USA:s och EU:s tullkrig mot Kina är destruktivt på en helt ny nivå

Opinion

Christian Pavón Christian Pavón (Pavon.se) är en Europarättsjurist med intresse för politik, juridik, kultur och geopolitik. Han är frilansare och en del av NewsVoice redaktion. Stöd Christians arbete genom att swisha till: 0730 975 418
publicerad 26 oktober 2024
- Christian Pavón, jurist
Anställda vid bilföretaget GAC Motor i Xinjiang
Anställda vid bilföretaget GAC Motor i Xinjiang påverkas av EU:s biltullar.

President Joe Biden införde tullar på många kinesiska produkter i maj i år, inklusive elbilar och solpaneler. I Europa har detta tillvägagångssätt kritiserats hårt för att vara dåligt för miljön och till och med främja effekterna av den globala uppvärmningen.

EU har omprövat sin tidigare ståndpunkt, förmodligen på grund av påtryckningar från USA.

Det finns två viktiga delar här som är otroligt korkade:

  1. Bilar står för 48 procent av de globala koldioxidutsläppen och 61 procent av utsläppen i EU. Därför har vi ett skriande behov av prisvärda elbilar. Tesla och andra västerländska märken är inte överkomliga för ”vanligt folk”, särskilt inte bilar som är gjorda för familjer. Kina erbjuder elbilar av hög kvalitet till överkomliga priser.
  2. Många komponenter inom elektronikindustrin och bilindustrin med samma kvalitet som i Kina skulle vara betydligt mer kostsamt att producera i Europa.
  3. Det kinesiska samhällssystemet gör det möjligt för arbetare att leva ett anständigt liv med mycket lägre löner än i västvärlden. För att detta ska vara teoretiskt möjligt skulle västvärlden behöva sänka arbetarnas löner och förvänta sig att de arbetar i stort sett gratis, eller så skulle de behöva omorganisera nästan hela den västerländska ekonomiska modellen och försöka efterlikna den kinesiska modellen. Ingetdera är rimligt.

När kriget mellan Ryssland och Ukraina bröt ut diskuterades sanktioner mot Ryssland flitigt. Många EU-parlamentariker som röstade för sanktioner menade att EU måste göra undantag för produkter och tjänster som är avgörande för miljön på grund av den miljökris vi står inför.

Kina är mycket viktigare än Ryssland när det gäller teknik och ekonomi. Så varför tänker inte politikerna klart i det här fallet?

  • Ett samarbete med Kina kommer att gynna människor i allmänhet mer än en konflikt.
  • Ju fler människor som har råd med miljövänliag elbilar, desto mindre föroreningar och koldioxidutsläpp kommer vi att ha. I dag är fossilbilar den största enskilda utsläppskällan. Att bekämpa klimatförändringarna är naturligtvis till fördel för alla.
  • Lättare att producera varor till ett mycket billigare pris. Kina kan tillverka billiga produkter och komponenter och leverera dem med utmärkt kvalitet. Den här kombinationen är livsviktig, särskilt inom elektronik och bilar, Kinas spjutspetsindustri.
  • Den västerländska ekonomin är redan ansträngd. Att göra det omöjligt för kinesiska företag att göra affärer i Europa kommer att kosta tiotusentals, kanske hundratusentals människor deras jobb.

Sammantaget kommer tullar och förbud mot kinesiska produkter inte bara att vara kontraproduktiva för de länder som inför dessa sanktioner, utan också för hela världen och den miljö som våra västerländska ledare säger sig vilja skydda.

 

Artikeln är tidigare publicerad i China Daily: The US and EU tariff war on China is destructive on a whole new level”

Relaterat: Germany grapples with slowdowns, China Daily


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq