Ryska ambassaden kommenterar sabotagen mot svensk järnväg

Replik

publicerad Idag 21:24
Ryska ambassaden i Stockholm. Bild: Google Maps
Ryska ambassaden i Stockholm.

”Det viktigaste i jakten på sabotörer är att se till att det inte är jägaren själv som ligger bakom sabotaget”, skriver RusEmbSwe på X. NewsVoice publicerar den ryska ambassadens replik eftersom den har allmänintresse.

Tidningen Dagens Nyheter med hänvisning till uppgifterna från Trafikverket hävdar att de verkliga förövarna bakom olyckor på Malmbanan de senaste åren visat sig vara… nej, inte ryssar, gammal räls.

Det har framkommit att drygt 40 procent av denna nordiska pulsåders räls är helt enkelt utsliten och behövt bytas för länge sedan.

I detta sammanhang omnämns även just de ökända tågurspårningarna den 17 december 2023 och den 24 februari 2024 som svenska så kallade ”experter” givetvis omedelbart anklagade Ryssland för, medan Säkerhetspolisen (SÄPO) tog incidenterna under särskild kontroll som exempel på de alltmer frekventa ”ryska sabotagehandlingarna” mot europeiska infrastrukturen.

Trots att till och med Sveriges statsminister Ulf Kristersson (och för detta förtjänar han en uppskattning) ifrågasatte trovärdigheten av versionen om just Rysslands inblandning i incidenterna på Malmbanan, har varken de svenska myndigheterna eller ”experterna” hittills dementerat antiryska påståenden, och det finns inte heller offentliggöranden om att svenska polisen avslutat utredningen kring dessa fall (förresten, till skillnad från utredningen kring det rejäla sabotaget mot Nord Stream-gasledningarna).

I detta sammanhang skulle vi vilja ställa några helt logiska frågor: hur yrkeskunniga är egentligen alla dessa ”experter”, tjänstemän och politiker som skyller varje problem i Sverige på ”Kremls intriger”? Hur länge kan vi fortsätta lita på dessa – som det påstås – professionella ”specialister” och deras bedömningar, medan de gång på gång visar en sådan flagrant inkompetens och uppenbar partiskhet?

Naturligtvis är det enklare (och billigare) att struntprata om inbillade ryska sabotörer än att i tid lägga ny räls. Men i så fall kommer ytterligare olyckor vid svenska infrastrukturobjekt knappast att kunna undvikas.

 

Källa


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq