Bilbränder i flera svenska städer – Polisens statistik för Malmö visar dock nedåtgående trend

14

Bilbränder Malmä 2009-2015 - Källa: Polisen

Aftonbladet rapporterar om återkommande bilbränder i Malmöregionen de senaste nätterna. Fyra bilar har bränts under natten till onsdag i Malmö och en i Lund. Ytterligare bilbränder har under natten skett i andra svenska städer.

Även i Norrköping har bränder skett senaste dygnet. 19 bilar förstördes eller skadades i att garage. Polisen rubricerar händelsen som mordbrand alternativt grov skadegörelse genom brand. Under natten brann ytterligare tre bilar i Linköping i ännu ett misstänkt brandattentat, skriver Aftonbladet.

Trots dramatiken visar Polisens statistik att trenden är nedåtgående åren 2009-2015. Statistiken för 2016 är naturligtvis inte klar, men kommer 2017.

Ingen har kunnat gripas trots att bilar tänds på varje natt i Malmö sedan 9 dagar.

Text: NewsVoice

  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelRiskerna med ADHD-läkemedel – Varför plötsligt uppvaknande på TT?
Nästa artikelVaccinationsvåldet – Finlands och Sveriges lagvidrighet underminerar folkhälsan
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
14 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Castoropollux
Gäst
17 augusti 2016 kl 11:19

Vems bilar är det som brinner? Invandrares? Svenskars? Nån jävla ordning måste det vara på idiotin.

Per Larsen
Per Larsen
17 augusti 2016 kl 12:09

Det får bli som i gamla Vilda Västern, prispengar på bilbrännare. Affischer med en suddig bild på någon klädd i huvtröja och en prispeng på 10 000 kronor skattefritt för den eller de som tar en bilbrännare på bar gärning och överlämnar hen sheriffen, f’låt polisen.
Det kan bli en ny folkrörelse…..

Castoropollux
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:21

I Husby var det ju inte de organiserade som ville ytterområdet väl som stod för fyrverkerierna utan de som ville sabotera och förstöra för den gemensamma enade kraften rörelsen.. Det är ju enkelt att komma fram till vilka krafter det var som förstörde det för att de inget ville förstå eller acceptera..

Torbjörn Sassersson red.
Admin
17 augusti 2016 kl 12:30

False flags för att sätta dit invandrare eller invandrare som inte hittar jobb och uttrycker sin frustration inför Sveriges ovilja att integrera dem? Varför hittar man (nästan) ingen info om vilka det är som bränner bilarna?

Castoropollux
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
17 augusti 2016 kl 13:25

Jodå det finns idioti i flera olika fraktioner, men organiserad dumhet och motarbeta sina egna eventuella intressen är det enda de uppnår…

Det var ju absolut inte Aftonbladets reportrar som försökte uppmuntra bilbränder i Husby, men de presenterade sig säkert som sådana.. Elda på motsättningarna och resa fientligheten mot något ohejdbart kan ju blott vara en enda krafts intresse.. På så sätt uppfyller man mångas sämsta förväntningar.. Alla som äskar fred och samförstånd blir i det läget ytterligare ett hinder..

Det är näringslivet som står för den förhärskande missintegrationen med arbetslösheten som värsta klubba.. Hur ska politiker motverka det annat än med kostbara medel och ändå få bära hundhuvudet..

Lönesänkar- och skattesänkar-maffian med låglöneparadiset som den verkligaste hägring världen skådat bäddar för orolig sömn och mardrömslikare vardag.. Otryggheten ska bereda väg för de nya herrarna som uppenbarligen lida gudomliga komplex och maktbehov..

De åtdragna kranarna vilka styr arbetstillfällena är iaf inget annat än näringslivets egna don….
…….

Mitt allra minst Holmérlika huvudspår är också vilken sorts bilar brinner? Dyra eller billiga? Är “framgång” ett skäl att bränna en dyr bil?

Är brinnvänligheten selektiv eller drabbar den alla? Redan det senare är ett illavarslande tecken…

Har elden spritt sig brukar det trots allt gå att se var den troligast började. En dyr eller billig bil? Inne eller ute? Har vinden påverkat brandförloppet och dess spridning? Är det kring däcken bränderna börjar? Bensin brinner ju men tändvätska lär ju försäkra att det verkligen tar sig?

Olika gärningsmannaprofiler tona fram eftersom “offren” alltid säger det mesta om gärningens skyldiga..

Håkan
Håkan
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:43

Detta är friserade siffror.
Ni måste gå till MSB eller brandförsvaret för att få reda på verkligheten, inte polisen.

Sluta sprida falska uppgifter. Vi måste prata om problemet annars kan vi aldrig få någon rätsida på det hela.

Kolla här vad Tino Sanandaji säger.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153837263468231&id=560498230

Castoropollux
Reply to  Håkan
17 augusti 2016 kl 14:59

Patrique!

De enda som av existentiella skäl skulle sänka sig till din nivå är ju “svenskar” eftersom de vill bli av med allt som hotar deras dröm om låglöneparadisets egna fröjder…

För skojs skulle kan man vända på den vidbrända steken och jämföra Israels uttåg med att Jimmys går tillbaka, genom havet, in i slaveriet och makternas konservativa godtycke, ett utbildningssystem som mer liknar inbillningsdito och omfattas av ett ökenlandskap…

Precis som ditt inlägg var ett “no pun intended” är inte heller mitt.

Patrique
Patrique
Gäst
17 augusti 2016 kl 13:14

Tja, varför inte. Vi bör inte utesluta någon “anledning” utan utforska dem alla, eftersom den ena inte utesluter de andre.

Torbjörn,
Skulle jag göra en falsk flagga så skulle jag betala olika invandrare att utföra dåden. Det finns gott om dem som behöver pengar och inte förstår att de skadar människor när de bränner deras bilar. Det hade jag kunnat göra utan att det hade kunnat spåras tillbaka till mig och utan att de känner att de har gjort något vidare “fel”.

Men det kanske finns olika aktörer som bränner bilar av olika anledningar? Vissa dummar än andra, så att man knappt kan tro att det är sant.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
17 augusti 2016 kl 13:59

Bra Håkan. NewsVoice missade MSB:s statistik:

Antalet bilbränder i SE har ökat för varje år snarare än minskat varje år.

Länk till MSB-statistik:

comment image

Birgitta
Birgitta
Gäst
18 augusti 2016 kl 07:31

Är den här artikeln rätt kategoriserad? Skulle kanske lika gärna ha kunnat placeras under kategorin “Warzone” för att indikera vad bilbränder och stenkastningar m m handlar om. Staten har helt tappat kontroll över situationen och borde ta fram en annan strategi än att bjuda på kaffe och kanelbullar.

Castoropollux
Reply to  Birgitta
18 augusti 2016 kl 09:50

Partiet med enligt egen utsago flest inhemska hjärnceller har låtit konservativa hjärntrusten tala.. http://wp.me/p1zCpc-7kn2

Castoropollux
Gäst
22 augusti 2016 kl 12:58

nyheterna meddelade någonstans att 25% av de brinnande bilarna ägs av “målvakter”.. Ändå görs de snyggaste självmålen av rasisterna..

Torbjörn Sassersson red.
Admin
22 augusti 2016 kl 21:58

Jag postar denna kommentar åt en person som vill vara anonym:

“Bilbrandsepidemin i invandrarområden tycker jag “osar katt”, som det heter. Eller kanske är det snarare så att där ligger en hund begraven?

Vad jag åsyftar är denna märkliga samordning att så många bilbränder äger rum samtidigt i så många områden med samma karaktär: Invandrartäta. Och då är det väl kanske också invandrarägda bilar som har brunnit?

Jag hörde någon “expert” uttala sig i TV om att det är unga rebeller med invandrarbakgrund som vill visa sig tuffa eller uttrycka sitt missnöje eller dylikt. Men hur har de organiserat och samordnat händelserna i alla dessa olika områden runtom i Sverige. Visst verkar det vara en planerad och samordnad aktion, och inte så många spontana illdåd av lika många unga män på så många olika ställen? – Och inte en enda av förövarna har polisen lyckats få fast, eller ens identifierat.

Tänk om det i stället är en invandrarfientlig organisation som stått för dessa bilbränder i avsikt att skada invandrarområdena, och skylla bränderna på dem…

Har ingen tänkt på den möjligheten?”

Kameratrollet - Fotograf i Skåne
Gäst
11 oktober 2016 kl 09:53

Så som Håkan nämner är det siffrorna hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som man ska kika hos, inte polisens siffror.