Senaste spiken i kistan för Boeing – Astronauter strandade i rymden

Opinion

publicerad 11 juli 2024
- Kristoffer Hell
Astronauterna: Barry Wilmore och Suni Williams
Barry Wilmore och Suni Williams som togs till den internationella rymdstationen ISSI tidigare i år ombord på Boeings Starliner och som nu inte kan komma hem.

Det förmodligen mest anmärkningvärda med den amerikanska flyg- och vapenteknikjätten Boeing i dag är inte dess sanslösa inkompetens och uppenbara kriminalitet, utan att företaget fortfarande existerar.

Hur många katastrofer och dödsfall krävs det innan ansvariga myndigheter går in och tar över driften för en verksamhet som blivit ett hot mot samhället eller helt enkelt upplöser den?

I ett till synes allt mer korrupt och förfallet USA synes svaret på frågan vara att något övre tak för antalet döda och skadade inte existerar. Måhända kan fenomenet ses som ett symptom på tillståndet i USA av i dag, ett döende imperium på randen till ekonomisk kollaps och inbördeskrig.

Boeing beskrivs ju i svenska wikipedia som världens största tillverkare av flygplan och världens näst största leverantör av försvarsmateriel och är väl för USA vad IKEA och Volvo är för Sverige – en del av nationens identitet.

Relaterat: When will Starliner come home? Boeing and NASA still don’t know – Space.com

Efter att mellan 2018 och 2019 ha dödat 346 flygpassagerare var det enda företagets ledning till slut ställdes till ansvar för var för att avsiktligen ha vilselett den amerikanska luftfartsstyrelsen FAA – ett brott utan offer, till skillnad från vållande till annans död av alla de resenärer som dog, men Boeing lyckades orma sig ur även detta betydligt lindrigare åtal och slapp hamna i domstol överhuvudtaget.

Prislappen för förlikningen, den lagliga mutan, motsvarade 25 miljarder svenska kronor.

Amerikanska myndigheter lät Boeing fortsätta sin verksamhet, som fortsatt att utgöra en samhällsfara, exemplifierad av hur Boeings flygplan nu också börjat falla isär uppe i luften, vilket senast skedde över Alaska när en dörr slets loss från ett Boeingplan kort efter start.

Vad var det då Boeing hade gjort med sitt nya flygplan Boeing 737 MAX som dömde 346 människor till döden?

Företaget hade lagt in en bit datorkod i styrsystemet man hemlighöll för FAA, piloterna och köparna av det nya planet, ett par rader med kod som i vissa lägen berövade piloterna kontrollen över flygplanet och inledde en störtdykning.

Dödsskriptet skapades av Boeing i försök att kompensera för undermåliga aerodynamiska egenskaper orsakade av en bristfällig design när en ny typ av motor placerades på vingarna på flygplanstypen Boeing 373. Motorn var egentligen för stor för flygplanskroppen, men det struntade man i. Allt handlade om att i det korta perspektivet spara tid och pengar genom att snabbt komma ut på marknaden.

Läsare som någonsin rattat en överkonstruerad ”modern” bil där inbyggda datorsystem allt som oftast stjäl ratten och vill köra åt ett helt annat håll än föraren, har där en försmak av hur de sista sekunderna vid liv gestaltade sig för piloterna ombord på Lion Air Flight 610 och Ethiopian Air Flight 302 den 19 oktober 2018 och den 10 mars 2019.

Videon nedan redogör på sex minuter vad som gick fel.

I vad som förmodligen var avsett att bli en PR-kampanj syftande till att plåstra över Boeings stukade rykte skickade företaget i samarbete med den den amerikanska rymdfartsstyrelsen NASA den 5 juni 2024 upp två astronauter till den internationella rymdstationen ISS.

Även här trampade teknikjätten snett. Boeing Starliner drabbades av tekniska problem och astronauterna kan nu inte återvända till jorden.

Bilden av Boeing förbättras inte av att två av företagets visselblåsare, John Barnett, 62, och Joshua Dean, 45, båda nyligen avled under märkliga omständigheter. Barnett via ett påstått självmord dagen innan han skulle vittna mot Boeing och Dean av en dödlig infektion med ett anmärkningsvärt hastigt förlopp.

Dödssiffran 346, från krascherna åren 2018 och 2019, kan alltså behöva uppgraderas till 348, om man betraktar Barnett och Dean också som offer för Boeing.

Beroende på vad som sker med de två astronauterna Barry Wilmore, 61, och Suni Williams, 58, som just nu befinner sig i omloppsbana runt jorden kan siffran stiga till 350, innan 2024 ringer ut.

Hur det blir med detta kan bero på hur Wilmore och Williams tas ned från ISS.

Om NASA självt, SpaceX, eller ryssarna flyger hem dem slutar historien säkert i dur. Men vad sker om företagets ledning tvingar astronauterna att flyga hem i Boeings dysfunktionella kapsel och denna förolyckas under resan ned?

Piraterna tar över

Fram till mitten på 1990-talet var Boeing ett av USA:s och världens största och mest ansedda teknikföretag.

År 1996 föll företaget offer för en intern kupp där Boeings organisation, fram tills dess kännetecknat av världsledande ingenjörskap, ersattes av en sociopatisk piratmentalitet vars horisont bara sträckte sig till nästa års bokslut och som infekterats av tankeviruset att det finns gulddubloner att tillskansa sig genom att skjuta i sank Boeings omfattande program för test och kvalitetssäkring.

Kuppen skedde i kölvattnet på att Boeing köpte upp konkurrenten McDonnell Douglas Corporation, en affär som slutade med rockaden att MD:s finanstorpeder tog över det nya företaget och inledde jakten mot nollpunkten.

Läsare intresserade av att veta mer rekommenderas Netflixdokumentären ”Downfall: The Case Against Boeing” från 2022 eller flygjournalisten Peter Robins bok ”Flying Blind” från 2021.

Trailer: Downfall: The Case Against Boeing (2022)

Den medvetna flygkonsumenten

Läsare som i dag vill flyga säkert står inför utmaningen att bli mer medvetna och bättre konsumenter när de köper flygresor.

Förutom det uppenbara alternativet att sluta flyga i Boeingplan överhuvudtaget, kan en alternativ plan vara att åtminstone undvika företagets senaste och mest olycksdrabbade flygplanstyper: Boeing 737 MAX och Boeing 787 Dreamliner.

Flygbokningssajten alternativeairlines.com har publicerat en lista (publicerad 2021) över vilka flygföretag som fortfarande flyger med dödsfällan Boeing 737 MAX.

  • USA
    • Alaska Airlines
    • American Airlines
    • United Airlines
  • EUROPE
    • Ryanair
    • Enter Air
    • Blue Air
    • Icelandair
    • Norwegian
    • Smartwings
    • SunExpress
    • TAROM
    • TUI
    • Turkish Airlines
  • AFRICA
    • Air Peace
    • Arik Air
    • Comair
    • Ethiopian Airlines
    • Mauritiana Airlines
    • Royal Air Maroc
  • ASIA
    • Air Peace
    • Arik Air
    • Comair
    • Ethiopian Airlines
    • 9Air
    • Air China
    • China Eastern
    • China Southern
    • Donghai Airlines
    • flydubai
    • Garuda Indonesia
    • Hainan Airlines
    • Jeju Air
    • Korean Air
    • Lion Air
    • Malaysia Airlines
    • Nok Air
    • Okay Airways
    • Oman Air
    • Qatar Airways
    • Ruili Airlines
    • Shandong Airlines
    • Shenzhen Airlines
    • SilkAir
    • Singapore Airlines
    • SpiceJet
    • VietJet Air and XiamenAir
  • THE AMERICAS (OUTSIDE OF USA)
    • Air Peace
    • Arik Air
    • Comair
    • Ethiopian Airlines
    • 9Air
    • Air China
    • China Eastern
    • China Southern
    • Donghai Airlines
    • flydubai
    • Garuda Indonesia
    • Aerolíneas Argentinas
    • GOL
    • Aeroméxico
    • Air Canada
    • Copa Airlines
    • Caribbean Airlines
    • Cayman Airways
    • WestJet
  • OCEANIA
    • Air Niugini
    • Virgin Australia
    • Fiji Airways

För läsare som vill gräva ännu djupare uppges sajten airsafe.com ha statistik över vilka flygplansmodeller som är mest olycksdrabbade.

 

Referenser och relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Boeing