Kom närmare kundens behov, drömmar, önskningar och rädslor – Exempel grönsaksodlare

publicerad 9 oktober 2016
- Extern skribent
Foto: Grassgritfarm.com

FÖRETAGANDE. Marknadsföringsexperten Jim Joseph uppmanar dig att komma närmare kunderna för få djupare kunskaper i hur de tänker och lever sina liv. Annars kan det varumärke som kunderna vill ha förlora sin betydelse i deras vardagliga liv. Jim Joseph nämner Wells Fargo som närmade sig sina kundgrupper bestående av småentreprenörer och grönsaksodlare.

Text: Företagaren – Foto: Grassgritfarm.com

Jim Joseph - Foto: Entrepreneur.com
Jim Joseph – Foto: Entrepreneur.com

”Content marketing” står för att varumärket tar ett steg ifrån produkten och lägger mer fokus på kunden. Traditionell marknadsföring lägger tyngdpunkten på produktegenskaper och fördelar medan ”content marketing” främjar den livsstil som kommer av att vara en del av varumärkets identitet, ur konsumentens perspektiv.

För att skapa ett sådant innehåll behöver man ha djupare kunskaper i hur varumärkets kunder tänker och lever sina liv.


För att kunna addera ett värde av substans behöver du känna till kundens behov, deras drömmar, önskningar, rädslor och hur deras vardag ser ut.


Just därför passar det här så bra för entreprenörer och småföretagare. Du har en mycket bättre möjlighet att komma nära dina kunder än stora varumärken. Du lever i samma kultur tillsammans med dina kunder. Du hjälper dem personligen i med och motgångar och känner dem vid namn och inte bara som en siffra, enligt Jim Joseph.

”Wells Fargo Stories” för småföretagare

Ett bra exempel på ett större varumärke som har lyckats med ”content marketing” är Wells Fargo. Företaget startade hemsidan ”Wells Fargo Stories” som har positionerat sig som en online-tidning som handlar om samarbeten. De belyser människor och företag som på ett framgångsrikt sätt når sina mål. Många av dessa är entreprenörer och småföretagare. Varumärket använder dessa historier för att inspirera andra att göra samma sak – med Wells Fargo som finansiell partner.


Varumärket är närvarande i innehållet, men det handlar inte om varumärket utan om kunderna, deras kamp, mål och hårda arbete. När du väl börjar läsa om de här historierna kan du inte sluta.


Innehållet engagerar och motiverar och kommer från ett varumärke som kan bidra.

Liz Corio“There’s a movement among young people to become food entrepreneurs because it’s a profession that combines their environmental ethics with a strong desire to return to the land,” Liz says. “These emerging farmers may not necessarily want to develop business skills, but it’s crucial to their long-term success.” – Liz Corio – ”Cultivating a new crop of farmers”

Den enda anledningen till att Wells Fargo kan belysa historierna är att de känner till dem. Det finns ingen anledning till att inte du kan göra samma sak. Tala med dina kunder!

Ta reda på vad för sorts innehåll som skulle få dem engagerade eller motiverade. Du har lyxen och fördelen att vara nära dina kunder så använd den möjligheten till att lära dig av dem.

Text: Företagaren

Jim Joseph is the chief integrated marketing officer and president of the Americas for New York-based communications agency Cohn & Wolfe, part of the media company WPP Group PLC. He is the award-winning author of The Experience Effect series, teaches marketing at New York University, and is on the board of directors for the number one branding school in the country, The VCU Brandcenter. Joseph’s new book, Out and About Dad, chronicles his unique journey as a father during a unique time in our cultural evolution.

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Ju mer sofistikerad marknadsföringen blir, ju mer misstro mötes den samma med från kunderna. Resultatet blir av det alltid har varit, nämligen att man kan aldrig lita på en försäljare. Varje affärsövernskommelse är i sig ett risktagande!

  • Lämna ett svar