Saikal Sabyrova, en 25-åring från Kirgizistan, återvände hem i juli efter att ha avslutat ett års studier i Kina, utrustad inte bara med kunskaper i kinesiska, utan också med förmågan att sälja produkter till en digital publik.
Saikal Sabyrova studerade kinesiska vid Qingdao College of International Languages and Cultures i Shandongprovinsen, som grundades gemensamt av China – SCO Institute of Economy and Trade och Shandong University of Science and Technology i september.
Förutom språkutbildning omfattade hennes läroplan livestreaming och e-handel, färdigheter som hon snabbt kunde använda. Hon berättade att efter att ha provat livestreaming-försäljning fick hon snabbt ett stort antal fans, eftersom de kinesiska produkter hon visade upp är mycket populära bland kunderna i Kirgizistan.
Liksom Sabyrova har många unga människor från medlemsländerna i Shanghai Cooperation Organization (SCO) gett sig in i digitala teknikföretag, vilket understryker den bredare trenden att e-handel fungerar som en bro för ekonomiskt och handelsmässigt samarbete mellan SCO-medlemsländerna.
FAKTA: Shanghai Co-operation Organisation (SCO) är en eurasisk politisk och ekonomisk organisation. Det är världens största regionala organisation avseende geografisk omfattning. Befolkningen inkluderar 40 % av världens befolkning. Dess sammanlagda BNP är cirka 20 % av global BNP. Medlemsländerna förutom Kirgizistan är Iran, Indien, Kina, Ryssland, Pakistan, Tadzjikistan, Kazakhstan och Uzbekistan.
Enligt den lokala tidningen Qingdao Daily översteg marknadsstorleken för onlinehandeln i SCO:s medlemsländer 3,2 biljoner dollar 2024, vilket motsvarar mer än hälften av den globala totalsumman. Kinas gränsöverskridande e-handelsimport från andra SCO-medlemsländer ökade med 34 procent jämfört med föregående år.
Makhabat Alibekova, en 27-åring från Kirgizistan, har också märkt en ny trend i sitt hemland. Kirgizerna handlar nu själva på kinesiska e-handelsplattformar som Taobao och Pinduoduo.
Alibekova sa att hon märkt att priserna på kinesiska e-handelsplattformar är så mycket mer konkurrenskraftiga. Hon tillägger att det till och med har dykt upp specialkurser i Kirgizistan för att lära människor hur man navigerar på Taobao.
I takt med att den digitala ekonomin växer ökar också efterfrågan på kvalificerade yrkesverksamma. China – SCO Institute of Economy and Trade, som ligger i China – SCO Local Economic and Trade Cooperation Demonstration Area i Qingdao, har blivit en viktig knutpunkt för att fostra sådana talanger.
Institutet grundades 2022 inom ramen för SCO och erbjuder specialiserad utbildning inom ekonomi och handel för personer från SCO:s medlemsländer och länder som deltar i Belt and Road Initiative.
”Vi lanserade officiellt våra livestreaming- och e-handelskurser i februari 2022”, säger Zheng Shi, dekan för institutet. ”Sedan dess har vi kontinuerligt utökat vårt e-handelsprogram och infört specialiserade program som SCO Cross-Border E-Commerce Cooperation and Development Workshop.”
Hittills har institutet organiserat 15 e-handelsutbildningar som lockat mer än 1500 deltagare från Pakistan, Kazakstan, Ryssland och andra SCO-länder.
Detta år har utsetts till ”SCO:s år för hållbar utveckling”. Som en av de åtta aspekterna av det globala utvecklingsinitiativet är den digitala ekonomin ett viktigt fokus i årets samarbetsagenda.
Demonstrationsområdet för lokal ekonomi och handel mellan Kina och SCO stöder denna satsning genom att bygga upp sina e-handelstjänstbaser.
Zang Yuanqi, tjänsteman vid demonstrationsområdets administrativa kommitté, sa:
”Vi utnyttjar Kinas styrkor inom e-handelsteknik, innovativa applikationer och marknadsstorlek för att främja gränsöverskridande e-handelsutveckling.”
Zang lyfte fram den omfattande tjänstebasen ”Silk Road E-Commerce”, som lanserades i september förra året och syftar till att ta itu med några av de viktigaste utmaningarna inom gränsöverskridande handel.
”E-handelstjänstbasen erbjuder heltäckande stöd, inklusive integrerade tjänster, tullager och logistik, för att påskynda och förenkla komplicerade tullförfaranden. Den använder också utställningar och delade livestreamingstudior för att öka produktens synlighet och bygga förtroende”, sa han.
Tjänstbasen har också betjänat mer än 40 företag genom aktiviteter som matchmaking-evenemang och livestreaming-försäljning, vilket har genererat mer än 20 miljoner yuan (2,8 miljoner dollar) i transaktioner.
Elina Kim, en 28-åring från Kazakstan, betonade demonstrationsområdets avgörande roll som ett nätverkscentrum som underlättar ekonomiska, handelsmässiga och kulturella utbyten med SCO-medlemsländerna, vilket gör det möjligt för kinesiska tillverkare att knyta kontakter med internationella partner och utländska resurser.
Som biträdande direktör för strategisk utveckling vid Shandong Ha’ai Information Technology Group har Kim hjälpt fyra utländska företag att etablera sina kinesiska dotterbolag i området.
Bobur Saydakhmedov, en 30-årig uzbek som har arbetat i området i fyra år, sa:
”Här finns många möjligheter för gränsöverskridande handel, logistik och industriellt samarbete. Min hemstad har nära kulturella och industriella band med Kina. Att arbeta här gör att jag kan delta aktivt i bilateralt och multilateralt samarbete, vilket är en mycket värdefull erfarenhet för min karriärutveckling.”
Källa: Digital tech helps link countries, boost trade, China Daily
Mediapartnern China Daily är Kinas ledande engelskspråkiga tidning med över 350 miljoner läsare. Chinadaily.com.cn ger värdefull inblick i världens näst största ekonomi. Den citeras oftare av utländsk media än någon annan kinesisk publikation.
