MEDIA. Erik Mattsson är initiativtagare och ägare till den nya nättidningen Freebite. NewsVoice har fått möjlighet att få ta del av uppstartsprocessen och intervjua Erik. Vi ser med stort intresse på kombinationen av nyheter, debatt och community-byggande på en och samma plattform.
Text och intervju: Torbjörn Sassersson
Intervju med grundaren Erik Mattsson på Freebite
Vilken är din centrala drivkraft bakom ditt arbete med Freebite och när fick du idéen?
Min centrala drivkraft bakom Freebite är att göra något för folket, en plats att samla information och hela rörelsen på, en plats där man kan få nyheter, skapa diskussioner, få nys om aktuella, nätverka och mycket mer.
Vad inspirerade dig på nätet när du utvecklade Freebite? Finns till exempel utländska förebilder?
Min inspiration för utvecklandet av Freebite var egentligen allt möjligt. Jag funderade på hur jag skulle kunna skapa en optimal plattform för hela rörelsen där man hittar allt som händer, alla datum för evenemang/manifestationer och annat spännande , en plats utan censur som vi idag ser på Facebook och övriga sociala medier.
Jag kom då på idén att jag slår ihop en nyhetssida av bekant utseende med ett forum samt ett community och resultatet av detta blev då till slut Freebite.
Kommer du driva sidan själv eller är ni fler?
Jag som CEO kommer driva själva bolaget och ta hand om allt som sker inom själva bolaget i sig tillsammans med Alexander Westman som är medgrundare och Executive Assistant. Plattformen kommer drivas av Max Winter som är COO i bolaget och chefredaktör samt ansvarig utgivare. Natalie Jonsson blir redaktör samt Social Media Manager.
Har ni några kanaler eller så utöver själva plattformen som du skapat?
Vi har både Facebook, Instagram, Telegram som vi kommer använda flitigt, på sikt kommer även Youtube och Linkedin bli aktiva kanaler för oss men vi lägger stor kraft på sociala medier och vi välkomnar alla som vill följa vår resa och läsa våra nyheter som både kommer vara återpublicering från andra fria medier men även vårt eget material.
Finns något med din satsning som du tycker är särskilt unikt?
Jo, men det tycker jag absolut då vi har sitt egna community och ett forum med väldigt många kategorier. Vi har även möjlighet att promota samhällsfrämjande projekt via projekthjälpen där vi hjälper projekt att synas i stora nyhetsflödet med en highlightande tillhörande text.
Det finns fler intressanta kategorier på Freebite så är man nyfiken på vad detta är så är man välkommen att hoppa in på vår hemsida och kika runt.
Vad är din vision med Freebite är år 2030?
År 2030 så har vi lanserat en ny het unik app och även utvecklat en TV-sektion där vi har vår egna studio. Vi satsar högt och stort och vi är här för folket. Sajten kommer alltid att vara på folkets sida, vi är varken höger eller vänster, varken röd eller blå eller gul eller grön.
Vi väljer att använda färgen lila och den representerar mänskliga rättigheter, frihet och gemenskap.
Hur finansieras sajten?
Vi finansieras bland annat av annonsintäkter, försäljning och donationer.
Besök Freebite på adressen: Freebite.se som lanseras den 3:e oktober 2022.
Text och intervju: Torbjörn Sassersson | Läs mer om ämnet media i NewsVoice
Relaterat