Läkemedelsindustrin hittade på farligt kolesterol, sålde in både diagnosmetoden och lösningen

10

DEBATT. DN rapporterar som vanligt okritiskt om statinmyten och det påstått farliga kolesterolet i en artikel skriven av Juan Flores från 29 november 2013. Forskarna bakom en ny studie har en hypotes om varför överviktiga kvinnor har högre risk att få bröstcancer. Så kallat högt kolesterol ger en biprodukt som de tror göder cancern. Nu hoppas forskarna att mediciner som sänker kolesterolhalten ska kunna hjälpa, avlutar DN sin ingress.

Dr Annika Dahlqvist som tagit strid mot den fettskräck som DN och andra aktörer inom etablissemanget spridit skriver idag på sin blogg:

“Författarna påstår att högt kolesterol ökar risken för bröstcancer. Det är fel på alla punkter. Det bygger på råttstudie. Råttor är inte människor. Om man vill veta kolesterolets effekt på människor måste man forska på människor.”

“Kolesterol har en mycket viktig funktion när det gäller försvaret mot cancer. Flera av kolesterolsänkningsstudierna visade en ökad frekvens av cancer hos försöksperonerna, tills de arrangerande statinfabrikanterna lärde sig att manipulera bort dessa obekväma resultat.” / Annikadahlqvist.com

Kolesterol hjärnan KI Läkemedelsindustrin hittade på att ett högt kolesterolvärde är farligt. Industrin tog sedan fram diagnosmetoderna, som de sålde, för att fastställa ett högt kolesterol som de sedan presenterade lösningen på, statiner, som de också sålde. Ett smart självbekräftande resonemang. En oskeptisk läkarkår gick sedan på marknadsföringstricket. Åren gick och statinförsäljningen gick som smör i solsken.

När oköpta forskare efter många år lyckades få fram budskapet att det var fel på forskningen som påstod att kolesterol var skadligt hittade läkemedelsbolagens forskning på att det fanns “gott och ont” kolesterol. Ytterligare år passerade och statinförsäljningen kunde fortsätta.

Idag står kampen om att från oköpt forskarhåll föra fram budskapet att det inte ens finns “ont kolesterol”. Det finns egentligen bara kolesterol och det är livsviktigt. Hjärna och nervsystem består till stor del av kolesterol.

Frågan är hur många år det tar innan myten om det onda kolesterolet och myten om de goda statinerna förkastas för alltid.

Läkemedelsbolagens taktik är att ständigt fördröja avvecklingen av statiner för att kunna fortsätta sälja kvacksalverimedicinen medan de som äter statinerna fortsätter att bråka om vem som har rätt. Industrins marknadsstrateger är smarta, men borde egentligen livnära sig på illusionism.

NewsVoice publicerar inom kort en artikel som grundligt förkastar kolesterol- och statinmyterna.

Text: Torbjörn Sassersson


Relaterat

DN: Högt kolesterol kan ge ökad risk för bröstcancer

KI: Fett påverkar hjärncellers beslut om nyproduktion och överlevnad



Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelKometen ISON är inte alls förstörd – Nya uppgifter från NASA och rysk nyhetsbyrå
Nästa artikelChina to launch first Moon rover on Sunday
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
Prenumerera
Notify of
guest
10 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Perra J
Gäst
30 november 2013 kl 14:54

Jag tar ånyo vara på ett tillfälle att rekommendera Ralf Sundbergs bok Forskningsfusket, där han – utöver att ta död på kolesterolmyten – också bringar i dagen en fantastisk förståelse för de faktorer som gjorde att saker och ting blev som de blev, framför allt efter 2:a världskriget. Bl. a hur det gick till när näringsläran fasades ut ur den akademiska världen och föll i händerna på kommersiella företag. Boken är så mycket mer än bara “forskningsfusk”!
https://newsvoice.se/2013/07/01/docent-ralf-sundberg-om-hur-du-blir-lurad-av-bade-kost-och-lakemedelsindustrin/

Dennis
Dennis
Gäst
30 november 2013 kl 15:54

Nu är det väl oxiderat LDL som är den nya boven. Får vi se hur länge det håller.

ruben
ruben
Gäst
30 november 2013 kl 17:43

Ja instämmer! Det verkar finnas ett slags incitament för lögn ( eller önskad riktning ) bakom kommersiell forskning, …förståss antagligen? Det är komplext och svårt analysera hur forskningen är upplagd. Metoderna styr tolkningen. Dvs. beroende på att frågeställningen är tillrättalagd för ett visst syfte. Givetvis kan man inte tänja på gränserna hur långt som helst, men tillräckligt för att skapa en positiv bild av det man vill. Det är min åsikt och det blir allt oftare bekräftelse på att det är så.

Josef Boberg
Gäst
30 november 2013 kl 18:24

Ruben – det omedvetet okunniga etablissemangets evidensbaserade vetenskap är ju ingen höjdare, precis…

Om bakgrunden till att det har blivit så här ännavänt för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – står nog att finna i hur världen styrs = vanstyrs ekonomiskt. “Lite” om det på min blogg här.

I o f s så kan jag ha fel i det som där finns nedtecknat – men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad Tror Du ?

Mayne Sundewall-Hopkins
30 november 2013 kl 20:02

Beträffande Rubens kommentar “Det är komplext och svårt analysera hur forskningen är upplagd. Metoderna styr tolkningen. Dvs. beroende på att frågeställningen är tillrättalagd för ett visst syfte…”
Säger jag bara “If you know what you are looking for it isn’t research”..!! 😉

Margareta Lundström
1 december 2013 kl 10:31

För många år sedan under det mörka 1980-talet med en tidsanda präglad av fett- och kolesterolskräck skulle jag byta arbete och uppmanades att göra en hälsokontroll.
Kolesterolvärdet mättes och var utan anmärkning enligt läkaren. Jag blev nöjd och glad. Det hade alltså lönat sig att vara ”livsmedelsverksfundamentalist” och minska på animaliskt fett och kolesterolstinna matvaror.
Ett år senare togs nytt prov. Det visade samma värde, men var enligt doktorn för högt. Förklaringen var att gränsvärdet hade sänkts.
Panik! Vad gör jag nu? Jag kunde inte dra ner mer på fett och kolesterol. Jag kom frisk till min läkare men gick hem sjuk.

Men jag har blivit mycket, mycket klokare med åren och undrar hur både det medicinska samhället och många av oss andra gått på detta stora bedrägeri mot mänskligheten. Det behövs inga medicinska studier, det räcker med sunt förnuft och att titta på historien för att se orimligheten i att ett naturligt ämne i kroppen plötsligt på 1950-talet blev farligt för oss och att denna befängda uppfattning fortfarande odlas.
Man skäms för vår enfaldighet.

Ändå har Uffe Ravnskov ända sedan 1980 talet försökt upplysa oss.

Perra J
Gäst
1 december 2013 kl 13:56

Det är i sanning ett skrämmande dokument Josef Boberg länkar till. Jag märker en tendens hos mig själv att vilja sluta läsa, för att skyffla ner också detta i det bottenlösa hål av ignorans jag bär på. Ändå anser jag mig vara en av de som verkligen vill konfrontera detta, ta ansvar. Men det måste börja med en själv. Man måste först vara villig att ta ansvar över sitt eget liv. Om man lämnar sitt hus olåst, ockuperas det snart av rövare. Och lite på det viset är det med oss alla. Vi måste först återta vår egen boning.

As we are – the world is. That is, if we are
greedy, envious, competitive, our society will be
competitive, envious and greedy, which brings misery
and war. The State is what we are.
To bring about order and peace, we must begin with ourselves
and not with society, not with the State, for the world
is ourselves…
If we would bring about a sane and happy society
we must begin with ourselves and not with another,
not outside of ourselves, but with ourselves.
-Jiddu Krishnamurti

Red
Red
Gäst
1 december 2013 kl 13:57

Säljarna på läkemedelsbolagen som säljer statiner är oerhört trevliga och kunniga.

Läkarna som undersöker kolesterolhalterna med industrins provtagningsteknik och skriver ut statiner är oerhört trevliga och kunniga.

Experterna på Livsmedelverket som ger oss rådet att äta kroppsfientligt margarin är oerhört trevliga och kunniga.

Illusionen är total.

Perra J
Gäst
1 december 2013 kl 14:18

@Torbjörn
Exakt min iakttagelse. De är oerhört trevliga, t o m empatiska. Men det vilar inte på något som helst ansvar. Lyckas man utmana de grundantaganden de resonerar på, förändras deras attityd drastiskt. På något vis finns också en tendens hos en själv, att inte VILJA utmana dem…

Red
Red
Gäst