Sponsra NewsVoice

Krönika – Så startade tankesmedjan Kreaprenör

publicerad Igår 9:08
Dalarö
Kreaprenör har sin hemvist i Dalarö som ligger i Haninge kommun.

År 2001 grundades tankesmedjan Kreaprenör med syftet att sprida information om vad som verkligen händer i vår tid. Många talade redan då om ett paradigmskifte, men inte många förstod vad det betydde.

Paradigm betyder mönster och paradigmskifte är när ett bestående mönster radikalt förändras. Idag börjar man tala om en ny världsordning. Det var vad vi för 24 år intuitivt förstod var det som höll på att hända.

Det vi ser hända idag är samma sak som hände för 500 år sedan i Europa, när den italienska renässansen och den tyska protestantismen var två kulturrevolutioner, som ändrade den dåvarande världsordningen, vilket gjorde att Europa under de följande 500 åren blev den i särklass mest framgångsrika kontinenten på jorden.

Den mest kända personen under det förra milleniet är den italienske renässanspersonen Leonardo da Vinci, som Kreaprenör gjorde till mentor för vår tankesmedja.

Konstnären Leonardo da Vinci, som levde åren 1452-1519, var samtidigt som han blev världens mest kände konstnär också den förste vetenskapsmannen.

Han var flera hundra år före sin tid inom områden som matematik, anatomi, optik, geologi, arkitektur, mekanik och astronomi – ett geni, som tyvärr aldrig fick riktig cred för sin genialitet under sin livstid, men vem får det förresten?

Läs mer om Leonardo i Kreaprenör

Omvärldsanalys

Tankesmedjan Kreaprenör tog fasta på en av Leonardos geniala insikter att ”all vår kunskap kommer från våra sinnen” dvs från våra sinnesupplevelser, vilket är vår perception. Våra sinnen heter på engelska common sense som har blivit sunt förnuft på svenska.

Därför gjorde Kreaprenör en modell för omvärldsanalys, som vi kallar för CrossSensor, eftersom den med utgångspunkt från våra sinnen korsbefruktar teknik och ekonomi med humaniora. Kreaprenör menar att all utveckling drivs av människors strävan att förlänga och förstärka våra sinnen – synen (med kikaren), hörseln, smaken, lukten, muskel- och balanssinnet (med vapen, verktyg och maskiner) och det extrasensoriska sinnet (det s,k, sjätte sinnet).

Imi Markos medgrundade Tankesmedjan Kreaprenör
Imi Markos medgrundade Tankesmedjan Kreaprenör. Fotograf okänd

Tankesmedjan Kreaprenör började 2001 publicera artiklar av Imi Markos, som var medgrundare och förste chefredaktör. Artiklar om vad som verkligen händer. Researchen gjorde vi med hjälp av modellen.  Vi menade att industrieran övergår i en ny era som vi kallar Medvetandeeran, eftersom vi med ny informationsteknik numera inte bara utväxlar varor och service utan också kommunicerar och påverkar själva medvetandet. Industrisamhällets hjältar – entreprenörerna – ersätts av kreaprenörerna.

Läs vad Imi Markos publicerade: Perception à la Imi Markos

Modellen CrossSensor gör kreaprenörer socialt öppna och interaktiva. Vilket är nödvändigt eftersom Upplevelsesamhället är hopvuxet med de nya interaktiva medierna, som diversifierar masspubliken.

CrossSensor är samtidigt hälsosamt individorienterad och empatiskt relationspräglad, koordinerad med vår sinnevärld. Det är genom våra sinnen, som behov, önskningar och drömmar uppstår, vilka i sin tur alstrar nya innovationer. Den som inte rättar sig efter sinnena har inte förstått människans inre väsen – common sense!

De nya relationsgemenskaperna

CrossSensor koordinerar individer och deras relationsgemenskaper med sinnevärlden i en relevant kulturmiljö. Modellen förenklar utan att bortse ifrån komplicerade samband. Den är dynamisk – framåt och bakåt i tid och i rum, och framförallt tar den hänsyn till individuella krav och idéer samt ställer dessa i relation till skilda gemenskaper.

Denna förädling påskyndas av den elektroniska revolutionen. Televisionen som känslovärldens fördjupning och datorn som hjärnans förlängning har satt biologin i centrum. Resultatet har blivit IT-orienterade, fria och svårhanterliga medborgare.

Läs mer om Kreaprenörs analysmodell CrossSensor

Att tänka med både Hjärnan och Hjärtat

Kreaprenör:s logotype med Ö:et som ett tänkande hjärta vill åskådliggöra att kreaprenörer tänker med både Hjärnan och Hjärtat. Industrisamhällets starkt materiella fokus håller på att skrifta, när människans andliga och kreativa sidor får mer utrymme.

I en nyligen publicerad artikel i tidningen Fokus 6 den 12 mars skriver Anders Bolling om Hjärnan och Hjärtat i artikeln ”Mycket mer än en pump”. Idag röner Hjärnan en respekt som närmar sig tillbedjan, medan Hjärtat mest uppmärksammas när det krånglar.

Senare års forskning visar emellertid att hjärtat är långt mer än en pump. Hjärnforskningen visar att intuitiva och känslomässiga processer sker mycket snabbare än tankeprocesser och Hjärtat tycks spela en viktig roll för vår intuitiva intelligens.

Själva hjärtat rymmer ungefär 40 000 nervceller med en komplexitet som har överraskat hjärnforskare. På 1970-talet upptäckte psykofysiologer att Hjärtat inte beter sig som om det bara lyder Hjärnans instruktioner.

Hjärtat skickar minst lika mycket information till Hjärnan som tvärtom, eller kanske mer.  På 1980-talet fann två tyska forskare att inkommande information, som bearbetats av Hjärtats egna neuroner, kan påverka frontalloberna i Hjärnan, vilket i sin tur påverkar vår uppmärksamhet, motivation och känslomässiga bearbetning.

Intuitiv intelligens

Efter det har forskare hittat flera överraskande samband mellan Hjärtat och kroppens funktioner:

  • Smärtforskare har dragit slutsatsen att Hjärtat är viktigt för kroppens
    reglering av smärta.
  • Hjärnforskare har kommit fram till att Hjärtat kan skärpa synen.
  • Hjärtats rytm kan ha direkt inverkan på vår uppfattningsförmåga.

Den som mäter kroppens elektromagnetiska avtryck vet att både det elektriska och det magnetiska fält som Hjärtat genererar är tiotals gånger större än Hjärnans.

Några av de mest fascinerande rönen om Hjärtats betydelse för vår upplevelse av verkligheten har gjorts vid Heartmath-institutet i Kalifornien. Försökspersoner – försedda med utrustning som mäter Hjärt- och Hjärnsignaler – får se ett antal bilder, somliga behagliga, andra otrevliga och somliga neutrala.

Det har då visat sig att av de två undersökta organen är det Hjärtat som reagerar först och signalerar (olika signaler beroende på bild) till Hjärnan.

Dessutom reagerar de båda organen flera sekunder innan bilden faktiskt visas, men Hjärtat i genomsnitt 1,3 sekunder snabbare än Hjärnan. Forskarna har på detta sätt försökt ringa in intuition, något som konventionell vetenskap förstår dåligt.

vittnar om att intuition är avgörande i kreativa processer. Hjärnforskningen visar att intuitiva och känslomässiga processer sker snabbare än tankeprocesser och Hjärtat tycks spela en viktig roll för vår intuitiva intelligens.

Forskningsresultaten visar häpnadsväckande nog att Hjärtat tar emot och processar information om en framtida händelse innan det faktiskt har inträffat.

Detta påminner mig om, att när jag och Imi Markos för 15 år sedan visade vår sinnesanalysmodell CrossSensor för några ungerska kvantfysiker, som vi hade ett projekt tillsammans med, sa en av forskarna till oss ”att ni har förmodligen gjort en modell, som är mycket mera intelligent än ni själva har förstått”.

Med denna modell har tankesmedjan Kreaprenör gjort research, publicerat artiklar och utfört konsultuppdrag för att utveckla människor och deras idéer för framtiden. Läs om vårt projekt ”Bortom arbetslinjen” på vår hemsida Kreaprenör, där vi redovisar flera av de uppdrag vi genomfört inom region- och destinationsutveckling.

 

Text: Lars-Olof (LO) Landin, grundare av Tankesmedjan och nätverksalliansen Kreaprenör, Creapreneur.se

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq