Teslaägare fick betala nytt batteri för 230.000 kronor – Körde i för blött regn

publicerad 28 oktober 2023
Paret Johnny Bacigalupo och Rob Hussey inte så nöjda med teslabatterier. Foto: Tesla.com och privat
Paret Johnny Bacigalupo och Rob Hussey inte så nöjda med teslabatterier.

Ett gaypar i Skottland hamnade i chocktillstånd efter att Tesla gav dem en räkning på 230.000 kronor för att byta sitt Tesla-batteri som skadats av regn, men allt de gjort var att lämna bilen i en rejäl regnskur utanför en restaurang. Det skriver Edinburgh Live, en lokal skotsk tidning.

Paret Johnny Bacigalupo och Rob Hussey berättar för tidningen att de haft en ”frustrerande” korrespondens med det världsledande elbilsföretaget Tesla, som vägrar att ta kostnaden på 230.000 kronor för ett nytt batteri. Teslan de äger kostar 810.000 kr.

Bakgrunden är att paret lämnade sitt hem nära Baberton för att gå till en populär restaurang i stadens centrum, skriver Edinburgh Live. Bilen kunde inte starta när de försökte lämna restaurangen. De fick vänta nästan fem timmar på vägassistans från Tesla support.

”Jag kan ärligt talat inte fatta att det här har hänt. När jag först fick samtalet trodde jag att vi skulle få en räkning på 7.000-14.000 kr”, förklarar Bacigalupo.

Tesla meddelade efter en undersökning att batteriet var skadat på grund av vatteninträngning och att det tyvärr inte täcktes av batteriets 8-årsgaranti. En ansvarig på Tesla sa att det fanns vatten i batteriet på grund av att vädret i Skottland har varit så dåligt. Det var det som var problemet.

”Så vad jag förstår är Teslas bilar olämpliga i Skottland”.

Edinburgh Live bekräftar i sin artikel att redaktionen sett korrespondensen mellan paret och Tesla, som bekräftar fakturan på 230.000 kr.

Det finns inga foton eller videor på företages hemsida Tesla.com som visar en Tesla i en regnskur eller en pöl, men bilderna tycks visa att Teslor kan köras på blöta vägar.

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Lär er att förstå det amerikanska fikonspråket.

    Ordet ”garanti” betyder att man skall få ersättning för det som är fel, utom i ”vissa fall”. ”Vissa fall” omfattar de flesta fall, och speciellt fall där företaget själv beslutar att dom inte vill betala. Läs igenom garantivillkoren, om ni orkar. Dom är som invecklade att dom i slutändan betyder att företaget kan göra vad dom vill, och om du inte har en miljon, eller så, att stämma dom i domstol, inklusive alla deras överklaganden, är ”garantin” utan värde.

    Glöm aldrig, ”garantin” har inte kommit till för att skydda dig, utan för att skydda det amerikanska företaget.

  • Batteriet ska ju vara säkrat för vatteninträngning men det kan ju bli fel någonstans som med allt annat, och då ska garantin gälla självklart…or not, nu strejkar vi istället?

    Teslafolket får väl ställa bilen då det regnar i Sverige, som det oftast gör på hösten

    https://youtu.be/MtWf6aw8c_Q

  • En led-ficklampa för en femhundring brukar oftast ha inkapslingsklass IPX8 som tål nedsänkning i vatten under en lite längre stund.

  • Som elöverkänslig har jag väl aldrig varit något fan av elbilar, varken för förarmiljön, miljön i övrigt eller som bil generellt. Elbilar är ju en av Musks hyper som inte ens CO2 mässigt för de troende skulle vara försvarbart om man tittar på bilens hela livscykel…..

    Men det här är ju under all kritik! Det är ynkligt till och med med Musks mått mätt. Var på jorden regnar det aldrig? Tekniskt sett kan du då alltså ha bilen i ett garage i öknen. Men då är det väl risk för överhettning istället.

    • Josef Persson skriver: 28 oktober 2023
      ”Som elöverkänslig har jag väl aldrig varit något fan av elbilar”
      Du kan alltså se fram emot ett mycket hälsosamt framtida liv med långa promenader eftersom EU endast ska tillåta elfordon i framtiden, som som säger.

      • Ja ovanstående bils batteri kostar ju mer än bilen jag kör nu kostade som ny. Så det är väl många som kommer få gå eller åka de cirkusvagnar som kallas lokaltrafik. EUs plan är väl att alla skall bo i koncentrationsläger i städer utom de superrika.

        Själv går jag redan så långt och ofta jag kan just för hälsan, men då i skogen….

        Men en flytt utanför klimatfacismens ”gröna” länder är det väl många elöverkänsliga som funderar på. Nordkorea har inte kommit till 3G än om jag inte minns fel. Så jag och min elöverkänslige vän som jobbade som IT ansvarig på arbetsförmedlingen, men som nu lever i en skärmbur brukar prata om att söka ”politisk” asyl i Nordkorea. Men det är väl mest ett skämt. Men man vet väl aldrig, en diktautr för en annan.

        Men Italien har väl för låga gränsvärden för att tillåta 5G änn så länge….. Och det är tillräckligt varmt för att gå ha ha.

        Förstår att du som teknikfrälst hatar oss, det är OK för mig. Men sålde precis en gammal diselbil, blev nedringd av svårt elöverkänsliga. Bland annat en äldre dam som sedan de smällt upp en mast bredvid hennes torp fått åka ett par mil bort till en lugn plats och sova i bilen varje natt (min var en kombi).

        Lite medkänsla borde du väl ändå ha? Någon som enligt dig är så svårt psykiskt sjuk att man som gammal och skröpplig hellre sover i en kall bil mitt i vintern då skräcken för strålningen plågar en så mycket att man inte kan sova. Enligt dig är det ju bara inbillning. Men är det roligt med psykisk sjukdom tycker du?

  • Lämna ett svar