de då ”räddar klimatet”. Jag har alltid hävdat att det mest miljövänliga är en bensinbil med katalysator och låg bensinförbrukning som man underhåller och håller liv i så länge som möjligt, dvs MINST 20 år. Själv har jag en Toyota Camry från 1999 och en Saab 9000 från 1993, båda i nära nyskick.

  • I stora drag går det ändå väldigt trögt på bilmarknaden i Sverige”?

    Om elbilarna stod för 28% så tycker åtminstone inte jag att galenskapen går trögt. Blir kul sen när det inte finns någon el och 30% av fordonsparken blir stående.

    Blir väl som med mobiltelefonerna. Billigare köpa ny telefon än nytt batteri.
    Men det följer väl mönstret. Lagon tills de är uttjänta slutar nya produceras eller är svindyra. Allt för att det skall konsumeras mera! Forcerad konsumtion, för att rädda klimatet? Det är så dumt så det är sorgligt.

  • Vänta bara och se vilka batteriopriser som det blir från ca 2030. Vid den tiden är i stort alla idag kända förekomster/gruvor för brytninga av erforderliga sällsynta metaller till bilbatterier tömda. Nya gruvor, om man hittar nya malmer leder till avsevärt högre priser. Bilparkerna i världen kan med nya förutsättningar bara vara typ 10% av dagens numerär.

    Dock inverkar inte el-bilshysterin på tillverkningen av krigsmateriel eller gruvmaskiner. Där funkar enbart diesel, bensin.

    Sedan tillkommer långtidslagringen för uttjänta elbilsbatterier (resp vindkraftvingar och solceller). Med dagens teknik kan de inte återvinnas till rimliga kostnader. När nu problemet med uttjänt kärnbränsle har lösts (genom att bränna bort de i nya kärreaktorer), så skapar miljöhysterikerna ÄNNU större problem genom att lagra el-bilbatterier, vingar etc. Världens gräsrötter, som inte har råd med elbilar eller vindkraft skall dock betala som vanligt.

    Helt åt h-e!

  • Såhär säger artikeln ”Enligt verkstaden i Florida är priset för ett nytt batteri i nyare batteribilar lägre. Problemet var att batteriet till denna modell Chevrolet Volt inte längre tillverkas av General Motors och utbytesbatteri kom från en annan leverantör med det höga priset.”

    Då förstår jag, att nya batterier i nyare bilar ska inte behövas bytas ut, men när dom nya blir gamla och behöver bytas ut då går priserna upp för dom osv.

  • I stora drag går det ändå väldigt trögt på bilmarknaden i Sverige”?

    Om elbilarna stod för 28% så tycker åtminstone inte jag att galenskapen går trögt. Blir kul sen när det inte finns någon el och 30% av fordonsparken blir stående.

    Blir väl som med mobiltelefonerna. Billigare köpa ny telefon än nytt batteri.
    Men det följer väl mönstret. Lagon tills de är uttjänta slutar nya produceras eller är svindyra. Allt för att det skall konsumeras mera! Forcerad konsumtion, för att rädda klimatet? Det är så dumt så det är sorgligt.

  • Vänta bara och se vilka batteriopriser som det blir från ca 2030. Vid den tiden är i stort alla idag kända förekomster/gruvor för brytninga av erforderliga sällsynta metaller till bilbatterier tömda. Nya gruvor, om man hittar nya malmer leder till avsevärt högre priser. Bilparkerna i världen kan med nya förutsättningar bara vara typ 10% av dagens numerär.

    Dock inverkar inte el-bilshysterin på tillverkningen av krigsmateriel eller gruvmaskiner. Där funkar enbart diesel, bensin.

    Sedan tillkommer långtidslagringen för uttjänta elbilsbatterier (resp vindkraftvingar och solceller). Med dagens teknik kan de inte återvinnas till rimliga kostnader. När nu problemet med uttjänt kärnbränsle har lösts (genom att bränna bort de i nya kärreaktorer), så skapar miljöhysterikerna ÄNNU större problem genom att lagra el-bilbatterier, vingar etc. Världens gräsrötter, som inte har råd med elbilar eller vindkraft skall dock betala som vanligt.

    Helt åt h-e!

  • Såhär säger artikeln ”Enligt verkstaden i Florida är priset för ett nytt batteri i nyare batteribilar lägre. Problemet var att batteriet till denna modell Chevrolet Volt inte längre tillverkas av General Motors och utbytesbatteri kom från en annan leverantör med det höga priset.”

    Då förstår jag, att nya batterier i nyare bilar ska inte behövas bytas ut, men när dom nya blir gamla och behöver bytas ut då går priserna upp för dom osv.

  • Lämna ett svar