Huawei och Chery har utvecklat elbilen Luxeed S7 – NewsVoice besökte lanseringen

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 14 december 2023
- NewsVoice redaktion
Huawei Luxeed S7. Foto: T. Sassersson, NewsVoice.se
Huawei Luxeed S7.

NewsVoice var på plats i Shanghai när Huawei och Chery lanserade de nya bilmärkena Luxeed och Iato. Vi tittar närmare på Luxeed S7. Elbilen ska konkurrera med Tesla modell S och Y. Priset är överkomligt och räckvidden vid full laddning är som mest på hela 855 kilometer.

Luxeed är helt ett nytt elbilvarumärke som utvecklats gemensamt av Huawei och Chery. Under lanseringen presenterades Luxeed S7, en sedanmodell.

Richar Yu, chef för Huaweis fordonsverksamhet vill främst jämföra Luxeed S7 med Tesla Model S.

Luxeed S7 är byggd på Huaweis 800 volt högspänningsplattform Giant Whale, där den Luxeed-version som kostar från 319 800 RMB har en räckvidd på upp till imponerande 855 km. De övriga tre versionerna har räckvidder på 550 km, 630 km respektive 705 km. Elbilen kan få en räckvidd på 215 km på en fem minuters laddning och 430 km efter 15 minuters laddning.

Luxeed S7 levereras i två olika motorstyrkor upp till en maximal effekt på 215 kW. Den fyrhjulsdrivna versionen med dubbla motorer kan accelerera från 0 till 100 km/timme på 3,3 sekunder.

Huawei Luxeed S7, interiör. Foto: T. Sassersson, NewsVoice.se
Huawei Luxeed S7, interiör och front. Foto: T. Sassersson, NewsVoice.se

Alla Luxeed S7 utom den billigaste versionen levereras med en takmonterad radar av typen LiDAR, vilket ger den kapabla funktioner för assisterad självkörning.

Luxeed S7 finns i fyra varianter: Pro, Max, Max+ och Max RS med priser på mellan 249 800 RMB (34 920 USD) och 349 800 RMB. Luxeed S7 kunde förbeställas redan den 9 november. Kunder som beställer Luxeed S7 före den 31 december 2023 kan få upp till 55 000 RMB i förmåner, enligt tillverkaren.

NewsVoice har för närvarande ingen information när bilen kommer till den svenska marknaden.

Relaterat: New Huawei powered Luxeed S7 catches 10,000 pre-orders

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Så långt jag kan minnas tillbaka, 40-talet, köpte man bil för att åka och handla, köra var dag till jobbet, eller åka på semester, alltså transport, och inte att glömma – status och narcissism. De som inte hade bil fick åka buss, tåg, eller spårvagn.

    Vad som är så intressant i Kina är att allt detta har man nu lämnat bakom sig. Det är historia. Bilen har blivit bara en komponent i ett vidare stort system av kommunikation. Bilen har i stor del ersatts av Weixin-WeChat, man behöver inte resa, av snabbtåg, av Monorail, osv. En dam jag känner i Chongqing skaffade bil för sådär 15 år sedan, och körde var dag 10 Km till sin arbetsplats i centrum, där hon träffade andra och skötte sina affärer.

    Nu sover hon var dag till klockan 9, hon spenderar förmiddagen hemifrån på Weixin-WeChat och gör samma sak, äter lunch i sin bostad, som levereras, åker till kontoret vid 2-tiden, inte med bilen, utan hon går 200 meter till Monorail stationen, vilket tar 4 minuter till ”jobbet”. Bilen använder hon nu bara när hon har något tungt, så hon slipper bära, eller för att åka till sommarstugan uppe bergen. Bilåkandet är reducerat med en faktor 10, och ersatt med Weixin-WeChat och Public Transport, och det är både effektivare, billigare och bekvämare. Bensinkostnaden för att köra till ”jobbet blir omkring 15 kronor, plus parkering, medan Monorail kostar 2 kronor.

    ”Väst” vägrar blankt att utvecklas. Bilen används precis som för 70 år sedan. Kinesiska bilar är eldrivna, innovativa nytänkande. Västs (el-)bilar är samma gamla fossilbilar som för 70 år sedan och drivs huvudsakligen av en uppdaterad ångmaskin, och med en inpetad elmotor och batterier, som man vill kalla en ”elbil”, eller ”hybrid”.

    Kina har utvecklat tillverkningen med AI och elbilar kostar nu betydligt mindre än fossilbilar, behöver betydligt mindre service, kostar betydligt mindre att driva, och har betydligt mindre problem.

    I väst är det tvärt om. Deras så kallade ”elbilar” har mer problem än fossilbilar, Tesla är värst, och västs elbilar kosta väsentligt mer att köpa och driva än fossilbilar. I Kina är det tvärt om, men Kina har haft fördelen att kunna utveckla innovativt från noll, utan historiskt bagage, och tillgång till väsentligt överlägsen teknologi jämfört med väst.
    https://datawrapper.dwcdn.net/Bf143/plain.png (Notera, inga kinesiska elbilar finns med)

    —Ägarnas dom: Elbilar strular mer än bensinbilar
    https://www.vibilagare.se/nyheter/agarnas-dom-elbilar-strular-mer-bensinbilar

    Med andra ord, i Kina har man tagit tillvara fördelarna med teknologin och det har omdanat hur hela samhället fungerar, mindre föroreningar, snabbare och bekvämare, billigare att leva med bättre livskvalitet. ”Väst”, Sverige, Europa, eller USA, biter sig ilsket fast vid hur det var för 70 år sedan, och till och med motarbetar och förbjuder utveckling. Notera Huawei förbudet och Weixin-WeChat.
    https://word.harrietsblogg.se/2023/12/10/ar-det-verkligen-skillnad-pa-islamister-och-muslimer/

    Historiskt finns paralleller. Hur kristendomen predikades i kyrkorna, och hur den tillämpades genom till exempel Spanska Inkvisitionen, eller av svenskarnas när man kristnade Finland. Fritt val, konvertering eller halshuggning.

    Muslimer kommer inte att assimileras eller integreras i det traditionella svenska kristna samhället. Däremot kan uppnås att de två grupperna kan leva tillsammans sida vid sida fredligt. Nya Zeeland har uppnått det. Där går muslimerna till kyrkan, inte av religiösa skäl, utan för att ha en kopp te med grannarna, och de kristna går till moskén av samma anledning.

    • Har haft flera Huawei telefoner som är de bästa jag haft. De får spionera så mycket de vill på mig för jag har inget att dölja, om det nu stämmer fast mest troligen skrämsel propaganda från konkurrenterna. Den absolut sämsta skittelefon jag tvingas ha ( jobbtelefon ) är iPhone, vilket jäkla skräp.

  • Det kapade väst kommer inte tolerera en lansering av en Huaweibil, nono. En ’gissning’. Dessutom gör den 0-100 som en F1 bil. Så nejnej, ett av wshington redan bojkottat företag, kommer inte få sälja en enda bil väster om järnridån. Sionism ’rules’ in ’west’, they think

    • jonnyjonson skriver: 14 december 2023
      Det är nog helt sant som du säger, men konsumenter och bilägarna i ”väst” kommer att dyrt få betala priset för det. Fenomenet ser vi klart redan nu. Konsumenter i Tyskland och England måste nu välja mellan att värma huset och att äta eller köpa julklappar, och det kommer att bli mycket värre. Hur står det till i Sverige?

      Intressant iakttagelse. I alla dessa tester har man uteslutit att ta med kinesiska bilar, uppenbart för att det skulle visa hur bra och prisvärda dom är och vilket dyrt skräp västs produkter verkligen är.

  • Undrar vad assisterad självkörning står för, filhållningsassistans?

    Firar vi åttaårsjubiluem när Tesla första gången skulle kunna köra sig själv?

  • Lämna ett svar