TEKNIKDEBATT. Med snittfarten 23 km/h klarade sig ett engelskt par 21 mil hem med en Porsche Taycan elbil. På vägen försökte de förgäves ladda bilen på elva platser innan de till slut fann en ledig och fungerande laddstolpe med rätt teknik.
Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans.com | Bild: Porsche Taycan, elbil. Produktfoto: Porsche.se
Totalt tog färden nio timmar. Normalt skulle den ha tagit två och en halv timme, berättar bilens ägare för den engelska tidningen The Guardian – som ivrigt varnar för förestående klimathot och varmt förespråkar vindkraft som energikälla.
För att se om de bara haft ovanlig otur besökte ägaren dagen efter fem laddställen i närheten av hemmet. Av olika skäl fungerade inte de heller. Lika nöjd som han är med bilen, lika missnöjd är han med möjligheterna att ladda den under färd.
Han råder därför elbilsägare att bara ladda hemma – eller på jobbet, om de kan. Det förvandlar längre resor till ovissa äventyr och begränsar resmål och vägval efter möjliga laddställen – som kanske ändå inte fungerar.
Många hyllar Porsche Taycan som marknadens bästa elbil. Fattas bara med priser från 1,2 till 2,1 miljoner kronor! För så mycket pengar får man från fyra till sju utmärkta konventionella mindre mellanklassare med bättre brukarnytta.
Taycans fantasiprestanda (250-260 km/h toppfart och meningslösa 0-100 på 3-4 sekunder) passar inte vanlig trafik. Om man ändå utnyttjar dem, får man räkna med minst dubbla förbrukningen och praktisk räckvidd 15-20 mil.
Från början var Porsche lättare än sina konkurrenter och vann tack vare bättre utnyttjande av tillgängliga resurser – som David mot Goliat. Men det var länge sedan. Nu tävlar Porsche i muskelklassen. Föga imponerande för oss som uppskattar klurig ingenjörskonst: att uträtta mycket med små medel.
Att Taycan, Tesla och andra hormonstinna elbilar kan köras billigt i måttlig fart ursäktar inte deras slöseri med resurser. De är från början dinosaurier, dömda att dö ut. För att skapa pengar krävs energi. Allt har en kostnad!
Problemen i sammanfattning:
- Glest med laddställen ute i trafiken
- Ännu färre vid sidan av större vägar och städer
- Få laddställen fungerar
- Olika laddställen har olika teknik
- Olika laddställen har olika betalningssätt
- Att ladda billigt går långsamt
- Att ladda fortare är dyrt
- Många laddställen är upptagna.
Samma problem gäller även i glesbefolkade Sverige.
Nyckeldata Porsche Taycan 4S
- Yttermått: 496x197x138 cm = onödigt stor
- Utrymmen: 4 sittplatser – som en mellanklassare
- Bagagerum: 81 + 366 = 447 liter, klent för bilens storlek
- Tjänstevikt: 2,3 ton – en rejäl klump
- Drift: en elmotor fram och en bak
- Effekt: 571 hk/420 kW – mer än nog
- Vridmoment: 650 Nm – mer än nog
- Toppfart: 250 km/h – mer än nog och tillåtet
- Acceleration 0-100 km/h: 4 sekunder – onödigt fort
- Batteri: 94,3 kWh – stort och skrymmande
- Batterivikt: 650-700 kg – alldeles för tungt
- Uppgiven förbrukning: 2,2 kWh per mil = 42,9 mils räckvidd med full laddning
- Uppgiven räckvidd: 46,3 mi = 3,4 mil för lång
- Faktisk förbrukning: ca 2,5 kWh per mil
- Användbar laddning: ca 75 kWh
- Faktiskt användbar räckvidd: 25-30 mil
- Pris: ca 1,2 miljoner kronor = oförsvarligt dyr.
Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans.com