Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

75%

75.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 09:20.

Varför ljuger ICA om sockret? Det som döljs i texten dyker upp i magen

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 18 april 2016
- NewsVoice redaktion

DEBATT. Under årtionden har livsmedelsindustrin ökat innehållet av kolhydrater i kosten av främst tre skäl. Det är billigt, söt smak säljer och hållbarheten blir längre när man undviker exempelvis naturliga fetter. Lika länge har man aktivt försökt dölja sitt uppsåt på olika finurliga sätt.

Text: Bo Engborg, rektor för Nordiskt Näringscenter

Man har till exempel framgångsrikt lanserat ”lågt fettinnehåll” som någonting nyttigt. En annan strategi är att man delar upp kolhydraterna i olika sorter. Det är en så framgångsrik strategi att det i Livsmedelsverkets officiella statistik påstås att vi inte använder mer socker idag än tidigare.

ICA ekologisk muslikaka Foto Nathalie Nouw.comEtt tydligt exempel på hur industrin bluffar är ICA:s Ekologisk Müslikaka. På framsidan påstår de ”Söt smak av russin och nötter”. Det är inte längre en glidning på sanningen utan en direkt lögn. Den söta smaken kommer, som framgår av innehållsförteckningen, främst av det tillsatta sockret i form av socker och maltodextrin. Den lilla tillsatsen av honung (3%) ger inte mycket sötma.

Bild: ICA ekologisk muslikaka – Foto: Nathalie, Nouw.com

Ett uppenbart exempel på hur man försöker blanda bort korten är att man tillsätter både socker och maltodextrin. Produkten hade inte blivit annorlunda om man bara använt socker, men då hade det blivit mycket mer uppenbart eftersom det hade hamnat bland de högsta ingredienserna i innehållsförteckningen.

Text: Bo Engborg, rektor för Nordiskt Näringscenter


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq