NewsVoice: Så här bör de ”nya” nätmedierna samarbeta med varandra för att bygga kraft och nå ut

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 4 oktober 2022
- Torbjörn Sassersson
Torbjörn Sassersson, SVT - Statens Vinklade Television

OPINIONSBILDNING & MEDIA. Nättidningen NewsVoice startade 2011 och fick utgivningsbevis 2012. Innan dess var sajten en privat blogg. Det var så min resa som grundare av NewsVoice började. Jag saknade de där nyheterna jag bara kunde läsa i utländska medier i andra i länder som har ett större utbud och bredd av nyhetsperspektiv och hälsosam fri debatt. Idag kan de nya nätmedierna skapa sitt eget mediehus och utveckla fantastiska innehållssamarbeten.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare av NewsVoice | Denna artikel har tidigare publicerats i den nya nättidningen Freebite

Jag var under de tidiga dagarna av NewsVoice inspirerad av tidningar som Wired, New York Times, Independent och den fiktiva tidningen Millennium i Stig Larssons trilogi om Michael Blomqvist och Lisbeth Salander. Med tiden grusades dock min idealiserade bild av dessa tidningar. Alla utom Millennium blev med tiden politiskt korrekta andra bara tynade bort, som svenska Sourze (källan), som skulle bli sajten dit alla gick för att finna vad som egentligen hände i politiken och i samhället.

Jag delade under de tidiga åren kontorsrum med Sourze, Jefferson Communication och Prime PR när jag och några kollegor 1999 startade upp Smartahem.com, en nättidning om de smarta hemmen. Du kanske minns Electrolux Screen Fridge. Vi var där i centrum av utvecklingen med Skanska, Electrolux, Vattenfall och Ericsson som sponsorer.

Bonniers debattidning Newsmill var en av de lysande stjärnor som försvann som ett stjärnskott. Newsmill togs av daga av grundarna som 2013 raderade sajten från nätet. Newsmill hade säkerligen blivit för obekväm som en följd av alla debattartiklar skrivna av domare, jurister, journalister och debattörer som gjorde upp med etablissemanget. NewsVoice räddade några artiklar och idag finns över 350 artiklar från Newsmill återpublicerade i NewsVoice.

Trots de initiala åren av ny fri journalistik som kom och gick växte det med tiden fram en mångfald av nya oberoende medier som tog den fria journalistikens stafettpinne vidare och som dessutom överlevde.

NewsVoice är en av de äldre ”nya” nättidningarna

De handlar idag säkert om 100.000-tals tidningar världen över och kanske ett 50-tal i Sverige där NewsVoice faktiskt är ett av de äldre ”nya” svenska nätmedierna.

Nu har vi kommit i ett nytt läge där dessa nya nätmedier attraherar läsare i så hög grad att de sociala mediejättarna som Twitter, Google och Facebook måste bromsa inflödet av läsare till dessa för att hjälpa de etablerade massmedierna (systemmedia), och deras industrianpassade och geopolitiska narrativ, att fortsätta trollbinda folk i världen med vinklade artiklar och ren propaganda.

Vi har kommit i ett läge när de nya svenska nätmedierna inte längre är så purunga och inte heller är så små att de börjar bli dags att gå samman och skapa ett eget mediehus som kan vara fysiskt eller virtuellt. Den gemensamma nämnaren för alla dessa tidningar är enkel att beskriva:

Det handlar om en genuin oberoende journalistik som söker vad som faktiskt är sant vare sig det är höger eller vänster, vare sig det är liberalt, progressivt eller konservativt.

Bygg samarbeten

Min poäng är att dessa medier idag har så mycket pondus och så mycket bra och trovärdigt publicerat material att vi kan korsreferera till varandra i mycket högre grad.

Vi behöver och bör inte längre referera till Dagens Nyheter eller Reuters absolut mer än nödvändigt. Vi kan referera till varandras publiceringar och gräv istället.

Det finns till och med initiativ att de nya friska aktörerna nu skapar sin egna nyhetsbyråer vilket gör att vi kan förbigå Reuters, TT, AP, AFP och TASS. Flera av dessa äldre nyhetsbyråer inhämtar dessutom i hög grad helt industrianpassade ”nyheter” producerade av stora PR-byråer som Hill & Knowlton.

De fria oberoende medierna kan även samarbete med annonser genom ett eller flera annonsbolag för en inre marknad.

Några enkla men kraftfulla förslag på möjliga samarbeten mellan de oberoende ”nya” nätmedierna:

  • Korsreferera till varandras artiklar med aktiva länkar.
  • Citera (med länkar) från varandras artiklar.
  • Återpublicera varandras innehåll helt eller delvis (glöm inte den kanoniska länken för att inte bli straffad av Google för duplicate content).
  • Bjud in varandras debattprofiler för intervjuer och samhällsdebatter i text och framför kamera. Ta ton, var saklig och våga att leda samhällsdebatten.

Länka endast till ett systemmedie när källan håller sig till fakta (använd då helst en nofollow-länk för att inte boosta systemmediet i onödan).

Vi är många och starka nu. De ”nya” nätmedier som klarat gatloppen utan att ge upp, utan att PK-anpassa sig eller bygga ohälsosamma samarbeten med en korrumperad maktmaskin är i dag mogna att bygga egna samarbeten utifrån gemensamma nämnare och med upparbetade resurser.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare av NewsVoice.se

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: NewsVoice