OPINION. I dagens samhälle behövs bilen. Bosatta på landsbygden med dåliga allmänna kommunikationer är ofta beroende av bil för arbets-, inköps- och nöjesresor, men även i stan behövs bilen för att göra större inköp, hämta barn på dagis och för andra resor. Många vill också ha möjlighet att söka jobb där körkort är ett krav.
Text: Christian Pavón
Varför är det då så oskäligt dyrt att ta ett körkort och varför måste många vänta så länge innan både ett teoretiskt och praktiskt prov kan genomföras?
Många övningskör privat och de flesta kombinerar detta med lektioner på bilskola, vilket per lektion är en mycket dyr affär. Detta är inte det enda bilskolorna tjänar pengar på. För att kunna övningsköra, vilket krävs om man inte ska ruineras av körlektionerna, tvingas aspiranter ta en handledarkurs som kostar 350 kr per person.
Ska du ta körkort måste du bli godkänd på den så kallade Riskettan och Risktvåan som kostar sammanlagt cirka 2900 kr, ytterligare en stor slant för bilskolorna.
Efter detta är avklarat går kassakon över till Transportstyrelsen. Där ska du först klara ett kunskapsprov för 325 kr per gång som du inte klarat provet som kräver hela 80 % godkänt på frågorna.
De flesta klarar inte detta prov vid första försöket utan måste göra om det och då återigen punga ut med 325 kr för ytterligare ett prov. Har du till slut klarat teoriprovet, kan du gå vidare till uppkörningen som ytterligare fyller på transportstyrelsens kassako med minst 800 (+ 500 kr om du vill köra upp med automatväxlad bil).
Numera måste du klara teoriprovet innan du kan köra upp. Detta kan ta tid även om du får förtur till 2 teoriprov och 2 uppkörningsprov. Du måste då också se upp så att det inte går för lång tid mellan godkänt teoriprov och uppkörning. Efter pandemin har giltighetstiden förlängts från 4 till 6 månader, vilket kan behövas när vissa delar av Sverige har flera månaders väntetid för uppkörningstid.
Måste det vara så dyrt och måste väntetiderna vara så långa för att kunna ta ett körkort? I vårt moderna samhälle behövs bilen! Transportstyrelsen vill väl inte att vissa ger upp och sätter sig bakom ratten utan ett körkort?
Text: Christian Pavón
Relaterat
- Transportstyrelsen: B – Personbil och lätt lastbil
- Trafikverket: Personbil och lätt lastbil
- Trafikverket: Priser för prov och fotografering
Min grabb fick sitt körkort 2 mars i år. Handledarkurs 1500:- för min man, mig o sonen. Först ett startpaket på 11 000:- då han valde att köra på trafikskola. Där ingick riskettan o risktvåan, 8 lektioner (som de sedan ändrade med tiden så de inte var värda samma sak som när vi köpte paketet, han köpte paketet i november 2021 så han klarade det snabbt ändå).
När han kört introduktionskörning (där gick två lektioner, med automat växellåda som han inte valt) och kört sin första lektion bad läraren honom att boka upp så han hade sammanlagt 20 lektioner inbokade reagerade jag som förälder o kontaktade körskolan och ifrågasatte hur de kunde rekommendera det efter EN lektion. De hade inget svar, bara svamlade. Vi bokade aldrig så många utan tog ett par i veckan, då det fanns tider med körläraren.
Allt som allt tog han 17 lektioner. Skrivning 325:-. Sen tillkom uppkörning 800:- där det var obligatoriskt med en lektion innan uppkörning. En lektion kostar 525:-. Sen foto 80:- och tillverkning av körkort 280:-. Han har även AM-kort sedan tidigare och erfarenhet i trafiken. Många ungdomar betalar sitt körkort själva och jag tycker körskolorna och Trafikverket rånar dem på pengar, men pappa betalar väl i de flesta fall…..
”Transportstyrelsen vill väl inte att vissa ger upp och sätter sig bakom ratten utan ett körkort?”
Visst vill man inte det! Man vill fasa ut bilen helt eftersom bilen gör dig till en fri och rörlig medborgare utan beroende av stora företag.
Bra artikel, men lite dåligt uppdaterad kanske? Har själv precis avklarat den lilla propaganda apparat som kallas körkortsutbildning. Som generalliserad sammanfattning kan väl sägas att du lär dig precis allt om fordonsteknik ur byråkratiskt perspektiv, men inte att framföra bilen på ett kompetent vis. Vilket väl egentligen är vad man hoppats på.
Körkortstillstånd 150kr, om du fått lämplighetsintyg och gjort godkänt syntest på tex synsam 300kr. Om jag inte minns fel får du framföra en bil med 20% syn på ett öga, idioti! Man måste alltså betala 300 kr för att någon skall intyga att du inte är blind.
Handledarutbildning för dig och den du skall övningsköra med 650 kr per person, alltså 1300kr som minimum för att få övningsköra. Du kan alltså sätta dig i en gammal skrotbil som precis gått igenom besiktningen med någon som suttit av en handledarutbildning, men när du anser dig kapabel att klara uppkörning måste bilen ha dubbelkommando?
Allt är idag digitalt nästan, körkortspaketet kosta 2350kr, bara bok annars 650 kr. Massproducerat skit som kunde kostat 150kr. Bibblan har dem ibland. Riskettan 990kr, risktvåan 2450 kr. Uppskrivning 350kr, efter 18:00 eller helg 400kr. Foto till körkortet 80 kr och tillverkning av plastbiten 150kr. Uppkörningen kostar 800 kr, men det är utan bil med dubbelkomando. 1290kr tog min körskola för försäkrad bil vid uppkörning. Men då måste körskolan anse dig färdig. De betar av punkt efter punkt och en körlektion kosta 725kr per 45 minuter.
Klarar du dig galant utan körskolan så blir det alltså minst 8-9000kr för ett körkort. Kuggar du uppkörningen, så finns det idag ibland så få tider att du måste göra om teoriprovet.