Josefine Roos vardag vändes upp och ner när Swedbank spärrade hennes bankkonton och BankID. För sex månader sedan upptäckte hon att hon inte längre kunde använda sina konton, en situation som har lett till stora ekonomiska och personliga svårigheter.
Josefine Roos, en småbarnsmor från Marks kommun, kunde inte påverka bankens beslut. Spärrningen kom utan förvarning och utan en förklaring.
”Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar”, berättar Josefine i en intervju på TV4.
Spärrningen av hennes konton var resultatet av misstänkta Swish-transaktioner på totalt 14.800 kronor, vilket inkluderade betalningar till och från hennes sambo samt en försäljning på nätet. Trots att hon förklarade transaktionerna, fick hon tio dagar på sig att reda ut situationen innan hennes konton låstes, skriver Aftonbladet.
Under dessa sex månader fick hon inte svar på en enda fråga, vilket ledde till att flera av hennes räkningar gick till inkasso.
”Sex månader utan svar och plötsligt säger de att de inte vill ha mig som kund längre”, säger Josefine, som nu är sjukskriven på grund av stressen och depressionen som följde av situationen.
”De skrev att de skulle avsluta mitt konto och ”allt mitt engagemang” hos dem och att mitt bank-id skulle vara spärrat fram till december 2025.”
Hon har inte haft tillgång till Bank-ID på över ett halvår, vilket innebär att hon inte kan utföra vanliga vardagliga transaktioner och sysslor som tex att boka tider för barnen på dagis eller hämta ut medicin på apoteket.
Swedbank har avböjt att kommentera detaljerna i Josefines fall, men har genom sin pressansvarige uppmanat henne att överklaga beslutet till bankens kundombudsman. Banken säger sig vara skyldig att arbeta mot penningtvätt och terrorismfinansiering, vilket kan förklara deras hårda linje, men det har inte gjort situationen mindre förödande för Josefine.
Detta fall har väckt starka reaktioner bland allmänheten och belyser problematiken kring bankernas makt över enskilda personer och konsekvenserna för dessa. Frågan om huruvida bankerna går för långt i sin strävan att följa lagar och eget godtycke diskuteras nu allt mer, särskilt när det drabbar oskyldiga kunder.