Journalistförbundet skriver varje vecka om hur alla medier måste spara och avsätta personal. NewsVoice påverkas också ekonomiskt. Därför arbetar vi nu ideellt, men vi har essentiella löpande kostnader för drift och publicering. Det smartaste sättet att stödja för företag är att de annonserar, men vi ber även om läsardonationer.
Genom att företag annonserar och läsare stödjer kan vi säkra en orädd, oberoende och fredssökande journalistik, som beskriver världen som den är, istället för att skönmåla Väst, trakassera Öst och ignorera välfärdsutvecklingen i Syd. Vårt mål är självklart att fortsätta satsa på NewsVoice.
Med resurser kan vi fortsätta att täcka Sverige, svensk politik, kultur, mediavärlden, yttrande- och pressfrihet. Vi ska fortsätta skriva om de ändlösa krigen där Sverige deltar, fredsförsöken, klimatbubblan, de egentliga naturresurs- och miljöproblemen, geopolitiken, kampen mellan Väst, Öst och Syd.
För att klara det behövs egentligen en redaktion i egen lokal och minst 4 personer och en IT-ansvarig. Där är vi ännu inte, men kanske i framtiden.
Debattytorna är alltid öppna i form av opinionsbildande artiklar med efterföljande debatt i kommentarsfält där vi bör fokusera på en problemlösande och utforskande dialog snarare än på vem som har mest kunskaper eller ”bäst” åsikter.
NewsVoice ägs av mig personligen så oavsett vad som händer med min privata enmansfirma, som tagit alla NewsVoice-kostnader sedan starten 2011, kommer alltid NewsVoice existens att fortlöpa i någon form och i någon utsträckning.
NewsVoice har alltid haft en strömlinjeformad och lågprofilerad taktik för att klara åren sedan 2011. Vi försöker inte ha stora mediehusambitioner. Mina erfarenheter från åren 1999-2002 i bolaget Smarta Hem Media ekar som en påminnelse att även om Skanska, Ericson och Vattenfall, som då sponsrade oss, betyder det inte att verksamheten kan växa för snabbt.
Vi behöver få in 100,000 kr fram till och med juni
Så stöd oss gärna genom mikrodonationer om du är läsare eller annonsera om du representerar ett företag.
Vi söker främst företag som satsar på hälsa, nyttig mat, resor, bra prylar, bilar och en sund livsstil.
Dessa är våra normala löpande månadskostnader
- Inköp av frilandsmaterial: artiklar, video, foto
- Redaktörslön (låg). NewsVoice har enbart haft råd med en anställd (som nu är friställd)
- Serverhyra, domänkostnad, säkerhetsapplikationer
- Bokföringskonsult
- Dagliga utskick till mail-prenumeranter (c:a 2000 kr/månad)
- Extern IT-konsult för teknisk säkerhet, utveckling och underhåll
- AI-tjänster (speech-to-text, textbehandling, bildhantering, översättning)
- Bildinköp från bildbyråer
- Mjukvaru-leasing
- Prenumerationer på nyhetstjänster
- Resekostnader vid reportage
- Foto- och audioutrustning
- Provisioner
- Telefoni, bredband, el
- Övrig administration
Det här får donatorer, annonsörer och sponsorer från NewsVoice
- Gratis läsning av allt vårt innehåll.
- Annonsörer hittar en medveten publik som vill betala för kvalitet.
- Daglig och rak rapportering av nyheter som systemmedia ofta ignorerar eller vinklar.
- Omvärldsbevakning om vad som händer i världen tex i: Afrika, Ryssland, Kina, Mellanöstern och Sydamerika. Vad sysslar organ som World Economic Forum och WHO egentligen med? Experter och insiders som väljer NewsVoice analyserar.
- Återgivning av hur friare medier i utlandet rapporterar.
- Publicering av geopolitiska analyser som systemmedia undviker.
- Publicering av debattartiklarna som systemmedia refuserar.
- Videoinslag, reportage och videointervjuer.
- NewsVoice arbetar med fredsjournalistik till skillnad från systemmedia som arbetar med krigsdrivande och polariserande journalistik.
- NewsVoice granskar de mäktigaste industrierna som tex: vårdindustrin, vapenindustrin, migrationsindustrin och mediaindustrin.
- Återpubliceringar av valda artiklar från modiga medier och institut.
”Vårt mål är självklart att fortsätta satsa på NewsVoice ”
Just nu har vi 4000 unika sessioner per dag motsvarande 8000 besök. Annonsörer når dessa medvetna människor. Genom att stödja NewsVoice investerar du i en bättre framtid för alla.
Torbjörn Sassersson, grundare och ansvarig utgivare