LifeSciencedagen 20 maj 2015 – Fantastiska möjligheter eller Frankenmedicin?

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 12 maj 2015
- NewsVoice redaktion

Arrangörerna Dagens Medicin och Veckans Affärer med sponsorerna AstraZeneca, LIF – De forskande läkemedelsföretagen och Vinnova är lyriska över affärsmöjligheterna som de ser i människokroppar när de presenterar Life Science-dagen den 20 maj 2015. Framtiden beskrivs med superlativ, men är detta bara ett försök att introducera Frankenmedicin?

Några citat från inbjudan:

”När elektroniska patientjournaler, webbaserade kvalitetsregister, biobanker och andra hälsodataregister kopplas samman i informationsnätverk öppnas himlaporten för medicinsk forskning och utveckling.
• Hur tar vi tillvara möjligheterna och hur förhåller vi oss till riskerna?
• Vem äger informationen om patientens kropp?”

”Digital hälsa är mycket mer än de 43 000 hälsoappar som i dag går att ladda ner från Itunes. De riktigt stora framstegen kommer när patientjournaler, medicinska databaser och biobanker kan kopplas ihop med trådlösa sensorer och processorer inne i människan och i apparater i vår vardagliga miljö.
• Vilken position vill svenskt näringsliv och svensk sjukvård ta i denna innovativa framtidsbransch?”

”Hur ska sjukvården kunna ta del av den digitala revolution som nu pågår med dagens traditionella ersättnings- och upphandlingssystem?
• Vad krävs för att svenska företag ska kunna tävla mot jättar som Google och Apple som just nu investerar miljarder i hälsa och lifescience?
• Vilka strategiska investeringar sker på området på nationell och regional nivå?
• Hur ska vi stimulera och stötta kontinuerlig innovation hos svenska företag?
• Och finns det riskkapital som möjliggör för svenska företag att bli nya Spotify och Skype på området digital hälsa?”

”Silicon Valley är en av världens mest innovativa regioner. Flera av världens största bolag inom digital utveckling, Google, Facebook och Twitter, kommer därifrån.
• Vad är det som gör dessa företag så innovativa? Kan vi lära oss av dem?
• Finns det något som Sverige gör bättre och som kan bli en konkurrensfaktor för Sverige och svensk lifescienceindustri?”

Frågan är fri. Diskutera nedan.

Text: NewsVoice

LifeScience-dagen 20 maj 2015

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Life science