Asien piratkopierar allt – Babylon av Mike Blixt: Kapitel 34

publicerad 24 december 2018
- Mike Blixt
Kinesiska J-15. Foto: People's Liberation Army Air Force (PLAAF)

Mike Blixt påminner oss om den omfattande piratkopieringsindustrin i Asien som saknar gränser. Allt från armbandsur till stridsflygplan kopieras. Du som företagare kan förlora din affärside när företag i Asien kopierar din produkt, men du kan samtidigt beställa piratkopierade Rolex-klockor med din logga. 

Text: Mike Blixt | Bild: ”China Creates Pirate Copy of Russia’s Su-33 Deck-Based Fighter Jet”, Pravda.ru, Foto: People’s Liberation Army Air Force (PLAAF)

Mike Blixt, privat foto
Mike Blixt, privat foto

Alla vet att produkter som är tillverkade i exempelvis Asien håller mycket sämre kvalitet än om den hade varit tillverkad i väst. Detta är en gammal och utbredd sanning. Om en produkt kommer från Asien är det oftast en så kallad “kopia”. De påstås ha försökt kopiera originalets kvalitet, och visst kan det vara fallet ibland och för 20-30 år sedan var det säkert delvis sant. Men sanningen idag är den att många och kanske rentav de flesta produkter vi köper och använder i vår vardag är tillverkade i andra delar av världen.

Det gäller precis allt

Kläder, klockor, teknikprylar och allt däremellan. Men de flesta tror inte att så är fallet. Många förstår inte att det finns ett visst antal fabriker inom varje segment som tillverkar i princip alla produkter som finns. Vi pratar alltså om gigantiska fabriker som förser västvärldens olika företag med sina produkter.

Egen tillverkning i Sverige skulle innebära att man skulle bygga egna fabriker, vilket naturligtvis inte skulle fungera rent ekonomiskt. Det betyder att konkurrerande företag får sina produkter tillverkade i samma maskiner och av samma personal. Man sätter bara sin logotyp på en redan designad produkt.

Flera företag har identiska varor

Om en svensk företagare vill släppa en ny produkt i någon form, kontaktar denne fabriken i det tänkta produktsegmentet i Asien och beskriver sina önskemål. För löjligt låga priser kan man nu alltså specialdesigna sin egen produkt. Oavsett vilken produkt det gäller. Vill företagaren ha ett par jeans med eget varumärke, är det klart på några veckor. Vill den ha ett eget klockmärke, finns det tusentals modeller att välja och sätta sin egen logotyp på.

Forbes: "In China, Why Piracy Is Here To Stay"
Forbes: ”In China, Why Piracy Is Here To Stay”

När varorna väl kommer till Sverige, ska företaget bestämma i vilket prissegment varan ska säljas i. Beroende på vilket segment man väljer, attraherar man olika typer av kunder. Priset som du som slutkund betalar har inget eller väldigt lite att göra med vad inköpspriset är. Alla varor kostar ungefär lika mycket att köpa in. Om företaget nu har specialdesignat och fått en egen klocka tillverkad kan det antingen att välja att sälja den för 299 kronor för att attrahera en viss typ av kunder och fortfarande tjäna pengar. Eller så väljer företaget att sätta priset 1499 kronor för att attrahera ett annat segment av kunder.

Kvaliteten avgörs alltså utifrån vad företaget sätter för pris på varan. Du som slutkund upplever naturligtvis att klockan som kostar 1499 kronor håller mycket högre kvalitet än klockan för 299. I praktiken skulle det kunna vara precis tvärt om. Det är ingen som helst skillnad på tillverkningskostnad.

Du som slutkund tror naturligtvis att det är omöjligt att tillverka en klocka som håller hög kvalitet för 100 kronor vilket gör att du nu går du runt med din klocka som kostar 1 499 kronor på armen och tror att det finns ett faktiskt värde bakom priset, vilket det bara gör i ditt huvud. Klockan kostade 100 kronor att tillverka. Precis lika lite som klockan för 299 gjorde.

Så här ser det ut i de allra flesta branscher och det är så marknadsföring fungerar i grund och botten. Produktens värde är alltså bara påhittat och inte alls kopplat till produktens faktiska värde.

Anledningen till att vi låter andra delar av världen förse oss med produkter är enkel. Om klockan skulle tillverkas i Sverige, med våra lönenivåer, tillverkningskostnader och skatter, skulle få personer ha råd att köpa klockan. Den hade kostat flera tusen kronor. Detta är anledningen till att alla företag med svensk produktion ständigt talar om för dig att en produkt som är tillverkad i Sverige håller en mycket högre kvalitet än produkter som är tillverkade i andra länder, vilket den oftast inte gör. Det kanske var så förr i tiden men idag kan det till och med vara tvärtom. Företaget måste säga så för att på något vis kunna motivera det höga priset och säger man någonting tillräckligt många gånger, blir det en utbredd sanning…som inte alls är sann.

Sedan sitter vi här i västvärlden och förfäras över arbetsvillkoren dessa arbetare har. Vi gör dokumentärer för att visa västvärldens exploatering av dessa länder där regissörerna har en förhoppning om att vi ska uppmärksamma detta och sluta köpa varor som är tillverkade i dessa länder.

Majoriteten av oss västerlänningar anser trots det att billiga produkter är viktigare än dessa människors livsöden och spelar med i denna gigantiska teaterproduktion och dövar vårt eventuella dåliga samvete via välgörenhetsorganisationer och olika galor på TV 4.

Text: Mike Blixt

Babylon som är skriven av författaren och entreprenören Mike Blixt är en något misantropisk bok, men den är fylld av hopp mellan raderna. NewsVoice publicerar alla 50 kapitel från boken som en serie debattartiklar.

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq