FÖRETAGANDE. Företag som inte anpassar sig efter en allt mer teknikintensiv och digitaliserat livsstil i samhället riskerar att tappa marknad. Affärsmodeller och organisation måste förändras. Tekniken har redan minskat vår empatiska förmåga, varnar psykologer eftersom utvecklingen är snabbare än vår mentala förmåga till anpassning. Det skriver förändringsledningskonsulten Sture Johansson.
Både människan och företagen måste klara av dessa förändringar. En framgångsfaktorer blir därför att få människan att fungera som människa i en digital värld.
Verksamheter som inte redan nu börjat förändra affärsmodell, organisation och processer riskerar att tappa i konkurrenskraft. För det går fort nu, mycket fort. Redan 2020 prognostiserar John Greenough och Jonathan Camhi i Business Insider att det kommer att finnas 24 miljarder IoT enheter.
Vad utvecklingen sedan gör med vårt sociala beteenden vet vi inte så mycket om. Men tänkvärt är att psykologiprofessorn Sherry Turkle menar att studenters förmåga till empati minskat med 40 procent de senaste 20 åren. Detta som en direkt konsekvens av att vi allt mer kommunicerar digitalt via mobila och fasta enheter. Vi har blivit mer kommunikativa, men samtidigt ytligare. En slutsats kan vara att den tekniska utvecklingen är avsevärt snabbare än vår mentala och fysiska förmåga till anpassning.
Text: Sture Johansson, förändringsledningskonsult på Hamrin & Partners