Ökat intresse för bensin och dieselbilar men framtiden är vätgasbilar

publicerad 2 mars 2024
Honda CR-V eFCEV. Foto: Honda.com
Honda CR-V eFCEV - världens första vätgasdrivna laddhybrid.

Efter ytterligare en vinter med elbilsproblem i landet har populariteten med bensin- och dieselbilar ökat igen. Samtidigt kommer ny drivteknik som världens första vätgasdrivna laddhybrid. Väte är det vanligaste grundämnet i universum och vätgasdrift ger inga föroreningar alls, endast vattenånga.

Många elbilsägare har tröttnat på långa köer vid laddstationerna, felande laddstationer, elbilsbatterier som strejkar på vintern och elbilsföretag som inte vill att garantier ska gälla om regnen är för blöta.

Antalet registrerade elbilar minskade med 15% i februari, visar nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden. Andrahandsvärdet på elbilar sjunker också dramatiskt. Nu paniksäljer desperata ägare sina bilar i rädsla att förlora pengar, varnar Aftonbladet. Andelen laddhybrider steg samtidigt under februari från 20,8% till 23,9%, skriver Dagens Industri.

Skoda kommer att sälja bilar med bensin- och dieselmotorer så länge kunderna efterfrågar dem, skriver Vi Bilägare, och kan tänka om kring laddhybrider. I realiteten betyder det att bensin- och dieselbilar kan säljas ända fram till EU-förbudet 2035, alltså ytterligare 10 år.

Skodachefen Klaus Zellmer säger i en intervju med tyska ”Auto Motor und Sport”:

”Fram tills dess [2025] kommer vi erbjuda våra kunder vad de frågar efter, från diesel- och bensinbilar till mildhybrider, laddhybrider och batterielbilar. För oss handlar det inte om att gå in i någon tävling om den sista förbränningsmotorn, utan om att sätta kundernas önskemål främst.”

Efter det kan bilarna rulla så länge de funkar dvs fram till kanske 2050 om inte bilägarna hinner sälja sina trogna hästar i länder utanför EU. Få känner till att i Afrika finns en begagnatmarknad som ofta är bättre än den europeiska, om du klarar av att få bilen till Afrika.

Ett mörkt mål på himlen för de som gillar bensin och dieseldrivet är regeringens klimatmål. För att klara målen krävs dyrare drivmedel genom en större andel biodrivmedel i bensin och diesel. Elektrifiering som en lösning för att minska fordonsutsläppen räcker inte för att klara målen för 2030, enligt SVT som hänvisar till Trafikverket.

Sverigedemokraterna vill dock riva upp EU-beslutet om att förbjuda nyproduktion av fossila förbränningsmotorer 2035. Jimmie Åkesson tycker att tidigare beslut i andra riktningen var ”överilat”, enligt SVT.

Tesla Roadster, 2025. Bild: Tesla Motors
Tesla Roadster, 2025. Foto: Tesla Motors

Super-Tesla kommer 2025

Elbilsentusiaster med tjocka plånböcker har dock inte gett upp. Elon Musk lovar att en ny het super-Roadster snart kommer till marknaden 2025.

Du minns väl den första elbilen som verkligen slog världen med häpnad, Tesla Roadaster. Bilen producerades i Kalifornien från 2008 till 2012 och såldes i blott 2400 exemplar. Det spelade kanske inte stå stor roll eftersom bilen bevisade att en elbil kan vara snygg, snabb och ha batterier som räcker långa sträckor. Tesla Roadster från 2008 har en räckvidd på 40 mil och en toppfart på 201 km/h, skriver Autocar.

Nya Tesla Roadster årsmodell 2025 kommer att gasa från 0 till 96 km/h på 1,9 sekunder, så akta nacken. Den har en toppfart på extrema 402 km/h och en räckvidd på 100 mil alltså motsvarande Stockholm till Kalix eller Malmö till Härnösand.

Den nya Roadstern är en racerbil och inget för en barnfamilj.

Honda CR-V eFCEV. Bild: Honda.com
Honda CR-V eFCEV. Foto: Honda.com

Framtiden är vätgasbilar – världens första vätgasdrivna laddhybrid

Honda tillkännagav en ny vätgasdriven bränslecellsbil för den amerikanska marknaden. 2025 års Honda CR-V e:FCEV drivs av väte, det vanligaste grundämnet i universum. Vätgas kan framställas genom att spjälka vatten med hjälp av solenergi till syrgas och vätgas, två kommersiella gaser.

Vätebränsleceller använder komprimerat väte som bränsle och släpper ut vattenånga som enda utsläpp. Ett antal biltillverkare har på senare tid tagit till sig tekniken som ett sätt att uppfylla klimatmålen.

Honda tror att företaget kan hitta sina köpare eftersom hybriddrivlinor visar sig vara mer populära bland amerikanska bilköpare än rena batterielektriska fordon, alltså batterielbilar. Bränslecellsfordonet kommer att ha en räckvidd på 434 km, vilket inkluderar 46 km helelektrisk räckvidd, skriver The Verge.

CR-V e:FCEV är en kompakt crossover-SUV med bränslecellsmoduler som tillverkas i Michigan, USA. Bilen kommer först att finnas tillgänglig för leasing i Kalifornien senare under 2024.

 

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq