Fordonstillverkare larmar att elbilsförsäljningen bromsar in kraftigt när räntorna stiger eftersom höga räntor minskar köpen av elfordon, enligt Reuters.
Elfordonsförsäljningen växer fortfarande, men efterfrågan är inte proportionell med förväntningarna från biltillverkare och andra företag som har investerat stort i elbilar.
”Efterfrågan nästa år kan bli lägre än förväntningarna”, säger Lee Chang-sil, ekonomichef på batteritillverkaren LG Energy Solution och GM:s VD Mary Barra säger ”vi vidtar omedelbara åtgärder för att förbättra lönsamheten för vår elbilsportfölj och anpassa oss till en långsammare tillväxt på kort sikt”.
Tidningen Företagaren skriver att Teslas VD Elon Musk förklarade i mitten på oktober varför han ändrat planerna för en ny fabrik i Mexiko.
”Jag är orolig över den höga räntemiljön vi befinner oss i” …
”Eftersom jag inte kan betona detta nog, att för de allra flesta som köper en bil handlar det om den månatliga betalningen. Om räntorna förblir höga eller om de stiger ännu högre, är det så mycket svårare för folk att köpa bilen.”
Scanias VD Christian Levin sa till SvD att: ”den nya fabriken står klar men kunderna sviker”.
Reality Checker skriver: 7 november 2023
Kina leder teknologin med 20 år, och det vet jag för jag arbetade med elbilsutvecklingen i Kina redan för 20 år sedan. Då beskrev jag skämtsamt elbilar som en plastlåda full av reservdelar som rör sig långsamt och motvilligt i samma riktning.
Det har ändrats. Nu närmar sig antalet elbilar på vägarna i städerna i Kina 50%. Det är bara att gå ut och räkna dom. Elbilar är dessutom i Kina betydligt billigare än fossilbilar, och kräver inte samma stora investeringar för tillverkning, betydligt billigare i inköp, underhåll och drift.
Västs ”elbilar” är bara gamla fossilbilar som man petat in en elmotor i. Kinas elbilar är nytänkande.
Reality Checker skriver: 8 november 2023
Det är inte helt sant, men den verkligt stora skillnaden är att ett batteri kan återvinnas och användas ett oändligt antal gånger. Det går inte med bensin och diesel. Dessutom sker utsläppen på en enda plats med batterier och kan effektivt kontrolleras. Det går inte med fossil bilar.
Hur många laddcykler klarar elbilarna idag?
Över ett par tusen som li-jo? Garantitid omkring 8 år eller minimum 15.000 mil.
Thorleif skriver: 8 november 2023
Laddningscyklarna är inte en kritisk faktor för det typen av batterier, utan tiden. Förutsatts att dom sköts rätt varar dom mellan 6 till8 år, eller normalt upp till 10 år.
Ser inte att någon funderar över hur alla återgående elektriska leacingfordon skall säljas vidare? Det påstods saknas 2:a-handsmarknad för sådana fordon. Vilket är självklart med tanke på att första åtgärd för en köpare lär bli att byta batteri till en kostnad på flera 100-tusen.
Misstänker att marknaden själv kan lösa det genom att priset faller! Ev skambud innebär att ägaren inte kan sälja förrän batteriet är bytt.
Kan inte privatleasing men sannolikt finns ett kalkylmässigt restvärde som kan ligga för högt. Antar att vi enligt svenska regler är fullt ut betalningsskyldiga varför banken har både pant och en personlig restfordran. Ligger även privatleasiing på 3 år? Batteribyte efter hur länge?
Roland Salomonsson skriver: 8 november 2023
Det är lätt att mäta och bestämma kvaliteten på dessa batterier, och det kommer att påverka priset. En teknisk funktion som finns idag i det flesta batteridrivna prylar, som till exempel kameror.
Kineserna har inte elbrist, de bygger ju kolkraftverk och eldar kol för fulla muggar. De har självklart också begripit att påståendet, att CO2-stegring skulle göra att Jorden får feber (som tokf*n i FN påstår), bara är trams.
Det är tur för oss – tack Kina! – för Jordens jordbruk behöver mycket mer av bristvaran ’livets gas’ (CO2), eftersom svenska och EU-politiker-tomtar minskar CO2-produktionen här (förutom de tyska, som förefaller börja vakna ur narkosen).
När folkförrädarna i Riksdagen ger internationella IT-företags serverhallar – vilka slukar el motsvarande en medelstor svensk stad per styck(!) – skattebefriad el, så blir elen förstås idiotdyr för alla andra. Att satsa på elbil gör ju därför inga vettiga människor.
Därför minskar elbils-försäljningen här. Svenskar börjar också begripa att elbil inte passar i vårt klimat. Dessutom saknar en elbil andrahandsvärde, efter att garantin på batteriet gått ut. Underverket går då direkt till skroten.
För att ändå tvinga svenskarna att kasta sina pengar i elbils-sjön, har samma folkförrädare gjort ett avtal med oljeproducenterna, så att diesel- och bensin-priserna fördubblats. Och förbjuder alla bilar utom elbilar i stadscentra.
Elbilar var först på banan, redan på 1800-talet. De var ingen höjdare då och de är det inte heller idag. Det var först när tyskarna Nikolaus Otto och Rudolf Diesel uppfunnit bensin- respektive diesel-motorerna, som bil- och arbetsmaskin-revolutionen fick fart. På dessa uppfinningar vilar hela Västvärldens välstånd – vilket nu i rask takt raseras av makt- och penninggalna oligarker och politiker.
Du är okunnig om vad Kina anser om CO2 Deras netzero är planerat till 2060
Kina använder tydligen många mindre ebilar för mer lokala resor
Och snabbtåg för de längre sträckorna
Och mindre långpendling med bil som vår glest utspridda befolkning använder
Ladulås skriver: 8 november 2023
Fel. Kina river gamla smutsiga kraftverk i rasande takt och ersätter dom med rena med modern teknologi. Dessutom bygger man ut kärnkraft, sol-, vatten-, och vindkraft i rasande takt. Satsningen på ny teknologi som Torium och fusion är enorm.
Sådana här artiklar blir nog allt vanigare framöver. När electriska fallerar tar naturlagen över.
https://www.business-standard.com/india-news/dtc-electric-bus-rams-into-over-a-dozen-vehicles-in-delhi-one-killed-123110400597_1.html
Åke1 skriver: 8 november 2023
Du tycks påstå att något sådant aldrig händer med dieselbussar. Faktum är att elfordon är betydligt säkrare för dom är enklare och teknologin bättre beprövad.
Med tanke på att USA har bestämt sig att föregå Kinas etablering som ny supermakt, militärt och ekonomiskt är det knappast en nyhet att globaliseringen bromsar upp samtidigt som fientligheterna ökar vilket ytterligare driver på företagens behov att kompensera sig prismässigt.
Psykologiskt sett är ”anden ute ur flaskan” vilket alltså minskar allmänhetens och företagsledningarnas motstånd liksom mot att försöka kompensera sig via priserna. I varje fall så länge efterfrågan hålls någorlunda uppe. En återgång till ett normalränteläge kring 5-8% vore knappast otänkbart om delar av ekonomin tuffar på. Däremot är energi-och matpriser fortfarande ett hot och särskilt om de geopolitiska riskerna fortsätter att eskalera.
Så frihandelstanken ska överges nu när Kina et al blir hemmakonkurrenter på allvar? Höjda tullar alltså (?) vilket förstås lär leda till motåtgärder och så fortsätter den negativa karusellen! Hycklare….När vi dominerar på bortaplan gäller helst laissez-faire medan det omvända när kampen hårdnar och de komparativa fördelarna vänds emot oss och kraven på statssubventioner ökar.
Thorleif skriver: 8 november 2023
Problemet för USA idag är att deras försök att stoppa Kinas utveckling har blivit ett totalt fiasko, utom i propaganda förstås. Vad som händer i Kina är rent otroligt. Hela samhället omdanas till det positiva. Folk lever bättre, bekvämare, arbetar mindre, trivs bättre, osv.
BAra att ni i sv inte skall få veta.
Northvolt kastar in handduken?
Richard skriver: 7 november 2023
Problemet är att lilla Northvolt försökte gå i direkt ”head to head” konkurrens mot världens största och bäst utvecklade befintliga teknologi, tillverknings och produktions system. Det var dömt att misslyckas. Hade man istället börjar samarbeta med Kina hade man lyckats. Kina fungerar och vinner på samarbete, inte dödande konkurrens på samma område.