Jens Jerndal: USA är roten till flyktingströmmarna

Jens Jerndal, 2019 Jens Jerndal (1934-2024), nationalekonom och statsvetare, tidigare förste kanslisekreterare i UD, förste ambassadsekreterare och chargé d´affaires a.i. i Pakistan, professor i holistisk medicin vid Open International University of Complementary Medicines i Sri Lanka. Egen företagare i Spanien och Argentina. Författare och föredragshållare. Styrelseordförande i partiet Enhet.
publicerad 18 maj 2015
- Jens Jerndal
Obama in White House - Photo: Pete Souza, May 5, 2015

WhiteHouse press Photo Pete Souza

Debatten om Sveriges flyktingpolitik äger rum i forcerat krabb sjö. Det svenska åsiktsförtrycket firar nya triumfer i den politiska korrekthetens namn. Det talas om att vi har plikter mot dem som tvingas fly från krigshärjade områden och det är bara att acceptera situationen och öppna våra gränser. Visst.

Text: Jens Jerndal (Facebook), språkrör för partiet Enhet | Foto på Jerndal: Enhets blogg | Foto: Vita Huset pressfoto av Pete Souza | Read this article in English

Men hur skulle det vara om vi gick till roten av det onda och i stället försökte förhindra flyktingproblemet från att uppstå? – Hur skulle det vara med ett helhetsperspektiv för att finna den egentliga orsaken till problemet? Och begära att de som skapat problemet också tar hand om dess konsekvenser? Och att de omedelbart slutar skapa fler sådana problem?

Det talas aldrig om vem som är ytterst ansvarig för flyktingproblemet. Jo, för all del, våra politiskt toppstyrda medier låter oss förstå att allt detta orsakas av terroristorganisationer, islamiska fanatiker, mot vilka all världens samlade militärmakt intet förmår

Dock krävs verkligen inte särskilt mycket analys eller tankeförmåga för att klart se vem och vad som är upphov till 99% av flyktingproblemet.

  • Vem har skulden för Iraks ödeläggelse med miljoner döda och än fler lemlästade och hemlösa?
  • Vem bär skulden för samma sak i Libyen, och nu i Syrien?

Utan att nämna Afghanistan och ett flertal länder i Afrika. Ja, inte är det någon liten spontant självorganiserad grupp av fanatiska islamister, som varken USA eller NATO rår på. Om någon verkligen trodde det, tänk igen!

USA har under det senaste decenniet spenderat flera triljoner dollar på sitt ”försvar” mot dessa farliga terrorister över hela världen, och det är detta ”försvar” som oprovocerat bombat sönder en lång rad länder och framkallat de strida flyktingströmmarna.

Till saken hör att det sedan länge är konstaterat av objektiva amerikanska källor att både Al Qaeda och ISIS skapats, finansierats och dirigerats av de amerikanska säkerhetsorganisationerna själva för sina egna politiska och ekonomiska syften.

Är det då rimligt att små länder som Sverige skall tigande ta på sig ansvaret för att ta hand om alla dessa utblottade människor?

Missförstå mig inte, jag menar inte alls att vi skall stänga våra hjärtan och avvisa alla hjälpbehövande. Men hur rika vi än är per capita, så är vi ett ekonomiskt litet land med begränsade resurser.

Vad vi däremot har som inte är föremål för fysisk begränsning, är ett globalt förtroendekapital som förkämpar för fred, frihet, jämlikhet och mänskliga rättigheter.

Trotsa den globala makten!

Historien är full av erfarenheter, bl.a. från Nazityskland, som visar att den som tiger samtycker, och är därmed medskyldig till brottet. Vill vi få slut på krigen, massmördandet, förstörelsen och flyktingströmmarna, ja då måste vi alla rättskaffens människor och länder gå samman och säga ifrån att vi vet vad som pågår, och att vi inte längre tänker tiga och samtycka.

Kanske det kommer att kosta oss mer ekonomiskt att trotsa den globala makten, men om vi lyckas få slut på de onödiga krigen så har vår uppoffring inte bara givit asyl åt en bråkdels procent av flyktingarna, utan det kommer att ha räddat kanske miljontals liv och oskattbara mänskliga kulturvärden.

Och tro inte att en sådan akt behöver bli ett slag i luften. Mot en tillräckligt stor enad massa av engagerade människor blir till och med världens alla arméer till slut maktlösa. Kom ihåg Margaret Mead’s bevingade ord:

”Betvivla aldrig att en liten grupp medvetna och engagerade medborgare kan förändra världen. Ja, det är faktiskt enda sättet som världen har förändrats på någonsin.”

Text: Jens Jerndal (Facebook)

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Det är alltså inget problem med mänskliga tragedier när de är sådan möjligheter för vår krigsindustri att visa vad fornstora dar innebär och EU krigsapparat för lebensraum maler ner på sin väg.. ”Till glädjen” bli bara allt ihåligare och hörs inte för larmet, skrien och detonationerna.. Ett EU som lyckas skaffa fler dödsoffer vid sina murar, vallgravar än någon ism.. Det är väl sant att västkapitalet på några hundra år dödat betydligt fler på sin väg mot ära och berömmelse för sin illaluktande och stinkande fred..

  • Det som rivs ner måste ju byggas upp, det gäller bara att hålla sig framme. Krigsindustrin har blivit lik skapelsens mörka beskrivning. En stor j-a smäll och så börjar helvetet. Om vetenskapens och ekonomins apostlar får bestämma. De encelliga existenserna växer till.. och se kommer inte skuldberget till oss alla vare sig vi eller andra folk tro eller icke eller ens bett om det..

    Vad är ett krig? Om inte en enorm möjlighet när destruktion kan krama in alla möjligheter för lönsam utveckling och nybyggnation. Vad är en flykting om inte ett forna hinder för att införa något som liknar demokrati efter ett krig som inga likheter har med en…

    https://theintercept.com/2015/09/11/today-14th-anniversary-enormous-opportunity/
    ………………………….

    @Nelly. ” Man kan manipulera jagsvaga människor, vilsna människor, människor utan tro. Annars får man tvinga med hjälp av vapen och makt som ockupationsmakter gör.” Ej att förglömma vems ärenden terrorn till slut ändå går och ursäktar.. Manipulation handlar blott om vem som ska övertygas och vilka medel som krävs för att tippa över besluten i önskad riktning. Visst kan väl en fredspristagare tvingas in i ett krig om man bara utför tillräckligt hänsynslösa och väl dokumenterade provokationer. Förtryckets folk i arabvärlden och väst har alldeles för mycket gemensamt på bägge sidor för att inte spela ett högt och kostbart spel.. Det är därför de förra jagar sin avfällingar/troende som vidhåller att gud är god och gör allt för att skrämma dem till lämplig tro..

    Sedan har ju tyvärr alla konflikter, krig och liknande alltid handlat om inhyrda slaktare för de i US Corp belägna företagens krav på allt större makt och kontroll. Enda problemet har varit att ha tillräckligt många mellanhänder så att inte brottens egentliga innovatörer avslöjas.. I samma anda har man murat in sitt eget folk i ett skräckvälde som cyniskt nog är lönsamt och kräver underhåll och lagom med terror så att inte fjällen faller från de förskräckta betraktarna.. Talet om att riva synliga murar må imponera men det egna bygget är hiskeligt till omfång bredd och höjd..

  • Peter,
    Du skrev: ”Du har ju fått framföra dina åsikter. Mina invändningar beror på att du missuppfattade och då kvarstår ett intryck som gynnar Usas agenda att eftersom de där ‘konstiga’ (som antagligen är som europeer var för väldigt länge sen) går inte att komma överens med så då bombar vi dem och spelar ut dem mot Brics så att Usa uppnår sina onda mål.”

    Ja jag har fått framföra mina åsikter. Det låter som om jag borde vara tacksam 🙂 Problemet med starka åsikter är att det skapas en åsiktskorridor, precis som det är hos andra grupper med starka åsikter om vad sanningen är. Och håller man inte med eller tänker från ett annat perspektiv så har man missuppfattat. Precis samma sak som händer i moskéerna. Och man ska övertygas för annars så kanske allt blir fel, och ett intryck skapas som gynnar USA:s agenda, t ex.

    Sen vrider du det till att jag försökt framstå islamisterna som ”konstiga”. Jag bara försökte förklara de muslimska salafistiska extremernas trosåskådning och mentalitet utifrån mina erfarenheter och utifrån de muslimers röster som börjat höras starkare och starkare om detta tvång de upplever här i Sverige. Jag har också försökt förklara om hur farligt det är med människors extrema åsikter som hävdar att de bär på sanningen och att det är ett hot att detta får fortgå i Sverige eftersom det i islamisternas fall får fler och fler att åka ner till IS från Sverige. Oavsett var det händer så vänder detta med att man har den enda fullkomliga sanningen till att människor vänder sig mot varandra och det är mycket destruktivt.

    Min åsikt ang flyktingströmmarna från Syrien, som var ett resultat av alla stridande falanger och ett sönderbombat land rent mänskligt sett, var att den kunde skapas för att problemet redan fanns med motsättningar i Syrien. Sen förstärktes dessa av olika intressen, men roten fanns redan. Jag tänker inte försöka övertyga dig om detta Peter, du har redan en så stark åsikt om det hela och att alla är offer för USA och de kan manipulera människor att börja kriga mot varandra. Min åsikt i frågan är att det kan man inte. Man kan manipulera jagsvaga människor, vilsna människor, människor utan tro. Annars får man tvinga med hjälp av vapen och makt som ockupationsmakter gör.

    Nu tänker jag inte säga mer om detta.

    • Nelli
      Jag menade att Usa vill att vi skall se dem som ovärdiga och att din uppfattnig hjälper dem om du inte ser orsakssammanhanget där Usa aktivt förvärrat situationen. Samuel Huntington som en sorts skribent åt CFR har formulerat agendan: clash of civilizations. Slutsatsen är att det går inte att ha fredlig samexistens. => imperialistiska krig behövs.
      Det handlar återigen inte alls om att vi har olika åsikter om hur dom ÄR även om du iofs inte såg hur det var efter de Afghanska kommunisterna tog över i Kabul (och inte jag heller) den korta tiden innan Usa började lägga sig i och Sovjet senare invaderade.
      Utan det handlar om huruvida man vill blunda för Usas roll eller inte. Är det verkligen så svårt att uppfatta den aspekten?
      Richard K Moore har skrivit en liten bok Escaping the matrix som redogör för hur världen styrs map geopolitik och sen ger en tillbakablick på mänsklighetens historia och därefter pläderar för lokalsamhälleslösningar. Rekommenderas för den som är kvar i matrix och vågar ta det röda pillret.

  • Peter,
    Så här skrev du ”Det är ett feodalt mönster och därför är kanske marxism en medicin som skulle funkat försöker jag resonera.” Det innebär för mig att denna medicin du avser är en hjärntvätt av folket till marxisismen för att få bort det feodala mönstret genom en ockupation.

    Du skrev: ”Usa hetsade fram hatiska islamister och har kraftigt uppmuntrat Talibanerna. Det perfida och förrädiska Usa låtsas även slåss mot dem liksom de gör med Is, Al Qaeda och f-n och hans mormor.” Hetsiga hatiska islamister fanns det redan. Ja de uppmuntrade talibanerna, det skrev jag också.

    Du skrev: ”Du har vanföreställningar om Usas avsikter. De vill inte alls att det skall vara lugnt. De vill för att citera en hederlig amerikansk historiker ha permanent krig. Som förhindrar länder att utvecklas så Usa kan parasitera på naturtillgångarna. Kaos är målet!” Som jag ser det så handlar maktspelet i mellanöstern om oljan, grunden till vår välfärd. Därför är väst där och schabblar till det. De vill ha det på sina villkor, då är det lugnt, eftersom oljan är så viktig för vår välfärd. Så varje gång du åker en bensindriven bil, knappar på din plastdator osv så är du indirekt en del av detta spel. Skulle de misslyckas med maktbalansen så blir det IS eller andra extrema grupper som bestämmer villkoren.

    Du skrev: ”Kommunismen kommer från England och Usa.” Kommunismen uppstod i Frankrike, i och med franska revolutionen. Trashanksproletariatet.

    Du skrev: ”Jag anser att västvärldens befolkning i vår tid är utsatt för hjärntvätt för Usas räkning och den uppfattningen finns nog hos många som kommenterar på newsvoice.” Ja, vad sker bakom kulisserna? Jag är inte dum, jag förstår att saker inte är som de ser ut att vara 🙂 Vad är sanningen? Vilka vill manipulera tankegångar åt ett visst håll och varför? Vi är alla hjärntvättade i olika hög grad. Frågan är om denna i varje enskild individ leder till något positivt eller inte. Vad utgör grunden i ett fungerande samhälle? Kärlek? Omtanke? Omsorg? Manipulation? Misstänksamhet? Hat? Rädsla? Vem vill man vara och vad vill man förmedla?

    Den hjärntvätt som sker i förtryckarregimer är av en helt annan kaliber. Och det är aldrig ok enligt min mening. Jag skulle uppskatta om man fick stopp på det största hotet vi har idag i Sverige, att extremislamisterna ohämmat får sprida sin hatpropaganda i moskéerna och tvinga människor in i en viss form av islam och dessutom får statsbidrag för det. Det är mycket viktigare att tala om än att tvista om den eller den ligger bakom detta. Vad ger det för resultat? Inga.

    Jag har väl rätt till att ha mina egna tankar utan att behöva kallas för fanatisk och blind? Jag försöker bara ge en helt annan bild utifrån individen och människans psykologi, men du kan inte se den. Det blir ofta den typen av anklagelser om man inte tänker likadant. Jag reagerade på att du tyckte att det var positivt att Sovjet gick in. Det har du sagt flera gånger på olika sätt i diskussionen. Och jag håller inte med. 🙂 Vad spelar det för roll om jag var där innan kommunisterna tog över? Naturligtvis är det inte något ett muslimskt förankrat land kan acceptera och speciellt inte afghanerna även om det fanns dem som var av annan åsikt. De var uppenbarligen inte i majoritet då de var tvungen att kalla på stridstanks och vapen och soldater. Och jag tycker det är helt fel väg att gå. Ok, kan jag få tycka det?

    Jag tror säkert att du är uppskattad här på Newsvoice, med alla dina kunskaper om detta spel och hur det går till. Alla skriver ju mer eller mindre likadant. Jag behöver inte veta så mycket i detalj. Jag försöker tänka och beskriva saker utanför de tankebanor som är rådande här men det brukar inte vara så lyckosamt…

    • Nelli
      Den kommunistiska regimen var redan DÄR och jag menade att regimen stod för hjärntvätten. De begärde Sovjetiskt ingripande och som sagt jag försvarar inte det.
      De är inte bara i MÖ för oljan. Syrien tex handlar bla om att få igenom gasledningar från Quatar till Europa så Europa inte har något behov av Rysk export. Ryssland och Europa skall tvingas klippa alla band. Islamisterna skall sen kriga i Kaukasus mot Ryssland och driva in dem i kaos. Analogt för Kina. Angloamerikanerna är ute efter total dominans och underkuvande av alla konkurrenter.
      Libyen handlade om att Khadaffi införde gulddinaren vilket stängde ute dollarn. Iraq handlade om att han började handla olja med euro ist för dollar. Etc etc för det finns naturligtvis fler anledningar.
      Det var ingen ’fransk’ revolution utan en utifrån styrd och finansierad kupp av frimurare med bla Venedig och britterna inblandade. Kommunism har med frimurarna att göra. Och de kom både från kontinenten och England men dess moderna start var i England.
      Men jag syftade på det som hände på 1800-talet speciellt under Marx. Han hade stark koppling till extrema nihilistiska rörelser men beskyddades av britterna. De och amerikanerna finansierade senare både kommunism och fascism. Angloamerikanerna stödde både marxism och reformistisk socialism med syfte att uppnå världsregering. Mycket av detta är nedtystat men genomsyrar maktens struktur idag. Nato EU FN, allt har tillkommit för att gynna angloamerikanernas intressen.
      Britternas tronföljare Prins Charles är en av dem som beskyddat hatpropaganda av det slag du kritiserar. Britterna kritiserades på 90-talet av många länder för att understödja terror. Han är privat praktiserande muslim, klär sig i djellaba ibland och ingår i det etablissemang som vill radera ut europeernas särdrag kulturellt och etniskt. Det gör ju även vårt etablissemang men detta styrs av angloamerikanerna. De våra är bara deras nyttiga idioter.
      Jag försvarade ju inte invasionen i Afgh bara att den redan existerande kommunistregimen gav en öppning. Och det jag kritiserar är att Usa ingrep ett halvår INNAN Sovjet invaderade !!!
      Du har ju fått framföra dina åsikter. Mina invändningar beror på att du missuppfattade och då kvarstår ett intryck som gynnar Usas agenda att eftersom de där ’konstiga’ (som antagligen är som europeer var för väldigt länge sen) går inte att komma överens med så då bombar vi dem och spelar ut dem mot Brics så att Usa uppnår sina onda mål.

  • Peter,
    Jag måste säga att jag tycker att din världsbild är skrämmande. Tycker du verkligen att man ska gå in och hjärntvätta ett folk med tvång med marxismen, en ideologi som dessutom dödat miljoner. I Kina dödades 80 miljoner av Maoregimen, dels genom krig och dels genom dess politik som skapade en stor svältkatastrof. I Sovjet dödades också många miljoner människor. Bägge dessa länder har/hade (Kina har fortfarande) arbets- och hjärntvättsläger som gratis arbetskraft för att tvinga meningsmotståndare med hjälp av tortyr och svält till att tänka som regimen vill.

    Religionen är i grunden god och vill visa vägen till att vara en medkännande och god människa, men människan förvanskar den för egna själviska syften. Det som skapar den form som utgör Islam är människans tolkning av Koranen, man kan tolka den bildigt och fredligt som Sufismen och andra fredliga grupper inom Islam gör, eller man kan tolka den bokstavligt och dömande som salafisterna, den lära som ligger till grund för islamisternas (anhängare av de extrema våldsbejakande grupperna som IS, talibanerna osv) gör. Tyvärr är den största majoriteten av predikningar i moskéerna både i Sverige och internationellt av den senare varianten. Den har som agenda att skapa en muslimsk världsordning.

    Västvärlden har intressen i mellanöstern pga av oljan som finns där. När den hotas, vilket skulle få stora konsekvenser för oss, så går stormakterna in som en världspolis för att skydda sina intressen. Så om västvärlden vill ta över hela världen, så är det samma sak som salafisterna vill göra, men av olika anledningar.

    Det helt omöjligt att hjärntvätta människor till en annan tro, och det är heller inte etiskt försvarsbart då det är ett grovt övertramp på mänskliga rättigheter. Är det ok att tortera dig och tvinga till en annan världsbild än den du har eftersom du anser att det funkar på afghanerna? För att bli en god och medkännande människa som bygger upp ett bra samhälle så måste det komma inifrån. Människorna idag verkar vara så skadade av bristen på etik och moral så det verkar vara svårt att nå dit. Se allt hat som sprids i samhället idag och vilket samhällsklimat skapar det? I de muslimska länderna är hot och våld vardagsmat i familjerna, det skapar skadade människor där. Här i väst har vi en andlig fattigdom som tar sig uttryck i en konsumstionshysteri för att döva en inre tomhet. Om man läser på om personlighetsstörningar och vad som skapar dem så kan man få mycket insikt. Ett samhälles förändring till ett gott samhälle kommer inifrån, inte med hot och våld utifrån.

    Jag var i Afghanistan nov/dec -77. Det var ett av de fattigaste länderna jag någonsin sett, med dragdjur (hästar) där varje revben syntes och som verkade utmärglade och där en del av befolkningen gick i trasor. Verkligen i trasor. Naturligtvis finns det inga glada skolflickor under talibanernas tid, de fick ju inte ens gå i skolan. Men talibanerna kom ju in senare i bilden, på allvar altså.

    Så här står det i wikipedia om den här tiden: ”Afghanska-sovjetiska kriget var ett krig mellan 1979 och 1989 mellan Sovjetunionen, som stödde den marxist-leninistiska regeringen i Afghanistan, mot den afghanska islamiska mujahedinrörelsen. Rebellerna stöddes av USA, som såg det som en del av det kalla kriget. Upproret startade redan år 1978 när ett uppror inleddes mot den sovjetstödda regeringen som tagit makten. Upproret blev bara förvärrat när Sovjetunionen i december 1979 gick in med ett stort antal trupper och ockuperade landet. Som ett resultat av Sovjetunionens sammanbrott, föll regimen i Afghanistan 1992. Dessutom utbröt snart ett nytt inbördeskrig mellan de falanger som besegrat Sovjetarmén.”

    Vilket övergrepp att gå in i Afghanistan. Saken är den att det är viktigt för västvärlden att det är lugnt i de områdena pga av intressen som har med oljan att göra, så därför är de där och rotar runt och bryter sönder maktstrukter och det blir än värre då de inte förstår sig på den muslimska mentaliteten och alla de krig mellan olika grupper som då bryter ut istället.

    Så, för att förändra något så måste de ske inifrån människan och inte med våld utifrån. Det betyder att inte ta ifrån dem religionen utan förändringen måste ligga i själva tolkningen av religionen. Det är så mycket svårare då människorna är så skadade av allt våld. Emerich Roth har ett viktigt budskap när det gäller detta. Se bloggen Vägen ut ur hatet och artikeln i SvD ”Bara kärlek kan rädda oss från hat”.

    Så, för mig ligger inte roten till problemen i USA. Roten ligger i människans förvrängda natur som skapar dessa konflikter. Så länge vi försöker med yttre tvång förändra människor så kommer förändringen till en bättre värld aldrig att lyckas. Och vad är lösningen i all denna problematik med olika världsbilder? Som jag ser det, en väg som hittar tillbaka till människans sanna goda inneboende natur. Och hur ska man komma dit i all den splittring vad gäller destruktiva ideologier som råder idag? Jag har inget svar på det förutom att jag anser att man genom förbud måste stävja destruktiva onda krafter i Sverige som hotar demokratin. Det är iallafall en markering. Det gäller både extrema vänsterideologier och extrema islamistiska ideologier. Alla former av våldsbejakande ideologier.

    • Nelli
      Du pratar för dig själv och försöker inte ens lyssna. Du var ju där innan förändringen skedde och har alltså ingen aning om vad kommunisterna hade för inverkan. Du såg vad jag skrev om min obefintliga sympati för marxism och jag syftade på utvecklade samhällen.
      Det är något fanatiskt och blint över dig. Du rusar fram utan att uppfatta nyanser vilket en mer uppmärksam läsare skulle göra. Jag sade att vi har facit. Usa hetsade fram hatiska islamister och har kraftigt uppmuntrat Talibanerna. Det perfida och förrädiska Usa låtsas även slåss mot dem liksom de gör med Is, Al Qaeda och f-n och hans mormor.
      Har du överhuvudtaget uppfattat den sidan av skeendena??
      Svenska medier låtsas inte om att Usa England och Israel bakom en falsk mask av kamp mot terror i stället stöder fanatiska islamister för att byta ett självständigt Syrien mot en amerikansk marionett för att sabotera Europas och Rysslands handel. Om de lyckas kommer islamisterna spelas ut i Kaukasus och mot Kina.
      Jag nämnde hur kvinnornas frigörelse stod på kommunisternas program, men Usa utnyttjade situationen för sin vendetta med Sovjet och under såna omständigheter är det nog problematiskt att genomföra radikala förändringar av sociala strukturer iom att männen då antagligen behöver motiveras till strid.
      När jag använde termen hjärntvätt var det ju för att detta är vad många i väst anser om marxism och jag accepterade den uppfattningen även om min egen uppfattning snarare vill betona att marxism begränsar det individuella initiativet och gör den initiativrika delen av medelklassen till fiende vilket är skadligt i ett utvecklat samhälle. Jag anser att västvärldens befolkning i vår tid är utsatt för hjärntvätt för Usas räkning och den uppfattningen finns nog hos många som kommenterar på newsvoice.
      Hade kommunisterna fått tio år av fred och konstruktiva relationer med omvärlden hade Afghanistan haft större möjligheter att förhindra det som Usa och Nato ställt till med och kvinnor hade fått mer rättigheter. Jag vill också påminna om att Karl Marx och de övriga revolutionärerna hölls om ryggen av det brittiska imperiet. Kommunismen kommer från England och Usa. Du kan rikta din kritik mot kommunismen dit. Eliterna där vill ha världsherravälde genom att radera ut traditionella strukturer. En av EUs anstiftare Kalergi ligger tillsammans med angloamerikanernas socialistiska Fabian society bakom stödet för massinvandring. Det uttalade målet är att radera ut den europeiska ursprungsbefolkningens etniska särdrag.
      Du har vanföreställningar om Usas avsikter. De vill inte alls att det skall vara lugnt. De vill för att citera en hederlig amerikansk historiker ha permanent krig. Som förhindrar länder att utvecklas så Usa kan parasitera på naturtillgångarna. Kaos är målet! Du kan studera exemplen Irak Afghanistan och Libyen.
      Mujahedin var på båda sidor i Afghanistan. En marxistisk med kvinnors jämlikhet som mål och en Usastödd feodal med mål att bevara det du ogillar. Och som tillsammans med britter och amerikaner håller i gång narkotikahandeln. Stort uppsving när angloamerikanerna kom dit efter 9/11

  • Peter.
    Jag såg ingen skillnad mellan ute på landet och i Kabul, där jag tillbringade mesta tiden. Skolflickor har sjalar, det är kvinnorna som bär burka. Nomadfolkens kvinnor hade inga slöjor överhuvudtaget utan bar vackra färgglada kläder.
    Sovjet en mer konstruktiv roll? Som kommer in med stridstanks och soldater? Det tror jag aldrig regimen skulle gått med på, den vändningen.
    De länderna klarar inte av en fredlig utveckling enl västerländska mått mätt, inte med den mentaliteten. Även de mer sekuliserade muslimska männen bär på den mentaliteten. Svårt att förklara men de islamska idéerna och värdegrunderna är djupt rotade.
    Jag har sagt vad jag har att säga, jag behöver inte försöka övertyga nån 🙂 Den manliga muslimska mentaliteten känner jag igen på en gång och de gör även de som har samma erfarenhet som mig. De förstår vad jag talar om. Sedan finns det ju naturligtvis undantag, det handlar ju om individer och deras val. Men jag talar om en generell mentalitet som kommit med en prägling generationer ner.

    • Nelli
      Regimen hade bara mindre än ett år på sig 1978-79 , när var du där?
      De förbjöd ocker, deklarerade jämlikhet mellan könen och introducerade kvinnor till det politiska livet. Hade de fått tio år på sig skulle du nog ha sett förändringar men monstret från väst ville annat.
      (Jag är inte och har aldrig varit marxist eller någon annan känd vänsterideologi men jag ser vad som hänt i stället sen dess!!!)
      England hade inga planer på att förbjuda ocker när de med kemiska vapen bombade pashtunerna i mellankrigstiden.
      Regimen begärde Sovjetiskt ingripande. Det var revirstrider av komplicerat slag där Mujahedin i Iran(!)hade bytt från islam till marxism därför att shahen av Iran(!) hade rensat ut kadrerna i mujahedin och då tyckte de som var fria att Islams gud var för svag och bytte till marxism. Jag vet inte hur kopplingen mellan mujahedin i Iran och Afghanistan var relaterade men det fanns förmodligen ett samband.
      Att den falang som Sovjet ville satsa på kallade på deras ingripande rättfärdigar det inte men det är ändå en detalj av visst intresse nu när har facit!!!
      ”De länderna klarar inte av en fredlig utveckling enl västerländska mått mätt, inte med den mentaliteten. ”
      Se ovan. Vi är helt överens om hur det ÄR men eftersom precis det argumentet används för att fördriva dem till Europa är det väsentligt att belysa hur Usa förstört vägen till att förändra dem och i stället eggat upp Talibanerna. Försök visa mig glada skolflickor under Talibanstyre!!
      ”Även de mer sekuliserade muslimska männen bär på den mentaliteten. Svårt att förklara men de islamska idéerna och värdegrunderna är djupt rotade.”
      Håller med det men du tycks tro att jag motsäger det. Det är ett feodalt mönster och därför är kanske marxism en medicin som skulle funkat försöker jag resonera. Syftet med att Englands och Usas eliter sedan länge understött socialism (tvärtemot vad de har visat vanligt folk i väst) är ju för att hjärntvätta bort traditionella värderingar för att kunna tvinga igenom världsregering med angloamerikansk storfinans som ensam herre på täppan.

  • Jag tycker det var intressanta och upplysande kommentarer av Nelli!
    Verkligheten är bra att belysa ur de perspektiv där den finns, för den är ofta mångsidig. Det var en bra artikel i ”Det goda samhället” av Mohamed Omar.
    Som jag läste ungefär: Att några europeiska röster röster är för att vilja stödja Syriska regeringen, därför att man överskattade oppositionens enighet i början. Inte en drömlösning, men kanske bästa alternativet just nu?

  • Det finns många bottnar i det här. Sovjet gick in i Afghanistan i slutet av 70-talet och skapade oreda där genom att bryta sönder de maktstrukturer landet hade och som höll landet under kontroll och i ett fredligt status quo. USA har gjort likadant i andra länder i det området. Men, det är muslimska länder vi pratar om med den muslimska formen av mentalitet och som är hårt styrt av en dömande och fördömande religion, vilket den tagit uttryck för pga av att den förhärskande gruppen muslimer tolkar den bokstavligt. Det finns också en bildlig tolkning man kan göra av den vilken skapar en fredlig och tolerant atmosfär men den är inte den vanliga formen i Mellanösterns länder. Jag har själv vistats i de länderna och erfarit detta.

    Denna religiösa tro har då skapat talibanerna och andra extrema islamistgrupper, pga deras hat till kristna och judar, ja alla icke-troende av islam och det finns även ett starkt hat till shia-muslimer som sunni ser som avfällningar från den ”rätta tron”. Vi representerar också detta då vi inte har den rätta tron i extremisternas ögen. Då är det ens plikt och skyldighet att bekämpa detta då Guds lag hotas och med terror markera vem som har makten.

    Så när landets maktstrukter bröts samman utbröt det ett inbördeskrig mellan alla de som ville ha makten, då makt är viktigt i den typen av mentalitet av att ha den enda sanna tron. Och då måste man härska över andra med våld. Problemet ligger alltså i att demokrati har svårt att existera hand i hand med den religiösa grund som de muslimska länderna bygger på. Det är tack vare diktaturer som länderna har tryckts ner till ett lugn.
    Så, pga av olika ekonomiska intressen så slogs ländernas maktstruktur sönder. Det är bara det att västvärlden inte förstår sig på den mentalitet dessa länder vilar på och släppte lös ett helvete i form av sönderslagna länder med stora flyktingströmmar. IS har idessutom som mål dag att ta över västvärlden och skapa Allahs rike genom terror och våld, deras tro är Allahs lag. Jihad. Det gör dem mycket farliga. De är redskap för Gud och ser det som Guds vilja att de får komma hit och skapa ett kalifat så småningom. Detta är vad som predikas i moskéer i Sverige och i övriga världen.

    När man hittat de muslimska röster som berättar detta efter att de själva varit i moskéerna, förstår deras språk och därför kan berätta om detta inifrån, så ger det ett fördjupat perspektiv på hela problemets omfattning. Problemet med västvärlden är att de inte förstår de muslimska människorna och deras mentalitet och vad som driver dem. Den islamiska religionen är helt ett med det muslimska samhället och genomsyrar alla medborgarnas värderingar och värdegrunder, mer eller mindre. Oftast mer. Mer frisinnade tendenser tillåts ju oftast inte, som kvinnorna i Iran som vill ta av sig slöjan. Hederskulturen är alltför stark för detta, då otäckta kvinnor inte är ärbara och kan locka män.

    Jag anser att det är viktigt att lyssna på dessa whistleblowers för att förstå hela vidden av problemet. Om ni läser Mohamed Omars inlägg på sajten Det goda samhället och Mona Wallters inlägg på sin blogg Om moskéer så kanske ni förstår mer kring detta djupgående problem.

    • Nelli
      Din beskrivning av händelserna i Afghanistan är missledande. Den sekulära och för kvinnor betydligt friare regimen i Kabul begärde Sovjets assistans. Ett halvår dessförinnan organiserade Cia enligt Brzinzky’s recept för att provocera fram den oreda du enbart tillskriver Sovjet. Och extremismen som fått fart inom Islam till skillnad från hur det var på 1960-talet har blivit mycket värre uppmuntrad av Usa som tom delat ut religiös litteratur för det ändamålet. Även den sk revolutionen i Iran orsakades av väst.
      Alla försämringar har orsakats av angloamerikanerna. Orsaken är deras maktlystnad och oginhet mot alla andra. Deras mål är världsherravälde. På vägen dit är alla medel tillåtna.

      • Jag vet inte vem som missleder vem 🙂 Jag var i Afghanistan just innan Sovjets inträde då jag reste landvägen till Indien. Om det var fritt i Afghanistan då för kvinnor… ja hur ska det då vara nu… Man såg nästan aldrig kvinnor ute på vägar eller i städer och om man såg dem så var de åtföljda av män och heltäckta i burka, med ett utbroderat galler för ögonen i den svarta slöjan som gick från topp till tå. Jag tycker det är enkelspårigt att skylla allting på USA. Då förstår ni inte hur det muslimska samhället är uppbyggt sedan mycket lång tid tillbaka. Islam är tätt förbundet med det muslimska samhället, Det är en djupt förankrad livsstil och det var mycket tydligt när jag vistades i de länderna. Vad som hände efter Sovjets utträde var att alla de olika klanerna och grupperna började kriga mot varandra, ett mönster man ser i alla muslimska mellanösternländer där maktstrukturen slagits sönder. Det har med befolkningens mentalitet att göra. Utvecklingen hade kunnat gå en annan väg om demokratiska tankegångar varit förankrade. Men det är de inte utan individen vilar på en teokratisk världsbild vilken det utbryter strider kring när de inte är toppstyrda. Eller så handlar det om vanliga maktstrider. Så länge de länderna haft en diktatur så har det varit lugnt. Jag tillskriver inte Sovjet oredan utan beskriver bara att det bröt ut oreda efteråt. Det var faktiskt en invasion av Sovjet, jag tror inte att afghanerna bad om nånting från nån annan, då det är helt emot det folkets natur. Afghanerna är ett mycket stolt folk som innan dess aldrig låtit sig erövras, enligt vad som sas när jag befann mig i landet. Det folket var helt annorlunda på det sättet om jag jämför med de andra länderna som inte hade den stolta befolkningen. Det var en så tydlig mentalitet hos dem. För att få bort Sovjet därifrån så stödde USA talibanerna och därmed var även den gruppen på banan och blev stark och tog makten. Efter att Sovjet gick in så är det landet sönderslaget och det går aldrig att förneka. Väst ska inte beblanda sig med dessa länder.

        • Nelli
          Det var bara Kabul-regimen som hade annan inriktning. Ute i landet var det som du beskriver. Därför blev det uppror mot regimen vilket säkert förstärktes av Usa redan från början även om jag inte vet det säkert.
          På 1960-talet långt innan detta finns det fotografier på glada skolflickor utan förtryckande klädsel med vanliga sjalar.
          Vi är helt eniga om att det ursprungliga Afghanistan har ett patriarkaliskt ~gammaltestamentligt extremt ojämlikt samhälle där mannen har all makt och där kvinnor är slavar.
          Men så var det nästan överallt för länge sen. På andra håll har förändringarna kommit utan att imperialister gripit in för att hålla utvecklingen tillbaka. Men England och senare Usa har på ett extremt ondskefullt sätt medvetet agerat för att splittra och hålla tillbaka. Och det pågår mitt för våra ögon idag i MÖ och Afghanistan mfl ställen. Analogt med under Sovjettiden spelar ryssarna en mer konstruktiv roll vilket en stor(?) minoritet av medvetna inser.
          Usas och Englands utbyggda nät av centralbanker var medlet med vilket de kan tyrannisera världen så länge de har övertaget militärt. Det övertaget är reciprokt beroende av det finansiella privilegiet för dollarn.
          Sovjet hade inte det motivet så någon kålsuparteori håller inte. Hade angloamerikanerna varit intresserade av ömsesidighet ist för hegemoni skulle alla motsättningar mildrats kraftigt och fredlig utveckling av alla världens länder kunnat ta vid. Så jo det finns starka skäl att skylla allt på Usa England och deras medlöpare.

  • Redan 2005 ingick Sverige ett avtal via Dansk representant om att Irakkrigets flyktingar var välkomna till Sverige i säkerhetsrådet, alliansen la grunden för att vi inte kan säga nej, utan vill ha ännu fler ( flest per capita) Nu ser vi i förlägningen att det avtalet aldrig hade en demokrstisk ordnad form utan beslutet fattades av dåvarande regering via representant. Varför Reinfeldt på valspurten sa att vi skulle öppna sinna hjärtan innan han gick ut bakvägen och lämnade Moderaterna.

    Om inte intill liggande Muslimska länder börjar ta emot flyktingar kommer EU ta ut en jihad skatt på alla muslimer i EU. Israel stänger nu gränsen och Saudi har inte tagit emot 1 flykting för de tillhör fel grupp, varför maktpositionerna nu kraftig förskjuts.

    Sverige har en mycket ansträngd framtid av att allt fler går i pension och måste fylla på med arbetsföra människor snabbt och integrera dom i samhälls systemet. Tyvärr är Sverige sämst i EU på en fungerande integration tex tar det över ett år att få en godkänd läkar legitimation även som specialist. Sverige tävlar med silicon valley om start ups och inom 10år är hälften av alla kvalifiserade arbeten automatiserade, vad gör alla flyktingar som kommer hit då? samma systemskifte kommer ske inom hela EU inom 20år. Visst vi är humana som Palme uttryckte saken men har vi råd att vara hela världens samvete? Jag ser det som naivt när man ser på Finland som tidigare var en del av Sverige, ett sammarbete med Nato men nej till medlem då vi inte vill ha kärnvapen här, bättre en stark värnplikts arme med geurilla krigsföring och it.

  • Dessa har anledning att ta hand om de Syriska flyktingarna
    Usa
    Turkiet
    Saudiarabien: gissa hur många dom tagit? Knappast någon.
    Sverige och liknande länder kunde lämpligen ta emot högst 1/100 och per capita jämfört med de nämnda megaskurkstaterna!!!!!
    Dvs ca 3000 ggr färre Syriska flyktingar än Usa
    Och det vore ändå förbaskat generöst av oss.

  • @ Jens. Jag håller med din holoistisk syn.
    Det viktigaste är i detta sammanhang är att veta, vem den verkliga fiende är. Du citerar M. Mead. Med hennes uttalande menade hon dock inte den vanliga befolkningen, hon menade eliten som hon själv tillhörde.Läs gärna detta uttalande en gång till under denna aspekten, då förstår du.
    Det märkliga i hela denna flyktingströmmen är, att den efter den har varit relativ blygsam i början av året, plötsligen exploderat ( 100 flyktn i timme) och i denna finns inte bara människor från de krigshärjade länder.
    En punkt i Bilderbergsmöte var just flyktningsströmen och dess destabiliserande effekt på de europäiska länder. Vi gör väl att se det hela ur en hel annan perspektiv, då vi snart kommer alla sitta i samma båt. Intagning av flyktningar ökar staatsskulden ytterligare om vi inte är beredd att kliva ned från våran lånade ”välstånd” och därmed har målet nåtts, nämligen förstöring av medelklassen.

  • Raphael Mabo

    Ungefär 60 miljoner människor är på flykt och hur många hade du tänkt att Sverige, som är så rikt, ska ta emot?
    http://www.svt.se/extra-flyktingkrisen/runt-60-miljoner-manniskor-ar-pa-flykt-halften-ar-barn

    Hur många flyktingar har du själv tagit emot i din lägenhet och som du nu delar din mat med? Om du själv inte hjälper till på ett mer konkret sätt är du bara full av en massa vackra men betydelselösa ord.

    Men du kan ju alltid motbevisa mina påstående genom att skriva ett reportage har i Newsvoice där du med en beskrivande text visar ditt djupt personliga engagemang. Ett text/foto/video-reportage borde nog få störst genomslagskraft.

    Ladda kameran, skruva ihop våningssängarna från IKEA, fram med 10 liters kastrullen och kör så det ryker min gode vän. Väntar med spänning på ditt kommande reportage…

  • Raphael har helt rätt. Det är vad som måste göras akut och på lång sikt. Men vi måste OCKSÅ tänka på hur vi får slut på orsakerna och eliminera dem. Det är i den analysen USA:s agerande kommer in. USA har i många fall först stöttat en diktator, sedan störtat honom genom krig och därefter utbildat en ny arme när de borde utbildat poliser och sedan lämnat landet vind för våg till maktkamper.
    Ett fungerande civilsamhälle är en förutsättning för lugn och ro. Att få ett fungerande samhälle efter krig tar tid oberoende av vad man anser orsakat kriget. Under tiden måste vi ta hand om flyktingarna.

  • Jens, det räcker med att läsa boken ”Bilderberggruppen” så ser man klart vad det hela handlar om. man ser USAs roll och intentioner. OCH, minns, att i denna grupp ingår inte bara Wallenberg utan även vår statsminister, svetsaren Löfvén!! Plus den lilla Lifvendahl på SvD.
    Behöver jag säga mer?

  • Raphael Mabo –
    Visst skall vi Europa göra allt vi kan för att hjälpa flyktingarna. Det skrev jag faktiskt också. Jag menade inte bokstavligen att USA skulle fysiskt ta in alla flyktingarna. Vad jag ville åt, var den yttersta orsaken till flyktingströmmarna och de bakomliggande tragedierna för att få ett stopp på dem, och att vi alla därför borde söka påverka USA:s makthavare att sluta bomba sönder andra länder och skapa allt detta lidande och alla dessa problem. Tror Du det fungerar genom att sända dem kärlek? Jag tror absolut på kärlekens makt som sägs övervinna allt. Men just i det här fallet, tror jag inte att de människor det gäller är mottagliga för vår kärlek. Även om vi skulle lyckas med den övermänskliga uppgiften att älska psykopatiska massmördare.

    Vad så beträffar öppna gränser, så är jag själv sedan ungdomen en engagerad världsmedborgare och skulle inget hellre önska än att alla gränskontroller, tullkontroller, passkontroller osv försvann tillsammans med all övervakning, men tyvärr är detta idag en praktisk omöjlighet. Denna dröm kan knappast förverkligas förrän alla länder och folk uppnått en jämförbar nivå i fråga om ekonomi och utbildning. Något som enkelt kunde förverkligas på kanske ett enda decennium, om de ofattbart stora resurser, både materiella och mänskliga, som idag går till vapenindustrin och militärbudgetarna, i stället omdirigerades till att utbilda och träna Jordens fattiga befolkningar med hjälp av tillgänglig teknologi.

  • Perra J:
    Ja Perra, att skapa yttre fred genom inre frid är en central vision för Enhet. Och naturligtvis måste man börja med sig själv, när man vill ändra världen. Men när vi har åstadkommit inre frid själva, och fred med dem som omger oss, hur gör vi sedan för att nå fram till de krigshetsande makthungriga psykopaterna i andra länder med oändliga resurser att döda och förstöra, och förmå dem att också uppnå inre frid och lägga ned sina vapen? – Har Du något bra recept? – Skall vi tro att det sker genom att vi i Enhet framstår som ett exempel att ta efter, ja då tror jag att vi har tappat all kontakt med verkligheten. Även om det skulle vara möjligt överhuvudtaget, så tror jag att vi talar om i bästa fall generationer, och i sämsta fall ett sekel eller mer. Revolutioner – som inte behöver vara blodiga – bygger på vidgat medvetande hos tillräckligt många handlingskraftiga människor, och de ger betydligt snabbare resultat.

    Jag är också fullt medveten om att man kan se världen som ett väl regisserat skådespel, där alla aktörerna har sina roller att spela, de onda likaväl som de goda. Man kan teoretisera att allt som händer – även de mest groteska brott mot mänskligheten och mot enskilda individer – har välgrundade karmiska orsaker, och att de som lider gör det för att bli mer medvetna, och att alla kommer att reinkarnera och få nya chanser att utvecklas själsligen i riktning mot helgonstatus eller med-gudomlighet. Men min övertygelse är att, även med ett sådant scenario, så är det vår uppgift som medmänniskor och medlemmar av det kollektiv som kallas mänskligheten, att göra vad vi kan för att hjälpa och stödja våra medmänniskor på alla sätt vi kan så länge vi är tillsammans här på Jorden. Och dit hör att förhindra onödigt lidande på alla sätt vi förmår. Först av allt gäller det att bli medvetna om det som sker, och sedan att protestera och ingripa mot oförrätter så långt vi har möjlighet, oavsett resultatet. Vi är ansvariga för våra egna handlingar, men inte för deras deras slutresultat i ett större sammanhang.

  • Anders – Du har naturligtvis rätt i att i en demokrati legitimeras förändringar till sist genom en folkmajoritet. Men det hindrar inte att idéerna, impulserna till förändringar först måste komma från en individ eller liten samarbetande grupp, så som Margaret Meade skriver. Och mentaliteten hos majoriteten påverkas och formas huvudsakligen av individuella ledargestalter och av media, även om man i samband med det också många gånger kan ha anledning tala om “tidsanda”.

    Integritet och transformation av hela vår värdegrund är, precis som Du skriver, det allra viktigaste att utgå från, och det är precis vad Enhet arbetar för.

  • Ruben: Din kommentar är naturligtvis riktig. Jag har varit mycket i USA sedan 1976 och jag hyser enorm uppskattning för landet och folket, och jag anser att mycket av det nya paradigmet, Vattumannens Tidsålder och innovationer och idéer för en bättre framtid kommer från USA. Världen har absolut mycket att tacka många amerikanska medborgare – och företag – för, men det rättfärdigar inte dess ledares politik. Jag använder ofta uttryck som “makteliten” osv. men ibland skriver jag bara USA för enkelhetens skull. Jag menar dock att det framgår att jag inte talar om hela det amerikanska folket som individer, utan om de officiella representanterna för statsbildningen som institution. Alla medvetna amerikaner jag känner hyser ungefär samma åsikt som jag men känner sig maktlösa att göra något. Det kräver en kritisk massa av samverkande människor och både civil och militär olydnad för att bryta trenden, och makthavarna har detta mycket klart för sig och har redan tagit mått och steg som får 30-talets tyska nazister att blekna vid jämförelsen, för att kontrollera och splittra befolkningen.

    Även om förändringen till slut måste komma från de amerikanska medborgarna själva, tror jag att andra länders attityd och påtryckningar kan vara avgörande för att få igång processen. De amerikanska presidentvalen är bara cirkusföreställningar för att lura folket att tro att de har något att säga till om. En amerikansk president har mycket lite personlig makt. Se vad som hände med Obama. Han fördes till makten av entusiasmen över en närmast heltäckande löftesparaply om att ändra allt som Bush gjort. Vad hände? Han inte bara fortsatte Bush´s politik utan drev den mycket längre utan några som helst ursäkter eller förklaringar. Och dessutom blev han omvald! – Ofattbart. Hur som helst visar det att demokratin bara är en illusion.

  • Raphael:
    Du påstår alltså att det inte spelar någon roll vem som orsakar ett problem, utan de konsekvenser som uppstår skall vältras över på valfri målvakt?

    Gränspolisen Göran Larsson från Göteborg och polischefen Erik Nord intervjuas på Granskning Sverige och har intressanta synpunkter.

    För det första skall de regler som finns tillämpas, och för det andra skall pengarna för mottagning tas från utlandsbiståndet. Det är rimligt.

    Till och med Reinfeldt sade i sitt sommartal för något år sedan att det inte finns pengar till annat än flyktingmottagning.

    Om vi sålunda inte ens kan ta hand om oss själva, hur skall vi kunna hjälpa andra?

    Du är helt orealistisk.

    Följdfråga: om vi är så rika, varför har vi en utlandsskuld på över 1000 miljarder?
    Och inte ens kan hålla en ränta över nollstrecket?

    • @anders. I det skatteflyktiga paradis vår inhemske orm skapat tillsammans med alliansen finns givetvis inga pengar kvar till något. jobbskatteavdraget räckte för de flesta inte ens till att öppna hjärtan eller dörrar. Ja utom till Bert Karlssonlika ladugårdar där man mjölkat stat o kommun på dess mjölk och houng. Det är väl perfekt att Alliansen o SD kunnat visa att man behandla människor som lönsam boskap..

    • anders vid 5 Sep, 2015 kl. 16:30. Hur och med vem dessa barn än växte upp så grovslipades de ändå på något Lundsbergsliknande privat inferno. Det rådde ingen tvekan om hur man förfrämligar och skor sig,eliminerar rotbildning i den egna myllan. Moderjord väntar träget och troget på sina avfällingar djupt inbegripna i att tjäna, bemäktiga och röva enligt faderlandets oheliga principer. Visst har vi skådat kvinnor som passerat hjärnbarriären för att bli lika dessa otyglade män. De har ju aldrig frågat sig varför. De lärde sig inte självkritik. De lärde sig lyda.

  • Jo det är en lösning att låta Usas folk reagera mot deras ledares politiker när den kommer till deras egna stränder. Där hör problemen hemma! Amerikanerna dumpar de problem de orsakat på andra och det leder inte till någon stark oppinion mot krigen.
    Kommer problemen dit stärks liknande rörelser som nu växer fram i Europa.
    Usas psykopateliter med sin infernaliska globala mediamakt utnyttjar precis den sortens naivitet som du representerar och följden av den nu är att vi hjälper Usa att fullborda sin onda plan mot Syriens självständiga regim och förorsakar ännu en failed state. Se på Irak och Libyen hur det gick där när omvärlden lät Usa dirigera. Syrien är ett delmål för Usas tyranniska världsherravälde och krigen fortsätter så länge Usa får medhåll.
    Starka nationalistiska politiska rörelser i Europa (som Usa inte lyckats infiltrera!) vore ett effektivare verktyg för fred! Usa behöver sina dumma Europeiska medlöpare.

  • Oavsett vem som som har orsakat krig och konflikter i världen som får människor att fly för sina liv så är det ändå vår plikt och vårt ansvar som människor att ta emot flyktingar. Det handlar helt enkelt om medmänsklig anständighet. Om vi tror på människors frihet, så bör vi också tro på att människor har rätt att själva bestämma vart de vill fly. Att bunta ihop flyktingar och tvinga dem till USA, det är inte någon lösning. Flyende människor har den mänskliga rättigheten att själva bestämma vart de vill söka asyl, vart de vill söka skydd och vart de vill bo.

    I Enhets program och vision finns stöd för öppna gränser och för människans frihet, därför borde den fria rörligheten vara något som Enhet och dess företrädare försvarar.

    Självfallet ska vi ta emot de som flyr till Sverige, det är vårt mänskliga ansvar. Sverige tillhör Europas rikaste länder, det finns kapital, det finns pengar. Förra regeringen sänkte skatterna med 140 miljarder och sålde ut välfärden och våra gemensamma tillgångar till underpris. Libanon har tagit emot 1,5 miljoner flyktingar, ett land som länge befunnit sig i en ekonomisk och mänsklig kris, och de har tagit emot mängder med flyktingar. Länderna kring Syrien är överfulla, det ryms inte fler, det är rika Europas plikt att avlasta de fattiga länderna. Varför är det alltid de rika som ojar sig över kostnader och som inte vill hjälpa andra människor, medan de fattiga ger av sitt bröd och sina filtar för att hjälpa de mest utsatta?

    Syrien, Afghanistan och Irak befinner sig i konflikt. Det pågår ett krig på många fronter, det är USA, det är rebeller, det är regimer, och nu senast har Putin och Ryssland gått in och stöttar Assads regim medan USA stöttar rebellerna. Och ISIS kör sitt eget race och terror mot alla. Det är väldigt komplext, och tills situationen har lugnat ner sig så behöver flyktingarna befinna sig någonstans. Självfallet ska vi ta emot dem, det handlar om de mänskliga rättigheterna, det handlar om det som FN:s flyktingkonvention faktiskt är till för – att försvara rätten till asyl, varje flyktings rätt att bli mottagen, beskyddad, ha tillgång till landets samhällsservice, bidrag, utbildningssystem och arbetsmarknad på samma sätt som landets egna medborgare. Det är vad flyktingkonventionen handlar om.

    Öppna gränserna, låt oss vara medmänskliga, låt oss se att från ett högre perspektiv existerar inga etniciteter eller olika kulturer eller bakgrunder. Från ett högre perspektiv är alla värdefulla, alla viktiga. Låt kärleken vara det som alltid segrar, en kärlek som ser alla människor, en kärlek som ser oss alla tillhörande samma familj, oavsett vår position i samhället, oavsett sexualitet eller könsidentifikation, oavsett religion, oavsett socioekonomiska förhållanden. Vi är alla värdefulla, vi är alla bröder och systrar, vi har han, hon och hen.

    En kärlek, ett hjärta, en enda nation. Hela planeten tillsammans en nation alla vi tillsammans.

  • Ur Enhets visioner (kopierat från hemsidan):
    Skapande av yttre fred genom inre frid, där ett aktivt fredsarbete börjar med att vi helar oss själva för att kunna hela världen.

    Jag tror på det. Vill man förändra världen måste man börja med att förändra sig själv, detta har sannolikt sina rötter i Tao Te Ching.
    Det är emellertid inte lätt att ge sig ut i politiken med denna visdom utan att dras in i gammalt vanligt politiskt käbbel. Men det måste få vara så, ett tag. Vi måste alltid få agera ut dem vi är. I morgon har vi andra insikter, och handlar annorlunda.

    Vad som är väsentligt är att det startas en uppåtgående spiral, där vi alla gradvis blir alltmer medvetna om att det finns andra vägar än krig, och att man inte kan definiera en fiende som är roten till allt ont, såsom USA-imperialismen, en judisk konspiration, frimurarna…ja allt vad som finns!

    Definierar man en fiende, helar man inte längre sig själv, utan man lägger ansvaret utanför sig själv.Den uppåtgående spiralen stannar.
    Än så länge är det tyvärr så med de flesta människor: man tar inte ansvar för sina liv, utan vill bara följa en auktoritet, och man vill inte på något vis försöka förändra sig själv. Denna hjärntvätt är otroligt djup, och den har byggts upp under årtusenden.
    Likväl är det här det måste börja. Vi måste ta eget ansvar, se inom oss själva, fråga oss: vem och vad är jag? Bara någon som ska lyda? I så fall vem?

    Icke desto mindre: Det är ett steg i uppvaknandet att inse att världen inte är vad den förefaller vara. Att våra media inte alltid rapporterar hela sanningen till medborgarna. Att krig föregås av propaganda – och att vi kanske i denna stund är extremt utsatta för propaganda. Detta måste man få peka på, trots risken att man definierar en fiende. Men om bara tillräckligt många hela tiden strävar uppåt, kommer krig inte längre att vara tänkbara.

    I denna tråd ser vi exempel på olika nivåer av insikt. Alla måste fråga sig: hur kan jag se en högre nivå? Och hur jag reagerar inför den tanken!

  • ”Betvivla aldrig att en liten grupp medvetna och engagerade medborgare kan förändra världen. Ja, det är faktiskt enda sättet som världen har förändrats på någonsin.”

    Det är inte ett korrekt antagande. Det är mentaliteten hos majoriteten som sätter agendan.
    Speciellt i en demokrati, där majoriteten sätter ramarna för vad som skall genomföras.
    Integritet och värderingar är det viktigaste, men har varit åsidosatt till förmån för lön och ställning sedan flera generationer.

    Att tro att en liten grupp skulle kunna påverka i en demokrati är lika utopiskt som att tro att dessa har A-aktier medan alla andra har B-aktier.

    Den enda långsiktiga lösningen är att värdera integritet och värderingar högre än det som nu ställs i första rummet. Detta kräver uppoffringar, ibland hårda sådana, och det är gemene man inte beredd att göra. Att studera för att förstå hur vi hamnat i situationen vi är i, och ändra på invanda mönster och tankebanor är för mycket jobb för de flesta.

    Det enda vi kan göra, som har verkan i positiv riktning, är att arbeta och ändra på oss själva.

  • Kenneth du skriver:
    ”Kommer bara ihåg Balkankrisen som Bill Clinton kom in och räddade när Europa stod handfallen. ”
    Hallå vem drog igång hela den cirkusen tror du?
    Sverige var först med att godkänna Bosnien som egen nation.
    Då kunde svenska företag (inte så svenska mer än till sitt ursprung) gå in och lägga vantarna på allt av värde innan någon hann protestera.
    Länderna fick vapen o sedan dess byggts upp som ett hot mot Ryssland vilket förmodligen
    var meningen om man skall tro texter författade av erkänt samvetslösa amerikanska individer. Jodå Bildt var med så alla var där.
    Google is your friend om minnet sviker.

    LeifB

  • Kenneth Hansson, vilken tur att företaget UNITED STATES, INC. (som år 1933 ersatte företaget The United States of America, Inc., efter att VD för det senare företaget, eller ”President” som det heter ’over there’, Franklin D. Roosevelt år 1933 konkursade detsamma) tar livet av medborgare i andra länder, så att dessa länder själva slipper, var det så du menade?

  • Kenneth:
    Var och en har ansvar att agera moraliskt. Så länge majoriteten inte gör det minskar friheten. Det har inget med val, ledare eller tro på något att göra. Så länge folk lyder utan att överväga det moraliska i det de förväntas göra, så kommer inget att ändras.

    Det finns ingen annan än du själv som har ansvaret för skyddandet av dig själv och de/det du värderar högt. Genom att agera moraliskt.

    Så länge det finns en stor andel individer som lyder utan att reflektera så kommer situationen inte att förbättras.
    https://www.youtube.com/watch?v=z8fR79AJJdE
    Mark Passio Order Followers (Police & Military) ”The Bane of 21st Century Earth”

  • Det kostar på att agera världspolis. Om USA inte agerar utan låter länderna I mellanöstern ta livet av sina medborgare så ropar alla att USA:S regering inte gör någonting. När man igen agerar så ropar alla att USA:s regering gör fel. Kommer bara ihåg Balkankrisen som Bill Clinton kom in och räddade när Europa stod handfallen. Mitt I Europa i modern tid. Skyll bara på U.S.A. men gråt inte efter Obama sedan när Putin erövrar Estland och Finland. Vem skall skydda folket från ledare som tar livet av sina egna medborgare? Moder Theresa?

    • Kenneth Hansson
      Serber sade när de sett vad Usa höll på med efter att de lyckats krossa deras motstånd och sen märkte hur Usa mördade politiker efter politiker (ungefär tjugo):” Usa vill mörda alla som tänker här”. Och hela bakgrunden till kriget var de sedvanliga iscensatta Usa-komplotterna.
      Det saknades helt legitima skäl att angripa Serberna.
      Beträffande Estland och Finland och andra världskriget i stort så gjorde Sovjet vad de kunde för att undvika att det skulle bli krig och försökte enträget bilda allians med britterna och forma en gemensam policy beträffande dessa stater. Men England ville inte ha något avtal utan ett storkrig riktat enbart mot Sovjet. England räddade före WW2 flera ggr Hitler kvar vid makten när den tradionella tyska militäreliten var på väg att störta Hitler. Usa och England tillsammans bär hela skulden till förödelsen eftersom de dessutom förde Hitler till makten och byggde upp hans anseende hos befolkningen genom ekonomiskt samarbete.

  • Castor:
    ”Ingen behöver vara feminist, vänster eller andlig för att inse att de grova vinsterna kräver vissa ideal som länge hysts och överlevt bland män till att leverera de största vinsterna de värsta krigen och mest makabra lösningarna på världsliga problem..

    För de fäder, föräldrar som deltagit och tagit intryck av sina barns värld självdör många självklart usla lösningar, makt och fullkomlig kontroll. Det går givetvis lära sina barn förakta andra också. Fast det kapitlet kan vi väl lämna här. Den sidan av saken/myntet, bilden på Kejsaren, har ändå sina aningslösa representanter.

    Mödrar som under smärta fött fram sina barn väver säkert ett värn av den skörhet och hjälplöshet som vi alla kommer till världen i. För de som hellre rökte cigarr och pratade affärer i en annan del av världen trots att de var pappor formades och befästes gamla höga och omänskliga ideal till grava vinster och unkna ideal.”

    Vilka är de mödrar som uppfostrar sina barn, pojkar, efter dessa ideal.
    Kom inte och säg att det inte finns kvinnor som söker makt, rikedom och dominans.
    Gärna bakom skynket. Som hustru, mor eller annat som på ytan ser ut som en traditionell kvinnoroll. Som kan spelas på, och användas just så som du beskriver.

    Bäraren av moral och etik har traditionellt varit kvinnorna, som uppfostrat barnen.
    Var kommer dessa mäns värderingar från, om kvinnorna haft en sådan roll som du beskriver?

  • Jens J. 21 Maj, 2015 at 16:55! Jag förstår vad du menar och uppskattar artikeln. Det som störde är att USA också är landet med dess befolkning, som inte i speciellt hög grad är inblandade. Men det är väl annars ganska normalt sätt att uttrycka ”en regering och de som har störst inflytande”, att tilltala det med landets namn, så jag ger mej …lite 🙂

  • Fredrik Larson – Den som kallar Enhet för ett “ konspirationsreligiöst parti. Pubertalt, omoget” är antingen lobbyist för VOF, eller också totalt okunnig om vad Enhet faktiskt är bäst på, nämligen holistisk klarsyn, vilket också kan kallas medvetenhet. Vad beträffar arrogans, måste en objektiv person komma till slutsatsen att Enhet nog är det minst arroganta av alla politiska partier. Men säkert det mest medmänskliga partiet med ambitionen att driva en politik på människans och naturens villkor, inte på det militärindustriella komplexets (USA-presidenten Eisenhowers uttryck). Och jag kan försäkra att partiet idag har sina allra flesta fötter stadigt på Jorden.

  • Men…
    Om nu roten till det onda är så farlig att nämna vid sitt rätta namn, att det vill till omskrivningar som djävulen eller USA.
    Mao, inte många vågar gått och benämna roten vid dess rätta namn.
    Jag tror att roten varit verksam mycket långe, manifestationerna finns nedtecknade i historieböckerna.
    Bibeln är ett ställe där man är tydligen vilken roten är!
    I Sovjetunionen sprängdes också mängder av kristna kyrkor, dock inte en enda synagoga.
    Sen är väl att gå till roten av det onda det man bör göra innan man bestämmer sig för vilka åtgärder som skall användas i kampen.
    Internet påstås vara skapat för att fälla draken till marken.
    Det är ju inte uteslutet att vissa av drakarna själva har tröttnat på djävulskap!?

  • På bloggen stillnessinthestorm kan man följa Ben Fulford en mycket initierad person vad jag erfarit. Dagens inlägg är mycket upplysande.
    USA corp. är bara ett verktyg och den amerikanske skattebetalaren är pungslagen till golvet.
    Orsaken till eländena ligger högre i hierarkin.

  • @En; Allmänt kallad: LegeNet.

    Jag känner mig inte ansvarig för att näringslivet består av oerhört stora utsugare eller att de lobbar, trycker och hotar politiker med sina drömmars mörka dystra stad och land. De som är ansvariga är de som tyst spelar med och njuter i svallet. Vare de Saddams tillskyndare eller en andra maktmönster som inte drar sig för något bara de själva får en stund i solen… Bankerna går med miljardvinster medan samhället haltar. Facket hängs i närmsta träd. Krisen är förtryckets bästa medicin. Vad väntar de bekväma på?

    Bibeln själv är full av mänsklighetens värsta exempel på maktmissbruk och hur massan manipuleras, makthavarna och prästerskapet manövrerar för att behålla makten, inkomsterna och kontrollen. Redan dess inledning visar hur makten tar över liv på ett tidigt stadium får människor att bedra varandra för vinnings skull. Att inte blunda för något är att göra sig till ett och att erbjuda förändring i grunden och ett nytt liv kan ju vara förklaringen till att vi fått hit de grövsta manipulatörerna av livets ord… Plötsligt är alla som inte tror som de fiender till livet, framgången och utvecklingen. Det är ett dystert arv man prackar på oss.. Kapat skapelses armar och ben för att huvudlöst bedriva religion.

    Detta ”liv” bedriver krig med resten av mänskligheten som fiender och offer.. Det verkar inte gått tusen år utan blott en dag.

  • Några kommentarer vill inte peka ut en syndabock. Men om man kallar de anglosaxiska imperialisterna syndabockar, blir i så fall alla som tjänar på det dessa håller på med de skyldiga och då dominerar likväl anglosaxarna i enormt hög grad. Det britternas intensivt och försåtligt konspirerande eliter gjort tillsammans med Usa inför och efter både världskrigen, bolshevikrevolutionen och de flesta andra dramatiska händelser spelar så stor roll att utan deras ingripande hade världen haft en dramatiskt större möjlighet till fred och samförstånd.
    Kålsuparteorier faller platt när man ser till fakta.

  • Ruben – Det är inte alls fråga om att utse en syndabock. Det handlar om att se sammanhang och ursprungliga orsaker i ett helhetsperspektiv. Och försöka räkna ut vad som skall till för att få slut på maktmissbruk, terrorism och lidande. Egentligen påminner denna diskussion mycket om vad som händer inom medicinen. Där vår officiella medicin rutinmässigt behandlar symptomen (motsvarande flyktingströmmarna) utan att känna till, eller ens bry sig om att ta reda på, sjukdomsorsaken och försöka undanröja den.

  • Jag gillar inte tanken att utse en syndabock. Det mynnar alltid ut i att andra framstår mer respektabla än de förtjänar. Jag minns rumäniens Ceausescu som var diktator. Han avrättades på en bakgård i en restaurang som visades i TV. Jag minns att jag tänkte då, nu är vi tillbaks till ruta ett igen.

  • Det kan vara sant, men jag är inte helt övertygad. Tror inte USA är roten, men de är säkert en del av ekrarna i det onda hjulet. Ingen är nog utan skuld om man tänker efter. Jag har inte sett dokumentären men skall göra det.

  • Ja, Leif Bengtsson, den videon är verkligen värd att ägna tre och en halv timmar på. Som jag aldrig tröttnar att påpeka: Det nya paradigmet vi nu är på väg in i, tolererar inte längre hemligheter och hyckleri. Allting kommer i dagen förr eller senare. Och gör folk medvetna. Hur ohygglig och skrämmande denna oerhört väl dokumenterade video än är, så skall vi veta att den representerar det gamla paradigmet och tillhör det förflutna. För all del, de som fortfarande klamrar sig fast vid makten, krigen, och de materiella resurserna, söker med alla medel bevara det gamla systemet som mänskligheten lidit under i flera millennier, men deras tid är räknad. Med exponentiellt expanderande medvetenhet, teknologi, transparens och helhetssyn befinner vi oss i det mest dramatiska och genomgripande paradigmskiftet någonsin i mänsklighetens hela kända historia. Efter vinter kommer vår. Och våren kan inga arméer eller säkerhetstjänster stoppa.

  • @Fredrik Larsson. ”Man begår samma misstag som vänstern gör och målar upp en världsbild av offer och förövare där den vita imperialistiska mannen är roten till krig, flyktingströmmar och terrorism. Man beskyller demokratier för världens ondska och tror sig själv ”veta” hur allt är funtat. ”

    Ingen behöver vara feminist, vänster eller andlig för att inse att de grova vinsterna kräver vissa ideal som länge hysts och överlevt bland män till att leverera de största vinsterna de värsta krigen och mest makabra lösningarna på världsliga problem..

    För de fäder, föräldrar som deltagit och tagit intryck av sina barns värld självdör många självklart usla lösningar, makt och fullkomlig kontroll. Det går givetvis lära sina barn förakta andra också. Fast det kapitlet kan vi väl lämna här. Den sidan av saken/myntet, bilden på Kejsaren, har ändå sina aningslösa representanter.

    Mödrar som under smärta fött fram sina barn väver säkert ett värn av den skörhet och hjälplöshet som vi alla kommer till världen i. För de som hellre rökte cigarr och pratade affärer i en annan del av världen trots att de var pappor formades och befästes gamla höga och omänskliga ideal till grava vinster och unkna ideal.

    Det som hedrar vänstern,feminism och andlighet över hela denna värld är dess vilja och mottot att befrämja läs och skrivkunnighet, bildning, kunnande, självständighet och MR för att bekämpa förtryckare.

  • castoropollux: ”Vårt eget samarbete, vapenförsäljning och stöd till Arabvärlden är lika horribelt som att US och UK snart ett århundrade samarbetat med förtryckarna..

    Linda: ”vi har inget skydd för de mänskliga rättigheterna här i Sverige, fast de är inskrivna i grundlagen, både EU-konventionen och FN’s deklarationer om de mänskliga rättigheterna

    Vi är alla ansvariga. Tar vi ansvar inleder vi i första hand dialog med samhället. Men om dialog omöjliggörs enligt orubblighetspricip och vägran att på något sätt erkänna att det ens skulle finnas något problem, då är det nödvändigt att istället ta sitt egna ansvar genom att undandra allt stöd och samarbete och ta avstånd, vilket tydligast sker genom att avregistrera medborgarskap. Man har rätt att vara dissident. Även att avregistrera medborgarskap har för många som försökt rent praktiskt visat sig väldigt besvärligt. Det läggs stora hinder ivägen. Även där möts den samvetsömme av nämnda orubblighetspricip. Även här är det förstås fråga om en vägran att se de mänskliga rättigheterna, som ger dig rätt att inte ingå i något du inte vill ingå i. Det är ingen skyldighet att ha ett medborgarskap. Det är däremot enligt de fördrag Sverige ingått i en rätt. Har du fötts hit så har du därför rätt att leva här. Det är att du har fötts som ger dig rätten, inte pappersvändare utan personligt ansvar. Orsaken till blindheten ang. de mänskliga rättigheterna kan vara att jurister helt enkelt inte utbildas i rättsfilosofi. Här en diskussion kring just den problematiken: http://blog.lege.net/?/175-Ett-herreloest-tag.html#c2462.

    Dissidenter fungerar som ”kanariefåglar” som varnar för giftgaser. I Sverige förnekar man att dissidenterna är dissidenter, utan kallar dem allt möjligt annat. Dissidenten visar att det finns något som kräver öppen och rak samhällsdebatt. Just nu avslöjar dissidenterna att systemet befinner sig i psykologiskt sönderfall. Det är ett herrelöst tåg.

  • Redan Torsten Ehrenmark rapporterade att Nordirlands krig med storebror och Gud i London knappast var ett religionskrig. Ändå matades vi med det och likt konflikten Israel/Palestina var ju blott meningen med den beskrivningen att vi skulle trötta på information och alls inte bry oss.

    Med terrorn kräver vi istället åtgärder. Dit har den dragits och ursäktar bombmattor, avspärrningar och garanteras med våldtäkter, massakrer befolkningsfri utveckling. Skulle vi hindra andra kommer Lundin med sin ekonomiska svärta. Enligt dem själva masserar de bara in sin smörja i den svarta ekonomin.

    Vårt eget samarbete, vapenförsäljning och stöd till Arabvärlden är lika horribelt som att US och UK snart ett århundrade samarbetat med förtryckarna..

    Sverige förskanskade Saddams maktbyggge i betong inte för att begrava denne utan ge förtryckarpolitiken och den maktens missbruk ett skydd. Blott en modernare variant av all granit vi hjälpte Shitler med. Så var väl demokratin snart sagt pulveriserad.

  • Detta är politisk historia. Enhet är det enda parti som vågar ta tag i massinvandringsfrågan utan att lägga skulden på flyktingar. Massinvandring är naturligtvis mycket onyttigt, och det beror på att det inte är nyttigt att fly från bomber. Dock inte många som vågar säga det högt eftersom man inte vill bli förknippad med islamofober och arabhatare antar jag. Känslig fråga för vissa.

    Det enda sättet att stoppa massinvandringen är att stoppa NATO:s (EU/USA:s) krigsföring mot arabvärlden.

  • Jens Jerndal says@ Instämmer. Det var precis det jag ville säga med att lyfta fram deras retorik – blame it on the victims.

    FN är inte dåliga heller som understödjer den falska retoriken. En sökning på ”UN ethnic religious conflict” gav över 79 miljoner träffar. Upprepar man mantrat tillräckligt många gånger och sprider den i olika styrdokument och analyser blir det till en politisk sanning. Denna sanning kan sedan användas operativt för att ”ingripa” i olika länders inre angelägenheter i ”fredsbevarande” syften för landgrabbing av landets resurser.

    Linda says@ gör en mycket bra kommentar om falsk historieskrivning. Segraren skriver historien. Inte konstigt att de papegojar om samma saker hela tiden.

  • Bra artikel. Men, vi har inget skydd för de mäsnliga rättigheterna här i Sverige, fast de är inskrivna i grundlagen, både EU-konventionen och FN,s deklarationer om de mänskliga rättigheterna. Och vi måste börja revidera vår syn på vad som egentligen hände under andra världskriget. En national socialist på den tiden är i alla fall sannerligen inte mer ond än vissa kommunister och fascister i historien som var betydligt mer brutala, som även vår etablerade, men förfalskade, historiebild erkänner.

  • Enhet är ett litet parti med holistiska ambitioner. Gott så. Senaste året har de ansträngt sig för att bli tydligare i sitt budskap. Nyligen blev Jens Jerndal vald till språkrör i ett alltmer konspirationsreligiöst parti. Pubertalt, omoget.

    Tyvärr har en stor del av nyandligheten blivit alltmer desperat att hitta syndabockar för sakernas tillstånd. Man begår samma misstag som vänstern gör och målar upp en världsbild av offer och förövare där den vita imperialistiska mannen är roten till krig, flyktingströmmar och terrorism. Man beskyller demokratier för världens ondska och tror sig själv ”veta” hur allt är funtat. Man vill ”väcka” människor.

    Arrogansen är stor. Man kallar sig medveten.

    Detta är bara sorgligt.

  • Om man höjer blicken ytterligare kan man skönja att Sverige och svenskarna kokar, svajar och knakar under påfrestningen av vår egen Patologiska Altruism i Egregorens tjänst. Snällhet till döds har blivit vårt stridsrop. Omvärlden betraktar oss med häpnad.

  • En liten kommentar till, ….det som kanske är än mer intressant är de som anställer och de som i sin tur anställer och som sedan i sin tur följer direktiv och anställer chefsredaktörerna och då kanske vi får en förklaring till roten av problemet.
    Jan-Åke Björck

  • Ja här är vårt ”lilla” problem … och det största problemet i detta sammanhanget är den patetiska media vi lever med. Vem anställer chefsredaktörererna? Och varför blir dessa anställda?
    Jan-Åke Björck

  • Birgitta – Naturligtvis vågar EU inte erkänna den verkliga orsaken till majoriteten av de aktuella flyktingströmmarna utan skriver i den framtidsprognos 2030-2050 Du citerar följande:
    ”Migration flows are relating to conflicts based on the ethnic and religious tensions.” Men i själva verket är det bara en mycket liten del av dagens flyktingar som flyr verkliga, spontana etniska eller religiösa konflikter.

  • Annelie, det är så VoF bearbetar opinionen. De är mycket aktiva med att så fort någon de ogillar dyker upp i den allmänna debatten använder de Facebook för att sprida tvivel kring den personen. VoFs egen Facebooksida fungerar som en sambanscentral för deras stridande.

    Låt oss glömma dem och gå tillbaka till diskussionen om Jerndals artikel.

  • Intressant för jag fick snabbt på min FB sida att VOF minsann menar att denna Jens är inte redig utan en svamlare ….. det säger ju en del om att VOF gör allt för vi inte ska tro på detta så det vill till att folket får upp ögonen för vilka VOF är innan dom tror på allt dom gör säger .
    Har länge misstänkt att USA ligger bakom krigen och allt elände i världen då girigheten är stor och makten är viktig för ”storebror”

  • En gång i tiden bildades FN för att förena, och FN har genom tiderna bara haft en chef värd namnet, nämligen Dag Hammarskjöld, men han var för bra för denna värld, vad som nu utspelas är egentligen bara ett spel för galleriet.

  • En mycket bra artikel som säger det som folk talar om på gatan. Medvetenheten är stor om att USA är den som bråkar och ställer till i världen.

    EU räknar med fortsatt oreda i framtiden. I en framtidsprognos 2030-2050 sägs följande:

    ”Migration flows are relating to conflicts based on the ethnic and religious tensions.
    Migratory flows are both: as an asset (i.e. a contribution to the labour force, a counterbalance to aging populations and a contribution to the development of the countries of origin) and a liability (problems with integration, public concern). It implies control of flows, legal and illegal immigration.

    The OECD performs projections for a number of European countries (Austria, England and Wales, Denmark, Germany, Netherlands, Norway, Sweden) which indicate that the proportion of foreign born can be expected to grow to a much higher level than today – to between 15 and 32 per cent of the total population in these countries by 2050. Countries will become places of residence and not necessarily concentrations of specific nationalities; As social welfare schemes reduce, the role of migrants becomes less of a burden.

    http://ec.europa.eu/research/social-sciences/pdf/fla-2030-2050-state-of-the-art-synthesis_en.pdf

  • Före 2003 kom så gott som inga flyktingar från Irak – efter USA:s attack på landet började flyktingströmmarna därifrån. Saddams brott (från att ha varit USA:s lille guldgosse): han begärde euro istället för dollar för Iraks olja.
    USA borde ta emot merparten av flyktingarna eftersom det är USA som skapat kaoset genom sin ödeläggelse av landet och sina metoder att söndra och härska. Grupper som förr levde sida vid sida strider nu mot varandra och skapar ett så våldsamt samhälle att en normal tillvaro inte är möjlig där.
    Samma sak med Libyen. Ghadaffis brott (från att ha varit USA:s lille guldgosse): hans planer på en valuta gemensam för den afrikanska kontinenten. Libyen idag: en fruktansvärd diktatur med våldsamma inbördes strider.
    Sedan stödet till de sk fria rebellerna i Syrien, med nya flyktingströmmar och ISIS som resultat. Och nu senast Ukraina.
    Detta vägrar man att ta upp i svensk media – man bugar istället underdånigt för den stat som dagligen gör sig skyldig till en brutal statsterrorism över snart sagt hela världen.

  • Jens Jerndal har så rätt. Det är fruktansvärt beklämmande, att de mest etablerade tidningarna och radio- och tevekanalerna aldrig själva presenterar den här djupare analysen av problemet. Jag är fullkomligt urless på Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgs Posten, Expressen, Aftonbladet, Sveriges Radio, Sveriges Television, TV4 och så vidare, som styrs av korrumperade chefer med fega underhuggare till journalister, vilka inte vågar berätta sanningen, alternativt är för enfaldiga för att förstå den. Samtidigt har faktiskt allmänheten en skyldighet att reagera på och säga stopp till det fruktansvärda våld som USA utövar i världen. Man kan inte svära sig fri genom att säga ”jag visste ingenting”, när övergreppen är så uppenbara.

    När det gäller USA:s agerande kan man, precis som Jernberg säger, helt klart dra paralleller till nazitysklands framfart. Frågan är om USA inte är ännu brutalare.

    Skulle det goda segra och rädda mänskligheten från den världsdiktatur, som vi tyvärr är på väg in i med stormsteg, så kommer domen sannolikt att falla hårt över alla som inte höjde sina röster, för att försöka få stopp på de amerikanska övergreppen.

  • Du tar upp en viktig fråga – och har ju helt rätt. NATO utvidgade, med USA som påhejare och Sverige som mycket aktiv involverad, en olycklig FN-resolution långt utöver resolutionstexten och slog sönder Libyen, landet med Afrikas högsta levnadsstandard. Kadaffi var för självständig, liksom Assad. Att USA stött många diktaturer och statskupper mot olika demokratiskt valda regeringar är väl belagt. Sönderslagna Libyen blev en grogrund för rekrytering till IS, till al-Qaida och det är inte konstigt att människor vill fly. Jag behandlar detta i blogginlägget ”Flyktingkatastrofen på Medelhavet – vems är felet?
    (http://jinge.se/mediekritik/fyktingkatastrofen-pa-medelhavet-vems-ar-felet.htm) samt i ”Big business” i svensk flyktingindustri 12/5 på http://jinge.se

  • Lämna ett svar