Även om elbilar sannolikt har en ljus framtid är realiteten att det fortfarande finns många problem med elbilar, både för köpare och elbilsföretag. Det som krånglar är laddning, försäljning och en del andra återkommande problem.
Här nedan är alla vi kan komma på, men vi fokuserar på några av dessa problem som idag finns med elbilar.
- Dålig lönsamhet eller förluster för elbilsföretagen. Svikande efterfrågan.
- För få laddstationer. Sverige ligger efter i EU med infrastrukturen. Köer på laddstationerna.
- Problem och förseningar med leveranser.
- Tekniska problem tex dåliga startmotorer.
- Dyr el ökar driftkostnaderna och minskar poängen med eldrift.
- Elbilar är ofta tunga redan när de är olastade, vilket minskar lastkapaciteten.
- En elbil som börjar brinna går inte att släcka.
- Elbilsbatterier inkräktar på naturtillgångarna i tredje världen.
Amerikanska startup-företag upplever en minskad efterfrågan på elbilar, skriver Epoch Times. Bilköparna väljer andra biltyper eller avstår helt från att köpa fordon. Bilspekulanter plågas av höga priser, problem med leveranskedjorna, felande teknik och laddningsproblem.
Flera EV-företag rapporterade ett minskande intresse för vissa av sina senaste fordon, samtidigt som produktionskostnaderna för varje produkt steg ännu mer. De flesta nya elbilsföretag som Rivian, Lucid och Nikola går dåligt pga konkurrensen av mer etablerade elbilsföretag.
Över 89% elektriska lastbilar och SUV:ar återkallades av alla de som tillverkats fram till september 2022.
Höga priser är också ett problem med elbilar. Tesla har sänkt fordonspriserna rejält i 2023 för att säkra sin dominans i branschen. Fisker SUV kostar 37.499 dollar att köpa. Tesla Model Y säljs för minst 54.990 dollar efter de senaste prissänkningarna. Rivian R1S SUV ligger på cirka 78.000 dollar och Lucid Air Pure sedan säljs för runt 87.400 dollar.
Dessa fyra företag har tillsammans redan förlorat totalt 84 miljarder dollar i värde sedan början av 2022, skriver Epoch Times.
Ford räknar med att gå med en rejäl förlust 2023 på hela 31 miljarder kronor. Räknat på 600.000 sålda elbilar blir förlusten per bil drygt 50.000 kronor, skriver Vi Bilägare.
Utvecklingen av nya elbilar kostar enorma belopp. Även tillverkarna har alltså problem med elbilar. Uppstartsbolag i elbilsbranschen satsar stora summor när de investerar i kapacitet, utvecklar kunskap, bygger volym och ökar marknadsandelen, enligt Fords finanschef John Lawler.
Investeringsproblemet har lett till att konkurrerande elbilsföretag samarbetar i utvecklingen. 2020 meddelade biljättarna Ford och Volkswagen att Ford får använda Volkswagens elbilsplattform MEB, mot att Ford bygger kommersiella fordon med VW-märken i sina fabriker i Turkiet och Sydafrika tex nya VW Amarok, skriver Vi Bilägare.
Mobility Sweden ställer prognosen att det svenska bilåret 2023 blir det sämsta sedan finanskrisen 2009, med en sänkning med över åtta procent. Den dåliga marknaden är en realitet i hela Europa.
Biljournalisterna skriver om en bränslekamp mellan bensin, diesel och hybrid och för närvarande är kampen jämn och det är inte alls självklart att en elbil är billigare i drift, särskilt inte vid höga elpriser för konsumenter.
Batterier och laddning ger problem med elbilar
EU:s mål är att det ska finnas 1 laddpunkt för 10 laddbara fordon. Sverige är inte i närheten, enligt en rapport från Gröna Bilister. I nuläget uppnår endast 52 av totalt 290 kommuner och 2 av 21 län EU:s mål. Snittsiffran för Sverige är 25 laddbara fordon per laddpunkt.
Konsekvensen är att det blir svårt att enkelt nå en laddstation i sitt närområde och att det kan vara kö vid laddstationerna förutsatt att de fungerar oavsett väderlek.
Relaterat: Prischock: 321.000 kronor för att byta batteri till elhybridbil
Bilägarorganisationen Adac i Tyskland rycker ut med sin vägassistans var nionde sekund och den enskilt vanligaste orsaken är ett urladdat 12-voltsbatteri, skriver Vi Bilägare. problemet gäller även för el- och hybridbilar och inte bara bensin- och dieseldrivna bilar.
De flesta elbilar har ett lågspänningssystem som drivs av ett vanligt 12-voltsbatteri, i tillägg till det stora högspänningsbatteriet som driver bilen, förklarar bilskribenten Magnus Kvandal. Om 12-voltsbatteriet laddats ur går bilen inte att starta, även om det finns energi i det stora batteriet. Detta innebär särskilt problem med elbilar under vinterhalvåret och om bilen stått stilla länge.
20 av 28 elbilar har lägre maxlast i praktiken än på papperet, enligt Norsk Automobilforbund (NAF). För en barnfamilj som ska åka på semester kan det bli stora problem. Populära familjebilar, som suvar och kombimodeller kan ha förbluffande låg maxlast, särskilt om de är eldrivna. Det skriver Vi Bilägare.
NAF arrangerar årligen elbilstävlingen ElPrix – världens största och svåraste elbilstest – och beskrivs som elbilägarnas fasa. Sedan sommaren 2020 har NAF och dess medlemstidning Motor testat elbilar på brutalast möjliga vis. Förarna kör upp mot ett fjäll till strömmen tar slut. Det visar sig att olika elbilar hanterar utmaningen på olika sätt. Batteritorsk kan yttra sig på många olika sätt.
Vissa elbilar varnar redan när 15 procent finns kvar i batteriet. Då hade stigningen upp mot Dovrefjället knappt startat. Vissa bilar varnar i god tid, sänker effekten och kanske stänger de av strömförbrukare för att maximera förarens möjlighet att nå en laddare. Andra stannar plötsligt med väldigt kort förvarning, skriver Tommy Wahlström.
Elbilar är med andra ord vanskliga och bilägaren måste veta hur just dennes elbil är funtad. Bensin- och dieseldrivna bilar är mer förutsägbara och det är lättare att planera resan.
Väldigt gammal nyhet.
Var det inte problem med bromsarna också?
#”Svikande efterfrågan” står det! Är det inte ”sviktande” efterfråga som åsyftas?
Ett förslag: batteri-elbilar måste vara röda. Potentiella brandbilar som de är!
EU vill tvinga bort, förbjuda således, förbränningsmotor drivna automobiler efter 2035; alltså bensin- och dieselmotor drivna sådana. ”Fossila bränslen” skall bort! Hhm? Mig veterligen finns inga motorer som drivs av (gamla) fossiler. Det är inget användbart bränsle, bara marknadsjippo. En stilla undran: media och politiker nämner egentligen ingenting om vad som skall gälla för tyngre fordon. Lastbilar, bussar, de ”gula” special fordonen och för den delen militära fordon, t ex stora tunga stridsvagnar? Näh, knappast realistiskt med något sådant. Än värre blir det för stora långräckvidd-passagerarflygplan. Inga fler turistresor till Bali och Phuket!
Finns ju inget som heter fossila bränslen. Det myten slogs väl hål på redan på världsutställningen 1898 eller nått sånt om jag inte är helt fel ute. Finns ju inga fossil på dom djupen, mer än 4-5000 meter ner som oljan borras upp ifrån.