NewsVoice besökte 2023 Sanxingdui Museum. Den antika Sanxingdui-civilisationen är en av de mest gåtfulla antika civilisationerna i Kina. Museet avslöjar många av de mysterier som finns i jorden i Sichuan i syd-centrala Kina. Utgrävningarna pågår.
NewsVoice besök på Sanxingdui-museet i december 2023 var mer än bara en resa genom forntida reliker. Det var en vandring i en bortglömd civilisation som väckts till liv igen genom noggranna arkeologiska insatser.
Sanxingdui-civilisationen, som blomstrade i Sichuan-bäckenet, är ett anmärkningsvärt bevis på uppfinningsrikedomen och den kulturella rikedomen i det forntida Kina.
Forskare har genom en invecklad process lyckats rekonstruera artefakter som kastar ljus över en kultur som blomstrade för över 3.000 år sedan. Denna forntida civilisation existerade under den sena Shangdynastin (1600-1046 f.Kr.) och upptäckten av den har omdefinierat mycket av vad historiker förstått om Kinas tidiga historia.
Folket i Sanxingdui var avancerade hantverkare, vilket framgår av deras sofistikerade bronsgjutningstekniker, jadesniderier och invecklade guldarbeten. Det som utmärker Sanxingdui är den unika konstnärliga stilen på dess artefakter, som skiljer sig avsevärt från dem från den samtida Shang-civilisationen på de centrala slätterna i Kina.
Sanxingdui-civilisationens konstverk innehåller överdrivna och fantastiska element, som stora masker med utstående ögon och intrikata geometriska mönster, vilket tyder på en distinkt kulturell och religiös ram.
Begravningsgropar i Sanxingdui
Sanxingdui-museet visar upp ett stort antal artefakter som grävts fram ur de gravgropar som upptäcktes 1986. Dessa gropar innehöll tusentals föremål, varav många hade brutits sönder och begravts under rituella former. Bland de mest betydelsefulla fynden är:
- Bronsmasker och statyer: Bronsmaskerna är kanske de mest ikoniska symbolerna för Sanxingdui-civilisationen. Maskerna, med sina stora mandelformade ögon och intrikata ansiktsdrag, antyder en djup andlig eller religiös betydelse. Vissa masker är så pass stora att de kan ha burits under ceremonier eller monterats på byggnader.
- Artefakter av guld och jade: Groparna innehöll också en mängd guld- och jadeföremål, bl.a. masker, spiror och olika ceremoniella verktyg. Jadeföremålen, som ofta är intrikat snidade, visar på den höga hantverksskickligheten och jadens symboliska betydelse i deras kultur.
- Elefantbetar och snäckskal: Förekomsten av elefantbetar och snäckor i gravarna pekar på ett omfattande handelsnätverk och den rituella betydelsen av dessa föremål. Detta tyder också på att Sanxingdui-folket hade tillgång till resurser från avlägsna regioner, vilket visar på deras omfattande förbindelser och ekonomiska räckvidd.
”Kina är väldigt stort. Tidiga civilisationer kommer inte från en enda källa ” – Sun Hua, professor i arkeologi vid Peking University
Rekonstruktion av Sanxingdui-civilisationen
Rekonstruktionen av de föremål som hittades i Sanxingdui har varit en monumental uppgift som har kombinerat arkeologers, historikers och konservatorers insatser.
Processen omfattar flera noggranna steg för att säkerställa ett korrekt bevarande och tolkning av dessa forntida skatter.
- Utgrävning och dokumentation: Det första steget i rekonstruktionen av dessa artefakter är en noggrann utgrävning. Arkeologerna dokumenterar noggrant var varje fynd finns och i vilket skick det är. Avancerad teknik som 3D-skanning och fotogrammetri används för att skapa detaljerade register över artefakternas positioner och deras omgivande sammanhang.
- Konservering och restaurering: När artefakterna har grävts ut genomgår de konserveringsbehandling för att stabilisera dem. Detta är avgörande, särskilt för ömtåliga föremål som brons och jade, som kan ha skadats av gravförhållandena. Konservatorerna använder en rad olika tekniker, bland annat kemiska behandlingar och fysiska reparationer, för att förhindra ytterligare försämring.
- Analys och tolkning: Forskarna analyserar sedan artefakterna för att fastställa deras ursprungliga form och funktion. Detta innebär att fynden jämförs med liknande artefakter från andra platser och kulturer. Vetenskapliga metoder som röntgenfluorescens (XRF) och radiokarbondatering hjälper till att förstå vilka material som använts och föremålens ungefärliga ålder.
”Utifrån den information som hittills framkommit är det troligt att Sanxingdui-kulturen är en kultur som härstammar från föregångarna till det forntida Shu-riket ” – Sun Hua
Rekonstruktion: Den fysiska rekonstruktionen av artefakterna är en mödosam process. Till exempel återmonteras fragmenterade bronsmasker med hjälp av formar och avgjutningar för att återskapa deras ursprungliga utseende. Avancerade bildtekniker och 3D-utskriftsteknik spelar en viktig roll i denna fas och gör det möjligt för forskare att sätta ihop fragment utan att skada originalen.
Utställning och utbildning: Slutligen ställs de rekonstruerade artefakterna ut på museer som Sanxingdui, där de åtföljs av detaljerade förklaringar av deras historiska och kulturella betydelse. Dessa utställningar är avgörande för att utbilda allmänheten och bevara arvet från Sanxingdui-civilisationen.
”Majoriteten av de föremål som grävdes fram i Sanxingdui-ruinerna har kopplingar till kulturen på de centrala slätterna”, säger Jiang Song, expert på kulturstudier
”Djuransiktena, fisk- eller fågelmönstren ärvdes från de centrala slätterna. Vissa bronsföremål som hittats i Hubei-provinsen i centrala Kina och Jiangxi-provinsen i södra Kina är mycket lika relikerna från Sanxingdui ” – Jiang Song
Sanxingdui-museet i närheten av Chengdu ger ovärderliga insikter om uppfinningsrikedomen och det andliga livet i ett forntida samhälle. Den minutiösa rekonstruktionen av artefakterna gör det möjligt för en modern publik att få kontakt med det avlägsna förflutna.
Text: T. Sassersson
Relaterat och källor
- Sanxingdui Museum
- Karl Wang: Kinas livsmedelsproduktion utvecklades av Kinas innovatörer och arbetare
- Global Times: Är Kinas Sanxingdui-ruiner kopplade till utländska eller till och med utomjordiska civilisationer?