81-årig man fick saltad vattenräkning från MIVA – Fick rätt i domstol

Michael Zazzio hjälpte 81-årig pensionär i domstol med att få rätt mot kommunalt vattenbolag

publicerad 3 november 2025
Frank Nilsson fick dyrt vatten
Frank Nilsson fick en dag i september 2024 en faktura för kommunalt vatten från MIVA på 28.637 kr | Foton: Privat och Depositphotos.com

Frank Nilsson (81) fick i september 2024 en faktura för kommunalt vatten, men beloppet var ofantligt högt. Vattenbolaget MIVA krävde honom på 28.637 kr, trots att han i tid hade betalat alla sina vattenräkningar varje månad.

Det kommunala bolaget Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (MIVA) hade bytt ut kommuninvånarnas gamla vattenmätare och i samband med det upptäckt att de hade fakturerat för lite varje månad. Mindre belopp varje månad i många, många år tillbaka i tiden blir till slut ett ansenligt belopp, och därför krävdes Frank Nilsson på 28.637 kr.

Vad gör man när vattenbolaget kräver en på så mycket pengar? Betalar man trots att det svider? Försöker man att förhandla, få till en avbetalningsplan, i hopp om att en vänlig själ ska förstå att man faktiskt inte har pengar, eller tar man strid och ifrågasätter och bestrider fakturan?

Frank Nilsson, som inte ansåg att den höga fakturan var skälig, valde det sista alternativet och bestred således fakturan på eget bevåg.

Fakturan hamnade hos Kronofogden, som slutligen lämnade över ärendet till domstol. En sådan här stor faktura är inte bara en räkning. Det är en prövning. En kamp mellan makten, ett stort kommunalt bolag, och den lilla människan.

Det verkade först som om Frank Nilsson skulle förlora sitt mål utan prövning och därmed tvingas att betala 28.637 kr när domstolen dömde ut en tredskodom, eftersom Frank inte insåg att han skriftligen skulle inkomma med sitt svaromål, eftersom han helt enkelt trodde att ärendet skulle avgöras vid en muntlig förhandling.

Det var i den vevan som Michael Zazzio tog tag i det hela och fick hela skutan att vända. Zazzio kom således att företräda Frank Nilsson som hans juridiska ombud i tvisten vid Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt. Frank Nilssons målsättning med domstolsmålet var att han inte skulle behöva betala någon del alls av MIVA:s skyhöga fakturakrav.

Det kommunala bolaget Miljö och Vatten Örnsköldsvik AB (MIVA) hade alltså bytt ut Franks åtta år gamla vattenmätare till en ny och kommit fram till att han skulle ha använt mer vatten än vad han hade betalat för under dessa åtta år, och MIVA krävde nu betalning för överskottet.

När Michael Zazzio tog sig an fallet och lusläste MIVA:s redogörelse, insåg han att MIVA hade angett fakturor med felaktiga summeringar och felaktiga momsbelopp för de åtta åren.

MIVA hade inte ens lagt ihop summeringarna på de olika fakturabeloppen korrekt i sitt eget uträkningsunderlag till domstolen. Fakturan var på 22.910,40 kr exklusive moms. Den visade sig emellertid vara felaktigt summerad enligt underlaget och skulle ”endast” ha varit på 22 636,03 kr.

Det visade sig att även momsen var felaktigt angiven till 5727 kr. Det korrekta momsbeloppet skulle ha varit 5659 kr. Det handlade om en överfakturering på 342 kr.

De två beloppen 342 kr och 274 kr kan tyckas vara småpotatis i sammanhanget, men vänta, det kommer mer! Det fanns mycket större fel än så i fakturabeloppskravet.

MIVA hade nämligen i sitt kravbrev även fakturerat för tidsperioder långt tillbaka i tiden, nästan åtta år tillbaka, men det är otillåtet. Företag har endast rätt att fakturera privatpersoner för tre år tillbaka i tiden.

Krav som är äldre än tre år är enligt lag preskriberade, men det hade MIVA antingen ingen koll på eller också helt sonika struntat i det. MIVA skulle alltså endast ha kunnat fakturera för 39 % av den tid som MIVA faktiskt fakturerade för. Nu handlar det inte längre om några hundralappar för mycket, utan om åtskilliga tusenlappar.

Ytterligare en brist var att MIVA i sitt underlag inte hade angett några fakturanummer att kunna stämma av mot, så Frank hade därmed inte någon möjlighet att kunna verifiera och dubbelkolla siffrorna.

MIVA försöker således att förmå konsumenterna att betala för alltför gammal och icke verifierbar vattenkonsumtion.

Det som ter sig ytterst märkligt i sammanhanget var att MIVA inte heller hade utfört någon faktisk avläsning av Frank Nilssons vattenmätare under alla dessa åtta år. Man kan ju undra varför det då installerades någon mätare, men det ger vid handen varför ingen del av mätarställningen enligt fakturakravet de facto kunde verifieras för tidsperioden, inte ens av vattenbolaget MIVA.

Därmed kunde MIVA inte heller bevisa för rätten att något vatten skulle ha överkonsumerats under de tre senaste åren, som är de enda åren för vilka bolaget har rätt att fakturera för.

Den enligt MIVA påstådda konsumerade mängden vatten per månad var under de knappt åtta åren 29,92 kubikmeter, när mätaren väl lästes av efter åtta år. Frank Nilssons fakturor, både före och efter den aktuella tiden, visade emellertid att hans konsumtion av vatten per månad stadigt låg på 19,7 kubikmeter.

Skillnaden är så pass stor att man inte kan utesluta att det var fel på den vattenmätare som gällde för de åtta åren och som låg till grund för den höga fakturan. Det kan även ha varit en felavläsning som låg till grund för den orimliga fakturan.

I målet i Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt påpekade Michael Zazzio allt detta samt bifogade uträkningar som verifierade MIVA:s fel. Domstolen ringde sedermera upp Michael Zazzio och undrade om det var okej att MIVA återkallade sin talan mot Frank Nilsson.

”Absolut”, sade Michael Zazzio. ”Det var ju precis det som han hade hoppats på”.

MIVA återkallade sin talan, slutet gott, allting gott. Frank Nilsson fick således rätt i domstolsmålet. Domstolen beslutade att den tidigare tredskodomen mot honom skulle undanröjas, och MIVA överklagade inte beslutet.

Många andra kan ha fått en saltad vattenräkning för kommunalt vatten runt om i landet

Det är inte bara Frank som har råkat ut för det här, och det kan alltså handla om fakturor som är tiotusentals kronor för höga.

Det har framkommit att andra personer i Örnsköldsviks kommun har drabbats på samma sätt som Frank Nilsson. En av hans vänner fick en liknande vattenfaktura, på ofantliga 60.000 kronor!

Michael Zazzio har till NewsVoice meddelat att han gärna åtar sig uppdrag för klienter som har drabbats av MIVA:s felaktiga fakturering eller för felaktig fakturering från andra kommunala bolag, så även i andra delar av landet. Michael Zazzio är känd ordförande i hälsoföreningen NHF Sweden.

 

Text:  Sara Boo, sekreterare, National Health Federation Sweden (nhfsweden@gmail.com)

Relaterat

 

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq