26 Jun, 2016

10 tecken på att du har D-vitaminbrist


landskap solen natur
solen d-vitaminD-vitaminets betydelse är väl dokumenterad i många studier och en solig dag kan du få i dig 10 000 IE av vitaminet, men Livsmedelsverket vill inte ändra den rekommenderade dagliga dosen som är fattiga 400 IE. Effekten blir att de som följer myndighetens rekommendation följer ett råd som leder till vitaminbrist

Översättning och bearbetning: Torbjörn Sassersson

NewsVoice har tidigare skrivit om att Landstingen i Västmanland, Örebro och Dalarna och Sörmland valt att göra ”D-vitaminuppror” mot Livsmedelsverket och istället rekommendera högre doser av D-vitamin [se artikel]. Det handlar om larmsignaler att autism bland somaliska barn beror på D-vitaminbrist hos gravida mödrar. Landstingen stödjer sig på forskning som visar att extra doser D-vitamin skyddar mot bla: autism, blodpropp, inflammationer och tandlossning, skriver Sveriges Radio på sin webbplats.

Natural News skriver att studier visar att brist på D-vitamin enligt studier kan leda till sämre tandhälsa, svagare skelett eftersom D-vitamin reglerar kalcium och fosfat i blodet. Finns en brist på vitaminet finns risken att kroppen demineraliseras, alltså att viktiga mineraler urlakas.

Det enklaste sättet att få i sig D-vitamin är att sola, men solen är frånvarande under stora delar av året i Sverige. Faktorer som påverkar produktionen av D-vitamin i huden är solexponeringstid, årstid, solvinkel, molnighet, föroreningar i atmosfären och solskyddsmedel som kraftigt kan minska D-vitaminet i kroppen.

De som drabbas hårdast är de mörkhyade, enligt chefsapotekare Annika Svedberg. Svarta människor kan behöva vistas i solen 5-10 gånger längre än vithyade. För att råda bot på problemet bör alla i Sverige under vinterhalvåret inta D-vitamin som ett kosttillskott.

Holistic - vitaminannons 290x150px

ANNONS

Sammanfattningsvis kan man säga att D-vitaminbrist kan uttrycka sig som: astma, sömnlöshet, överdriven trötthet, depression, muskelsmärtor, muskelkramp, allmän muskelsvaghet, hjärtproblem, högt blodtryck, ledvärk, koncentrationsproblem, depression, blödande tandkött, cancer och förkylningar.

10 tecken på att du har D-vitaminbrist

1. Astma – Ett dagligt vitamin D-tillskott på 1200 IU har enligt studier visat sig minska svårigheten med astma-attacker. Omvänt om du får fler astmaattacker kan du lida brist på vitaminet.

2. Depression – Vitamin D-brist är direkt kopplat depression och andra psykiska sjukdomar. Havande kvinnor som tar extra D-vitamin minskar risken för att barnet ska få psykiatriska problem. Vitamin D är ett av de mest frekvent förekommande ämnena i Natural News hälsorapportering. Expressen skriver att D-vitamin hjälper mot trötthet, depressioner och immunförsvaret, enligt Mats Humble, överläkare vid psykiatrin på Universitetssjukhuset i Örebro.

3. Hjärt- och kärlsjukdomar – En vetenskaplig artikel i ”Molecular Nutrition & Food Research” visar att hjärt- och kärlsjukdomar är mycket mer förekommande hos individer som lider brist på D-vitamin. Enligt artikeln i tidskriften responderar barn med hjärt- och kärlsjukdomar mycket bra på extra tillskott av D-vitamin.

4. Högt blodtryck – Högt blodtryck har visat sig vara associerat med brist på kalcium, kalium, magnesium och D-vitamin, skriver Natural News.

5. Influensa och förkylningarJapanska forskare fann att försökspersoner som fick extra vitamin D blev mindre förkylda, närmare bestämt minskade risken med 58% att bli sjuk i influensa typ A. Resultatet publicerades i ”American Journal of Clinical Nutrition”. Studier indikerar till och med att extra tillskott av vitamin D är bättre än att chansa på att ta osäkra influensavaccin som innehåller skadliga tillsatser. Syftet med vaccin är i princip att skapa ett artificiellt immunförsvar.

6. Ledgångsreumatism (reumatoid artrit) är en ledsjukdom som innebär inflammationer i leder, stora smärtor och ledskador. Studier visar att D-vitamin lindrar smärtor och motverkar stelhet i lederna.

7. Multipel skleros (MS) – Studier visar att var man bor geografiskt påverkar risken att drabbas av MS. Ju längre bort man bor från ekvatorn desto större risk för insjuknande. Det indikerar en stark koppling mellan sol och MS.

8. Cancer – Flera cancertyper har kopplats till brist på D-vitamin som tex bröstcancer, prostatacancer och tjocktarmscancer.

9. Blödande och inflammerat tandkött – Denna inflammation innebär smärta, blödning och även tandlossning. Amerikanska forskare och tandläkare vid universitetet i Buffalo har sett ett samband mellan D-vitamin och tandlossning. Kvinnor med tillräcklig mängd D-vitamin hade klart bättre tandkött med färre blödningar, skriver Tandläkartidningen.

10. Diabetes – Kopplingen mellan D-vitaminbrist och diabetes har framkommit i en finsk studie som startade i mitten på 1960-talet. Barn som fick extra D-vitamintillskott under sitt första levnadsår innebar att insjuknandet i typ 1-diabetes var 80% lägre än förväntat hos de nu vuxna personerna, skriver Vetenskap & Hälsa.

Fler källor till artikeln:

  1. Mayoclinic.org
  2. Science.naturalnews.com
  3. Whfoods.org

Artikelns källa: Natural News


Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

Comments

  1. D-vitamin.

    ”We see in Weekly Health that when Professor George Ebers, the renowned expert on multiple sclerosis at the Nuffield Dept. of Neurosciences at Oxford University, attended a symposium of top doctors and scientists in Chicago recently, he reported back that ALL the delegates were taking 4000iu of Vit D3 per day. — Not only that but so were all the members of their families!!”

    Så javisst, naturligtvis tar jag också en daglig dos D3-vitamin.

  2. Jennie says:

    Jag har D-vitamin brist och äter medicin mot det.
    Och under nummer 2 på listan så står det om bla depression och om överläkaren Mats Humle på psykiatrin i Örebro. Jag har haft den turen att jaghar fått träffa honom, han var/är min förra läkares mentor och kom till min ort i Dalarna för att träffa mej då min förra läkare bad honom om det. Han är en helt underbar läkare och jag är SÅ tacksam att jag fick den möjligheten att få träffa honom. Han är suverän på att förklara och förstå diagnoser. Jag har även folsyra brist, vitamin B12 brist och äter medicin mot det också. Äter även magnesium. Ev kommer jag få lov att ta B12 sprutor istället gör tabletter då min kropp inte kam ta upp det via maten, var igår och lämnade blodprov efter att ha ätit tabletter (Behepan) i några veckor och får svar nästa vecka om de måste ge mej sprutor istället.

  3. Att D-vitamin kopplas till Astmabesvär och allergier, överkänslighet kanske ska påpekas att kroppens kalkupptag är avhängigt förekomst av D-vitamin. Kalkbrist ger förhöjda histaminvärden och ökar lavinartat reaktionerna på olika ämnen när kroppen utsätts för dem. Vilket Tolonen i ”Mineraler och Vitaminer för bättre hälsa” lärde och berättade att vetenskapen visste för trettio år sedan? Det har under tiden sålts för miljarder av allergimedicin.. Hugg åtminstone en av de tre utgåvorna på bibblan medans de finns kvar och förkovra dig.

  4. Kostråden på burkar o förpackningar är ju till ”friska människor”. Dagsbehoven beskrivna och rekommenderade gäller inte sjuka, sjukdomstillstånd och bristtillstånd alls. Ändå är det så att livsmedelsverkets ansvariga går ut och påstår att ”varierad kost” ska bota bristtillstånd uppkomna av åratal av okunnighet och aningslöshet. Det livsmedelsverket de facto gör liknar kvacksalveriet..

  5. Maria Jönsson says:

    Behöver man högre doser besöker man farbror doktorn som skriver ett recept…..

  6. Nej tack ..’farbror doktorns’ recept gäller ju syntetiskt D-vitamin (D2).

  7. Per Larsen says:

    Mirakelmedicin, tanken slår mig, här är folksjukdomarnas betvingare!
    Utan ett uns av kritik fastslår artikeln att “D-vitamin ” eller rättare brist på den samme är roten till det onda i folkhälsan.
    Det finns mekanismer hos barn för att klara brist på D-vitamin och ändå utvecklas normalt, det har varit normalt att på våra bredgrader, Brännvinsbältet, att uppleva en viss nedstämdhet med jämna mellanrum, det är en grundsten i vår kultur. Ständig lycka däremot är drogkulturens främsta illusion och bedrägliga budskap.
    D-vitamin kan lagras i fettvävnad och frigöras vid fasta, frågan är om den processen är viktigare än den att öka intaget av D-vitamin substanser?

  8. Sjud strömming 5-10 minuter. Ger både omega-3 och D-vitamin. Strömming finns nästan i överflöd och ligger långt ner i näringskedjan. 😉

Speak Your Mind

*