Göteborgs-Posten tvingas säga upp 16 journalister

Kommentar

Torbjörn Sassersson grundade NewsVoice 2011. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 18 augusti 2025
- av Torbjörn Sassersson
Johan Hansson, VD på Stampen
Johan Hansson, VD på Stampen | Pressfoto: Stampen Media

Inte bara NewsVoice och andra nya medier i Sverige har drabbats av minskade annonsintäkter. Göteborgs-Posten, en av Sveriges största och äldsta morgontidningar, grundat 1813, säger upp 16 redaktionella tjänster som en följd av minskade intäkter.

Beslutet är en del i Stampen-koncernens bredare omstrukturering, där totalt 59 tjänster kraftigt reducerats i ett försök att återställa lönsamheten. Koncernen hänvisar till den vikande annonsmarknaden.

Göteborgs-Postens nedgång illustrerar en tydlig trend inom äldre medier: beroendet av annonsintäkter gör dem särskilt sårbara. Stampens beslut om personalneddragningar är ett exempel.

”Den absoluta majoriteten av våra tjänster är redaktionella, så därför kommer flest tjänster att plockas bort där”, säger Johan Hansson, VD på Stampen.

I en kommentar av Viktor Eriksson i FrihetsNytt uttalas en mer ideologiskt laddad kritik mot de senaste nedskärningarna:

”Om utvecklingen fortsätter som i juni kan fler tryckpressar stanna och fler skrivbord stå tomma. För de som länge kritiserat ”gammelmedia” är detta ännu ett tecken på att deras epok håller på att gå mot sitt slut.”

Besluten om personalneddragningar på Göteborgs-Posten, tillsammans med det retoriska trycket från kritiker om ett så kallat ”gammelmedia” utgör en fas i den pågående transformationen av medielandskapet. Medier som en gång mötte läsarnas förtroende verkar alltmer pressade att förändras, eller riskera att bli marginaliserade.

Vi på NewsVoice ställer oss frågorna:

  • När marknaden justeras de närmaste 5 åren, vilka medier finns kvar och vilka försvinner?
  • Vilka medier får färre respektive fler läsare under dessa 5 år?
  • Vilka medier litar läsarna mest på?

 

Källa: Dagens Media

Relaterat:  Tack för stödet till NewsVoice – Så här kan företag annonsera i NewsVoice

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq