Hur svenska casinon marknadsför sig

publicerad 13 mars 2024
- Underhållning @NewsVoice
Svenska casinon Foto: Nicola Tolin Licens: Unsplash
Svenska casinon

Svenska online casinon har genomgått betydande förändringar i sin marknadsföring, vilket inte minst kan förklaras av förändringarna i den svenska spellagen. Vi har undersökt vilka marknadsföringsverktyg de använder sig idag, samtidigt som de följer strikta regler och främjar ansvarsfullt spelande.

En av de absolut största förändringarna för svenska nätcasinon är de begränsningar som den svenska spellagen har infört. Reglerna förhindrar marknadsföring och direktutskick till spelare, vilket har påverkat hur casinon når ut till sina spelare.

Tidigare var det vanligt med påkostade utskick och kampanjer, men det är det alltså slut på. Därmed måste de blågula spelbolagen vara mer kreativa för att nå fram till sina målgrupper, och vår granskning visar att de använder sig av flera olika metoder.

Bonusar som marknadsföring

Som regel, svenska casinon använder olika typer av bonusar för att marknadsföra sig, och den bonus som används är välkomstbonusen. Det här är alltså en särskild kampanj som vänder sig just till nya spelare. Det är viktigt att tänka på att endast en bonus får delas ut till spelaren, vilket inte var fallet tidigare.

Ett svenskt casino kan till exempel ha en kampanj som ger en matchningsbonus, men det finns så klart även andra former av bonusar med massor av free spins som erbjuds till exempel. Då kunde svenska nätcasinon dela ut flera bonusar, inklusive den som kallas lojalitetsbonus. Enligt den svenska spellagen får dock endast välkomstbonusen användas som marknadsföringsverktyg.

Sociala medier och SEO-marknadsföring

Att spela på nätet behöver inte vara något som du gör ensam. Spelare kan till exempel träffa andra spelare och diskutera olika spelstrategier. Många svenska casinon använder sig av sociala medier för att nå ut till spelarna. Har du ett favoritcasino kan du alltså följa det på Facebook eller Instagram. Dessutom kan spelarna ofta ställa frågor direkt till medarbetarna genom dessa mediekanaler. Många svenska casinon använder sig också av så kallad SEO-marknadsföring för att nå ut till nya målgrupper.

Analys av spelarmönster och målgrupper

För alla marknadsförare är det viktigt att förstå hur spelarna fungerar. De flesta marknadsföringsavdelningar använder därför olika verktyg för att förstå spelarna bättre. Hur länge spelar till exempel en viss spelare, vilka spel är populära och vilka väljer spelarna helst bort? Och hur viktigt är det egentligen med bonusfunktioner i spelet? Det är exempel på frågor som används för att förstå spelarna bättre.

Appar och mobil-spelfunktion

Vi svenskar gillar att spela på mobilen, det visar alla former av undersökningar. En viktig del i marknadsföringen av ett casino är därför att ha en riktigt bra mobil plattform. Dagens svenska spelare förväntar sig att kunna spela alla sina favoritspel direkt på sin iPhone eller Android. Allt fler casinon utvecklas också särskilda appar. Med andra ord blir det ännu enklare för de svenska spelarna att spela direkt på mobilen.

Ett gott rykte

Om ett casino erbjuder en bra spelupplevelse kommer det garanterat också att få ett bra rykte. Faktum är att just ryktet är väldigt viktigt ur ett marknadsföringsperspektiv. Många spelare delar med sig av sina spelupplevelser på forum på nätet, och om upplevelsen är väldigt bra kommer det garanterat få ringar på vattnet då spelarna berättar om sina vinster och upplevelser på ett visst casino. Och bättre marknadsföring går knappast att få.

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq