Den amerikanska säljexperten Anthony Innarino tar upp några saker som du som säljare, konsult eller egenföretagare ska undvika att försöka att ge sken av om du vill vara framgångsrik ur ett långsiktigt perspektiv.
Text: Företagaren | Bild: Anthony Innarino, pressfoto
Säg inte till din drömkund att ni kommer att vara bättre snabbare och billigare. Även om en eller två av dessa påståenden verkligen stämmer så stämmer osannolikt alla tre. Var ärlig om vad som krävs för en investering annars kommer kunden bara att bli besviken.
Låtsas inte att din kund inte behöver göra vissa ansträngningar om du skall kunna leverera något som är bättre än din konkurrent. Din konkurrent vet hur man skapar ett värde för sin kund. Om du vill leverera ett bättre resultat kommer du att behöva hjälpa kunden med dennes interna problem.
Påstå inte att dina konkurrenter inte är bra. Vi försöker alla göra en skillnad och vi gör alla misstag ibland så tala aldrig illa om dina konkurrenter.
Invagga inte din kund i tron att bättre resultat kommer att bli lätt att skapa. Eftersom det troligen kommer att uppstå problem längs vägen så kommer du inte att kunna möta kundens förväntningar. Tala istället om att det kommer att existera en viss inlärningstid där du behöver kundens tålamod.
Sammanfattningsvis: Att tala sanning gör att du skapar tillit och en pålitlig relation samt en affär som långsiktigt lönar sig.
Text: Företagaren
Källa: TheSalesblog.com