IDG/M3. Intresset för modellflyg ökar och Transportstyrelsen drunknar i ansökningar från folk som vill ha tillstånd. Det är inte tekniskt svårt att få upp en farkost i luften, men det är desto svårare att tolka juridiken. Det är nämligen flera instanser som vill säga sitt om drönarflygning: Länsstyrelsen, Försvarsmakten och Transportstyrelsen.
DI Digital (20 dec 2016): Dagens Regeringen slopar tillståndsplikten för bolag som sysslar med drönarfoto
”Justitieminister Morgan Johansson (S) utlovade nyligen ett snabbspår för drönarbolag som vill slippa att ansöka om tillstånd för att utrusta sina fordon med kamera.”
””Förslaget innebär att kravet på tillstånd tas bort och att enskildas personliga integritet i stället ska skyddas av reglerna i personuppgiftslagen…”
”Även drönarfoto som sker privat omfattas av undantaget, medan myndigheter som utövar drönarfoto måste ha tillstånd.”
http://digital.di.se/artikel/dronarbolagen-slipper-tillstand-sa-ser-forslaget-ut
Vem får flyga med drönare? – Specialseminarium 15 september 2015
Användningen av drönare har skapat skapat åtskilliga rubriker i medierna under de senaste månaderna. Antalet drönare som är försedda med kameror har i det närmaste exploderat. Prisnivån har snabbt gått ner samtidigt som drönarnas flygkapacitet ökat betydligt.
En rad myndigheter som exempelvis Transportstyrelsen, Datainspektionen, Försvarsmakten och länsstyrelserna är inblandade i det som många användare av drönare uppfattar som ”juridisk dimma”.
Seminariet leds av TT Kompetens bildjurist Catharina Ekdahl. Dessutom medverkar experter från bland annat Datainspektionen, Transportstyrelsen och UAS Sweden (föreningen för obemannade luftfartyg).
http://www.ttkompetens.se/utbildningar/utbildningar/vemfarflygameddronare.5.5f82f2de14cc8b01f0ea7cfa.html
Fokus.se: Drönarrevolutionen är här. Men det börjar bli trångt.
”I januari råkade en berusad amerikansk statsanställd krascha sin drönare på Vita husets gräsmatta. Det blev starten på branschens självsanering. Farkosten kom från det kinesiska företaget DJI, som har störst marknadsandel i världen, och inom kort lanserade företaget en uppdatering som gjorde det omöjligt att flyga i centrala Washington DC.”
”Sedan tidigare hade mjukvaran gjort det omöjligt att flyga nära vissa flygplatser. Nu lades tiotusen nya »flygförbudszoner« till i USA. Dessutom blev det omöjligt att flyga över nationsgränser.”
http://www.fokus.se/2015/06/luften-ar-fri-2/
Drones Potential Remains ’Grounded’ Until FAA Rule Change: Expert
2014-12-30
”A representative from the Association for Unmanned Vehicle Systems International claims that the potential of unmanned drones will only take-off after the US Federal Aviation Administration adopts long-awaited regulations.”