Bilköpare runt om i världen vänder åter blickarna mot traditionella bensin- och dieselbilar, samtidigt som entusiasmen för elbilar och hybrider minskar.
”Bilköpare världen över återvänder till förbränningsmotorer till följd av politiska omsvängningar, handelskrig och växande skepsis mot infrastruktur och kostnader för elfordon, visar en rapport från konsultföretaget EY”.
Enligt den nya rapporten från december 2025 planerar hälften av alla som tänker köpa bil inom de närmaste två åren att välja en bil med förbränningsmotor, en ökning med 13 procentenheter jämfört med föregående år.
Rapporten, EY Mobility Consumer Index, bygger på en undersökning bland över 20.000 respondenter i 32 länder och visar en tydlig förändring i konsumenternas preferenser.
Intresset för rena batterielbilar har sjunkit till 14 procent, en minskning med 10 procent, medan hybrider lockar 16 procent, en nedgång på 5 procent.
Förändringen tillskrivs flera faktorer, däribland politiska omsvängningar, handelskonflikter och växande skepsis kring elbilar.
Bland potentiella EV-köpare överväger 36 procent att skjuta upp eller avstå från köp på grund av den geopolitiska utvecklingen.
I USA har Donald Trump föreslagit att mildra strikta bränsleekonomikrav, medan EU väntas presentera en urvattnad version av planerna på att helt förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035.
”Vi ser en långsammare övergång till elbilar än väntat”, säger Constantin M. Gall, global chef för EY:s mobilitetssektor.
Han pekar på att geopolitiska spänningar påverkar köpbesluten. Bland de som överväger en elbil uppger 36 procent att de skjuter upp eller omprövar köpet på grund av sådana orsaker.

I Kina, där elbilsadoptionen är hög, prioriterar köpare enligt Gall digitala funktioner framför drivlina.
”Kinesiska konsumenter är mindre intresserade av hur bilen drivs och mer fokuserade på digital integration”, konstaterar han.
I Sverige följer trenden det globala mönstret. Intresset för bensin- och dieselbilar har ökat med 15 procentenheter till 49 procent, medan andelen som planerar att köpa en ren elbil har minskat till 16 procent.
Experter ser utvecklingen som en signal om att övergången till elektrifiering går långsammare än planerat, med fortsatta utmaningar kring laddinfrastruktur, kostnader och politisk osäkerhet. Rapporten understryker behovet av flexiblare strategier från tillverkare och beslutsfattare för att möta konsumenternas skiftande önskemål.
