Sveriges bilbransch, bilmedia och biljournalister tycks ha lämnat det normala för det onormala. Även bilisttidningarna Motor och Vi Bilägare tycks ha hemfallit åt dyrkan av en ny gudom, det heliga elbilsbatteriet.
Man kan undra vem de verkar och skriver för. I stället för att värna ägande och bruk av prisvärda och praktiska vardagsbilar vill de få oss att köpa och köra dyra och opraktiska.
Allt i den felaktiga tron att mer koldioxid från förbränningsmotorer skulle farligt värma Jordens marknära atmosfär och att det skulle uttömma Jordens stora olje- och gasreserver under marken.
Vi Bilägares tester av 52 olika bilmodeller från 25 olika märken under året visar att det onormala nu anses normalt. Liknande resultat visar även andra medias tester.
Bland testbilarna finns både rena bensin- och dieselbilar och hybrider med liten elmotor respektive laddhybrider med utifrån laddbara batteri. I vanliga hybrider laddar förbränningsmotorn ett mindre batteri. Laddhybrider har större, tyngre och dyrare batteri.
Rena elbilar har 300-700 kg tunga batterier för 100-200.000 kronor.
300-400 kg extra vikt kräver större, kraftigare, tyngre och dyrare chassi och hjul. En ond spiral, som också kräver starkare motor och mer energi för att driva bilen framåt.
Nu testar svenska media elbilar för över miljonen, utom räckhåll för vanliga hushåll och pressade företag. Redan tabellens medelpris 533.000 kronor är runt 200.000 kronor högre än för en normal bil – med större värdeminskning som följd.
En jämförelse mellan dels normala bensin- och dieselbilar och dels 52 testade bilar av alla slag i Vi Bilägare under 2023:
Just värdeminskning är nya bilars största kostnad. Högre räntor gör också finansieringen dyrare. Ändå ses en halv miljon kronor nu som normalt för en ny bil. Total milkostnad på 55 kronor är 10-20 kronor högre än för en vanlig, medelstor bil.
Då betalar man för mer kraft än man i vardagen behöver. Medeleffekt 279 hk och meningslös sprint 0-100 på 8,5 sekunder var tidigare rena sportvagnsprestanda. Extrema elbilar kan göra 0-100 på runt 3 sekunder. Onödigt, svårkontrollerat och rent trafikfarligt!
Tege Tornvall, biljournalist
Båda skribenter har rätt. Har sedan 10 år kört elbil först en Prius och nu en Mitsubishi, tyvärr var båda mycket dyra . Med Toyota fick man lära sig att ta bort ” blyfoten” för annars var den väldig törstig. Med Mitsubishi som är en laddhybrid är det samma, men när man kör korta sträckor och är varsamt räcker det med el och jag behöver bara tanka en gång i månad synnerligen när Bensinpriset är åt fanders. Ladda kan man då på natten när elen är billigare om det nu är sant, men min elräkning ökade inte nämnvärd vad gällde KW/h . I Sverige är ju mest skatt och miljöavgift och dylikt det som kostar mest på el, vilket är en gåta för en tänkande människa. Skulle gärna vilja köpa en kinesisk bil, men det verkar rent utopiskt. Hittills har jag förlitad mig på Japaner då jag vet att de är ordentliga, men informationen om Kina´s utveckling och teknik är intressant och ffa. human. Om man importerar en kinesisk bil blir det väl tull i Sverige att det räcker och blir över, men där är jag oinformerat.
En annan händelse är värd att nämna.
—Ny rapport visar: Här får Tesla stå i skamvrån – sämst i klassen
https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-rapport-visar-har-far-tesla-sta-i-skamvran-samst-i-klassen/4221161
Tidningen NyTeknik, vilken är idag samma som Bonniers Expressen, alltså icke-teknisk och propagandistisk, skrev en propaganda artikel mot elbilar och menade att elbilar hade dålig kvalitet och var dyrare i service än fossilbilar. Bara att inga kinesiska kvalitets elbilar fick vara med.
Jag skrev och påpekade det till författarna, och att anledningen nog var att det skulle förstöra propagandan. Kinas elbilar håller mycket hög kvalitet och är billigare än fossilbilar att köpa, driva och underhålla.
Reaktionen var intressant. Jag fick en sur mejl till baka att jag inte var välkommen att skriva mer. Med andra ord, ’Håll käften, du skadar vår anti-propaganda.’ Min rebutt var att dom inte skall inbilla sig att undkomma kritiken via fria media, sociala media, och bloggar.
Tege har helt rätt. Anledning till att bilindustrin säljer dessa slagskepp till miljömonster för fanatiska priser är att då tjänar dom mer pengar, och dom är helt öppna med det. Då gäller det även att få bort billigare alternativa bilar som konkurrerar, som kinesiska. Köparen skall inte ha ett val. Stor bil eller ingen bil. Sedan är staten en medlöpare till bedragarna. Stora bilar ger mer skatter än små. El skatten gick ju just upp. EU utreder just nu påstådda bidrag till Kinas bilindustri, vilka inte existerar. Vad det gäller är att stoppa miljövänlig konkurrens.
Media är bara försäljningslakejer, reklampelare och propaganda agenter, med avsikt att bedra och lura köparen att spendera sina pengar. Skulle media gå emot bil-baronerna dras deras annonser in.
I Kina kan du köpa en bra elbil för 40,000 kronor. Den duger mycket bra för sitt ändamål, att åka och handla eller att hälsa på vänner i stan, men inte för att köra 50 mil i 100 Km/t utan laddning. Då tar man HSR tåget. Du kan välja batterier, och många använder slutna och återvinningsbara blybatterier. Dom är billiga. Samtidigt gör bil baronerna allt för att stoppa miljövänliga kinesiska bilar, dom kan ju spionera på svensken, eller är farliga jämfört med miljömonstren.
Försäljnings propagandan fokuserar på någon slags hysteri att kunna köra så långt som möjligt, så snabbt som möjligt, och snabbast nå högsta möjlig hastighet. Grunden, att bilen skall vara en transport, förtrycks skickligt i försäljnings propagandan.
Försäljnings propagandan har sina rötter i USA när man förr drev tesen att ”Big med drive big cars”, Stora män kör stora bilar.
Grundproblemet är den grova okunnigheten som driver Sverige och ”Väst” idag. Alla som har utbildning och kompetens trycks undan till förmån för åsikts kejsare, Sverige utvecklar inte ledare i ordets sanna betydelse. Debatterna rör inte verklighet, vetenskap eller kompetens, utan bara tyckande.
Bilföretag utvecklar, tillverkar och marknadsför elbilar främst för att slippa (eller minska) ohemula EU- och andra böter. De tvingas till enorma investeringar för att tillfredsställa grönröda politiker och byråkrater, men inte för att möta normala hushålls och företags behov av vardagspraktiska, ekonomiska bilar.
Men de lockas också med olika stödformer för att tvångsföda fram dessa bilar. Piska och morot på samma gång. Trög försäljning främst till privatkunder gör att de flesta förlorar pengar på elbilar. Flera gör stora förluster. Sina pengar tjänar de på beprövade bensin- och dieselbilar. Det gäller även helt eller delvis statsägda tillverkare, som dock kan hålla ut längre innan verkligheten kommer ikapp.