National Geographic: Saturnus måne Enceladus kan ha livsformer

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 8 april 2014
- Torbjörn Sassersson
Enceladus moon Image courtesy: NASA JPL SPACE SCIENCE INSTITUTE
Enceladus moon Image courtesy: NASA JPL SPACE SCIENCE INSTITUTE
Image courtesy NASA/JPL Space Science Institute

En omfattande ocean existerar högst sannolikt under den isiga ytan på Saturnus minimåne Enceladus, vilket ökar sannolikheten för primitiva former av extraterrest liv i oceanens bräckta vatten. Det skriver national Geographic i sin artikel ”Saturn Moon Harbors Ocean, Raising Possibility of Life”.

Enceladus är en mycket liten måne vars diameter inte är större än bredden på delstaten Arizona i USA. Forskarna tror att oceanen som ligger under ett tjockt istäcke är ungefär lika stor som Lake Superior eller med svenska mått mätt cirka 25 gånger större än Gotlands yta.

”The main implication of our work is that there are potentially habitable environments in our solar system that are entirely unexpected,” said Luciano Iess, an aerospace engineer at the Sapienza University of Rome and lead author on the study published Thursday in the journal Science.

Temperaturen på Enceladus yta ligger på endast minus 180-200 grader Celcius mitt på dagen beroende på källa, men trots den låga yttemperaturen förekommer flytande vatten frekvent som en effekt av ebb- och flodkrafter som är resultatet av Saturnus gravitation, säger Luciano Iess.

Dessa observationer stärker teorin att även mycket kalla världar kan ha liv.

”This strong indication of a regional sea under the ice on Enceladus heightens our interest in Enceladus as a possible habitable world,” said Carl Pilcher, former director of NASA’s Astrobiology Institute.

Läs mer i National Geographic

Läs mer om Enceladus på svenska

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq