”Flugbilar” – Elbilar ska flyga med fläktar år 2023

publicerad 30 juni 2020
- Gästskribent
Bell Nexus - pressfoto
Bell Nexus

Elbilarna konkurrerar på allvar med fossildrivna fordon, men nu kommer nya typer av farkoster. För bara några år sedan tog ingen inom bilindustrin de flygande bilarna på allvar. Fenomenet betraktades som teknikkuriosa. Idag har de tänkt om. Flera nya och etablerade aktörer tar fram prototyper som kan revolutionerna persontransporterna.

”And then the world shifted. Suddenly there are multiple enablers which make such personal transport a nearer-to-horizon reality”, skriver Steve Tengler för Forbes i artikeln: ”Auto Industry Looks To Get Off The Ground With Autonomous Flying Cars”.

Över hela världen dyker det upp nya prototyper på flygande bilar, som alla mer eller mindre ser ut som leksaksdrönare, men är avsedda för passagerare. Ofta har dessa farkoster 6-8 fläktar som ersätter de fyra bilhjulen. De surrande ”flugbilarna” är nästan alltid drivna av elmotorer. Vi kan glömma diesel, rapsolja och bensin som drivmedel. Just nu finns runt 15 olika prototyper som kan nå kommersiell framgång.

Flygande bilar kräver 5G

Tanken är att de flygande bilarna ska styras autonomt, utan behov av piloter som lyder under den mänskliga faktorn och för att klara logistiken i lufthavet, så att personfarkosterna inte krockar med varandra eller jättedrönare som ersätter långtradare, krävs blixtsnabba 5G-och 6G-nät.

Att släppa loss unga grabbar som just tagit bilkörkort även i luften ovanför städer och förorter är förmodligen otänkbart. Säkerheten kommer att ha högsta prio. Det värsta som kan hända vore om farkoster börjar trilla ner från skyn, ner på gator, torg, hustak, träd, villatomter eller på någon av den gamla tidens motorvägar, som kommer att samexistera med de nya luftfarkosterna under en period. Därför måste farkosterna vara självkörande.

I USA samverkar teknikföretagen som utvecklar VTOL-farkoster (Verical Take Off and Landing) med den amerikanska luftfartsmyndigdheten FAA och deras gemensamma och mest prioriterade fråga är säkerheten.

Uber ”über alles”

Alla känner vid det här laget till företaget Uber. Det är mest känt för sina matbud och frilansande taxibilar, men Uber har större planer. De satsar på flygande transportlösningar och de kan snart ha tagit täten över alla våra huvuden. Redan 2023 är planen att Ubers VTOL-taxibilar ska ska bli kommersiella och därför testas Ubers Elevate-koncept i städerna Dallas, Los Angeles och Dubai i slutet av 2020, enligt Digital Trends. De flygande taxifarkosterna, som egentligen är en slags vidareutveckling av helikoptern, kommer att futuristiskt landa vertikalt på höghustak i dessa städer.

Dara Khosrowshahi som är chief executive officer på Uber säger att människor lever och arbetar i en tredimensionell miljö i storstäder, medan transportsystemet bara är tvådimensionellt. Det håller inte i längden och här kommer Ubers Elevate-koncept in i bilden.

Elevate-maskinerna kommer att kunna transportera en pilot och fyra passagerare. Färden styrs autonomt, men piloten kan ta över farkosten vid en nödsituation. Högsta hastighet blir hela 240 km/tim och färden kommer inte att påverkas av rödljus eller köer. Den enda begränsande faktorn är räckvidden som beräknas bli nästan 10 mil.

Uber Technologies Inc är i gott sällskap i USA där företaget startade 2009. Med sig har de NASA, Army Research Lab och en gruppering av privata partnerföretag i utvecklingen av Elevate, skriver USA Today. NASA:s roll är att utveckla trafiksäkerheten och Army Research Lab ska utveckla fläkt/propellertekniken för att minska bullret.

I denna videon från 2017 får vi följa hur en yngre kvinna åker hem från stan med en Elevate-taxi från Uber. Den landar på hemmaorten och sista biten får hon åka med en vanlig Uber-taxi.

Bell som är ett partnerföretag till Uber planerar att lansera sina första flygfarkoster år 2025, enligt en videointervju av Tech Crunch. Scott Brennan på Bell säger att det handlar om mer än flygande taxis. Även transportfarkoster utvecklas i en familj av olika ”skepp”. Brennan nämner en drönare som kan lasta upp till 500 kg.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Relaterat och källor

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq