I klimatdebatten möter jag ständigt en frustration bland mina naturvetenskapligt bildade vänner, över det de upplever som en mycket snedvriden alarmistisk nyhetsförmedling och brist på allsidighet hos gamla pappersmedia och Public Service.
För oss gamla som vuxit upp med papperstidningar och statlig TV är det naturligt att se dessa medier som de viktigaste i samhällsdebatten. Om man skall påverka måste man finnas där.
Att bli utfrusen och hånad som vi blivit som är skeptiska till floden av överdrivna falsklarm, känns för många frustrerande. Jag är dock övertygad om att vi kan ta detta med jämnmod. Det är inte vi som har ett problem utan de gamla medieföretagen.
De stora papperstidningarna i Sverige tappar sådär var tionde prenumeranter varje år nu. Få unga människor lägger idag sina pengar på en papperstidning. Mycket snart kommer annonsörerna att upptäcka att tidningsannonser är bortkastade pengar.
En ganska säker prognos är att papperstidningar som DN, Expressen, SvD, Aftonbladet och GP är borta om 5 år!
Läs mer på Lars Berns blogg: Strunta i den döende dinosaurien
Ett sätt att behålla läsares är att tidningarna avsätter en sida eller rent av ett uppslag för insändare varje vecka. Det vill de inte för då blir det uppenbart att fel åsikter kommer i dagen. Hellre stryper man sig än öppnar för andras åsikter.
Ja, papperstidningarna är nog på väg bort, i vart fall när det gäller dagstidningar. Jag pratade med vårt lokala tidningsbud och han kunde meddela att antalet hushåll i vårt område som prenumererar på en dagstidning minskar stadigt. Han har jobbat med detta i sex år och hela tiden sett en accelererande minskning av prenumeranter.
Helt klart. Det slutar nog med att dom får bidrag av staten så vi blir ändå inte av med dom
Håller med!
Våra massmedier har länge verkligen ansträngt sig för att vara lydiga och korrekta myndighetsmegafoner och det straffar sig nu genom att folk överger dem när de har fått fri konkurrens på webben. Folk gillar inte att bli manipulerade, så den folkuppfostran som de etablerade medierna ägnar sig intensivt åt sedan länge är en självmordstaktik. Om de etablerade medierna hade betraktats som pålitliga och opartiska sanningssökare så skulle webben aldrig ha översvämmats av olydiga medier som på goda grunder ifrågasätter alarmismen och den kvävande politiska korrektheten. Det massmediala haveriet är självförvållat.