Ökat intresse för bensin och dieselbilar men framtiden är vätgasbilar

publicerad 2 mars 2024
Honda CR-V eFCEV. Foto: Honda.com
Honda CR-V eFCEV - världens första vätgasdrivna laddhybrid.

Efter ytterligare en vinter med elbilsproblem i landet har populariteten med bensin- och dieselbilar ökat igen. Samtidigt kommer ny drivteknik som världens första vätgasdrivna laddhybrid. Väte är det vanligaste grundämnet i universum och vätgasdrift ger inga föroreningar alls, endast vattenånga.

Många elbilsägare har tröttnat på långa köer vid laddstationerna, felande laddstationer, elbilsbatterier som strejkar på vintern och elbilsföretag som inte vill att garantier ska gälla om regnen är för blöta.

Antalet registrerade elbilar minskade med 15% i februari, visar nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden. Andrahandsvärdet på elbilar sjunker också dramatiskt. Nu paniksäljer desperata ägare sina bilar i rädsla att förlora pengar, varnar Aftonbladet. Andelen laddhybrider steg samtidigt under februari från 20,8% till 23,9%, skriver Dagens Industri.

Skoda kommer att sälja bilar med bensin- och dieselmotorer så länge kunderna efterfrågar dem, skriver Vi Bilägare, och kan tänka om kring laddhybrider. I realiteten betyder det att bensin- och dieselbilar kan säljas ända fram till EU-förbudet 2035, alltså ytterligare 10 år.

Skodachefen Klaus Zellmer säger i en intervju med tyska “Auto Motor und Sport”:

“Fram tills dess [2025] kommer vi erbjuda våra kunder vad de frågar efter, från diesel- och bensinbilar till mildhybrider, laddhybrider och batterielbilar. För oss handlar det inte om att gå in i någon tävling om den sista förbränningsmotorn, utan om att sätta kundernas önskemål främst.”

Efter det kan bilarna rulla så länge de funkar dvs fram till kanske 2050 om inte bilägarna hinner sälja sina trogna hästar i länder utanför EU. Få känner till att i Afrika finns en begagnatmarknad som ofta är bättre än den europeiska, om du klarar av att få bilen till Afrika.

Ett mörkt mål på himlen för de som gillar bensin och dieseldrivet är regeringens klimatmål. För att klara målen krävs dyrare drivmedel genom en större andel biodrivmedel i bensin och diesel. Elektrifiering som en lösning för att minska fordonsutsläppen räcker inte för att klara målen för 2030, enligt SVT som hänvisar till Trafikverket.

Sverigedemokraterna vill dock riva upp EU-beslutet om att förbjuda nyproduktion av fossila förbränningsmotorer 2035. Jimmie Åkesson tycker att tidigare beslut i andra riktningen var ”överilat”, enligt SVT.

Tesla Roadster, 2025. Bild: Tesla Motors
Tesla Roadster, 2025. Foto: Tesla Motors

Super-Tesla kommer 2025

Elbilsentusiaster med tjocka plånböcker har dock inte gett upp. Elon Musk lovar att en ny het super-Roadster snart kommer till marknaden 2025.

Du minns väl den första elbilen som verkligen slog världen med häpnad, Tesla Roadaster. Bilen producerades i Kalifornien från 2008 till 2012 och såldes i blott 2400 exemplar. Det spelade kanske inte stå stor roll eftersom bilen bevisade att en elbil kan vara snygg, snabb och ha batterier som räcker långa sträckor. Tesla Roadster från 2008 har en räckvidd på 40 mil och en toppfart på 201 km/h, skriver Autocar.

Nya Tesla Roadster årsmodell 2025 kommer att gasa från 0 till 96 km/h på 1,9 sekunder, så akta nacken. Den har en toppfart på extrema 402 km/h och en räckvidd på 100 mil alltså motsvarande Stockholm till Kalix eller Malmö till Härnösand.

Den nya Roadstern är en racerbil och inget för en barnfamilj.

Honda CR-V eFCEV. Bild: Honda.com
Honda CR-V eFCEV. Foto: Honda.com

Framtiden är vätgasbilar – världens första vätgasdrivna laddhybrid

Honda tillkännagav en ny vätgasdriven bränslecellsbil för den amerikanska marknaden. 2025 års Honda CR-V e:FCEV drivs av väte, det vanligaste grundämnet i universum. Vätgas kan framställas genom att spjälka vatten med hjälp av solenergi till syrgas och vätgas, två kommersiella gaser.

Vätebränsleceller använder komprimerat väte som bränsle och släpper ut vattenånga som enda utsläpp. Ett antal biltillverkare har på senare tid tagit till sig tekniken som ett sätt att uppfylla klimatmålen.

Honda tror att företaget kan hitta sina köpare eftersom hybriddrivlinor visar sig vara mer populära bland amerikanska bilköpare än rena batterielektriska fordon, alltså batterielbilar. Bränslecellsfordonet kommer att ha en räckvidd på 434 km, vilket inkluderar 46 km helelektrisk räckvidd, skriver The Verge.

CR-V e:FCEV är en kompakt crossover-SUV med bränslecellsmoduler som tillverkas i Michigan, USA. Bilen kommer först att finnas tillgänglig för leasing i Kalifornien senare under 2024.

 


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Eftersom vätgas dels inte finns fritt i naturen utan måste tillverkas i flera energikrävande och dyrbara steg och dels måste lagras och hanteras antingen vid 253 minusgrader eller minst 200 bars tryck, är vätgas INTE något framtida bränsle.

    • Om man jämför vätgaslagring i tuber av aluminium/stål med moderna bilbatterier (ej bly) vad är mest energieffektivt och vad är mest naturresurssnålt och vilken lösning har bäst livscykel ut ett energi- och naturresursperspektiv?

      Inga lätta frågor, men de har svar.

  • Bränsleceller i all ära!

    Men toyota, en av världens största biltillverkare, tar nu fram en ren förbränningsmotor för vätgas. Cummings gör samma sak för “trucks” och lasbilar.

    https://www.youtube.com/watch?v=3nBHGm-J-bc
    https://www.youtube.com/watch?v=WlcgunL6t_I

    Tekniskt sett går det ju också utmärkt med ett konversions kit att göra om vilken bensinbil som helst till en vätgasbil. Bara någon börjar sälja kitten.

    https://www.youtube.com/watch?v=RAEhhYqMEBE

    Alla pratar om hur energiinneffektivt framställningen av vätgas är. Hur krånglig förvaring och distribution är osv.

    I spåren av Stanley Meyer, Daniel Dingle och den Iranske vetenskapsmannen som alla byggde bilar som gick på vatten, så tror jag tekniken redan finns för att klyva vatten med betydligt mindre energi än idag.

    https://www.youtube.com/watch?v=staL1wr07Sg
    https://www.youtube.com/watch?v=fLdP_ct7aDE
    https://www.youtube.com/watch?v=fk_gDQz_GA8

    Enda problemet med om man lyckas ta fram en teknik där man sliter isär vatten med betydligt mycket mindre energi än man får ut av vätgasen och syret, som sen blir vatten igen, är ju att hela världens oljeproduktion och därtill hörande ekonomi blir helt överflödig.

    Själv tror jag det går göra med resonans. Har man vätets resonansfrekvens och syrets, och korsar dem med microvågor, ljud eller ljus eller en blandning. Så kan man helt enkelt “skaka” isär vattnet i sina beståndsdelar. Daniel Dingle verkar ju ha gjort det på kemisk väg med någon form av syra. Syor och baser är ju i slutändan bara elektriskt laddade ämnen de också.

    SJälv tror jag Toyota redan har listat ut knepet. De lägger bara grunden med bilen först. Sen by the way, vi kan också göra vätgas on demand i bilen med ny teknik. Förvaring, distrubition och säkerhetsaspekten löst.

    Men vad skulle hända med klimatdiktaturen om energi blev lika överflödigt på planeten som vatten?

  • Varför undviker alla inom alternativa nyheter och sanningssökande GEET?

    Den har redan bevisat att den kan kapa utsläppen till noll och lägre bränsleförbrukning.

    Behövs inte anläggningar för att producera vätgas. En bra byggd geet är bättre än alla de alternativ som nämnts här.

    Är det att alternativa nyheter har blivit hotade och därför inte skriver om det?

  • Nackdelen med vätgasdrivna motorer är att de endast producerar vatten. Vatten finns i överflöd på vår jord (även om det finns för lite på sina ställen). (Dessutom blir en vätgastank en extremt kraftfull bomb, vid en trafikolycka. Vissa färjebolag vägrar idag att ta ombord elbilar, på grund av risken för brand i batterierna som inte går att släcka. Man kan undra vad dessa kommer att gilla att lassa skeppet fullt med vätgasbomber.)

    Bensin- och dieselmotorer, däremot, producerar växtnäring. Atmosfärens koldioxid (CO2) är fortfarande på tok för lågt för gröna växter, 0,4promille av luften. Halten av CO2 har ökat 30% sedan mitten på 1800-talet, vilket gjort att öknar världen över börjar krympa. (Under 0,2promille dör gröna växter av näringsbrist.) De skadliga ämnen, som bildas av dessa motorer, renas idag effektivt av katalysatorer och partikelfilter.

    CO2-halten i atmosfären har varit mer än tio gånger så hög som nu, utan att vattnet på jorden kokat bort. Innan de gröna växternas intåg på jorden, för ett par miljarder år sedan, fanns det inget fritt syre alls i atmosfären, allt var bundet i CO2 och i andra molekyler.

    • Ja, precis! Dax att åter införa de träflis eldade gengas-kokarna, där bakpå bilen. Under vår förra stora orostid, åren 1939 till 1945, när vi var avskurna från många kontakter med utlandet, kommo dessa visserligen illaluktande tingestar, dock väl till pass. Träflis finnes ju i obegränsad omfattning att tillgå.

      Likartade tider, då som nu, med illavarslande tecken i skyn, på att storkrig står för dörren. Då neutrala, fast nu, precis anknutna till den Anglo-Amerikansk-Sionistiska hegemonen, har ögonblicket för vedergällning av Poltava äntligen uppenbarat sig.

      Är förstås fundersam över folks entusiasm för väte/vätgas. Tillsammans med syre bildas lättantändlig knallgas. Tänk på luftskeppet Hindenburg! Obra!

      • Glöm inte att framför allt bensin är extremt explosivt både som vätska och ännu mer som ånga, dessutom giftigt att inandas.

        • Nej, bensin är inte extremt explosivt som vätska! Det är därför man har förgasare på aldr bensinmotorer.

          Vätgas i sin behållare är faktiskt mindre explosivt än gasol, som alla kör omkring med i sina husvagnar.

  • De fortsätter låtsas som om de försöker lösa människors privattransporter medan de i själva verket gått in för att fördyra dem så ingen har råd att färdas så. Men tanken är ju att vi som överlever den avdödande delen ska bo i öppna 15 minuters anstalter med ett par årliga resor utanför zonen och dom kommer ske med publik boskapstransport.

  • Problemet med vätgas är dess notoriska svårhanterbarhet och att det är dyrt att framställa. Den bästa drivkällan för bilar är fortfarande diesel och kommer att vara det så länge man inte löst problemen med de miljövidriga batterierna och de övriga kända problemen med batteribilar.

  • Att spjälka vatten till väte och syre med el från solceller och vindsnurror, samt komprimera och transportera till tankställen förlorar 70% av den ursprungliga energin på vägen dit. Det är en sämre verkningsgrad än bensin-diesel bilar. Idag produceras 99% av vätgasen från fossilenergi.

  • Det finns bara en typ av fordonsdrift som har en framtid! ATOM-MOTOR!

    Alla mellanled i utvecklingen till atom-motor är bara avsedda att suga ut skattemedel ur världens olika stater.

  • Framtiden är INTE vätgasbilar. Man kan tro det om man ser kortsiktigt och har ekonomiska intressen i saken.
    Det finns en annan lösning – låt folk jobba hemma och bygg ut kommunala transporter. Plus använd elfältsdrift kombinerat med gyron. Då kan vi lägga
    alla kemiska lösningar åt sidan.
    Utöver det – se till att småbutikerna kommer tillbaka. Det minskar kraftigt
    behovet av ständigt resande.
    Elmotorerna kommer, om det så tillåts, att utvecklas och blir allt snålare.
    Plus att när folk jobbar hemma till stor del så minskar behovet av personligt
    pendlande som är en styggelse.
    Att elektrifiera asfalten är en ren hälsofara.
    Oljeländerna och deras slavar kommer dock att försöka motverka detta med alla medel.

    • ” Plus använd elfältsdrift kombinerat med gyron. ”

      Vad menas med elfätsdrift och gyros?

      Äta gyros tillagad på induktionshäll framför datorn hemma?

      • Du förstod inte skillnaden mellan gyron och gyros. Typiskt svenskt.
        Tydligen saknar du all kunskap i fysik. Skaffa den, det finns gott
        om böcker att läsa. Sök även bland patent om gyron, så kanske du förstår?
        Att driva en farkost med elektriska fält är nästa generations transporter och extremt energisnålt. Noll utsläpp.
        Kom igen om 30 år när du har läst på.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *