Begravningsord är Sveriges dyraste sökord – Sökord och SEO

publicerad 14 januari 2017
- Extern skribent
Christian Rudolf, expert på sökord
Christian Rudolf, expert på sökord
Christian Rudolf, expert på sökord. Pressfoto: Topdog.nu

FÖRETAGANDE. När SEO-företaget Topdog och analysföretaget Semrush sammanställde kostnaden över de dyraste sökorden att annonsera med på Google kom oväntat orden ”begravningsbyrå göteborg” i toppen. ”Att begravningsord är så pass dyra sökord är lite förvånande” kommenterar Christian Rudolf på Topdog.

Sveriges dyraste sökord är begravningsord
Sveriges dyraste sökord 2016 – Källa: Topdog och Semrush

I början av januari 2017 publicerad SEO-företaget Topdog en sammanställning över de 99 dyraste sökorden som finns på Google, tillsammans med analysföretaget Semrush. Analysen baserades på 11 miljoner olika ord och fraser som användes under sommaren 2016. Många blev nog förvånade när orden ”begravningsbyrå göteborg” hamnade högst upp på listan. Ett enda klick kostade då 465 kr. Även om Christian Rudolf på Topdog betraktar det som oväntat så ser han även att det finns logiska förklaringar.

”Att begravning är så pass dyrt är lite förvånande. Men när man tänker efter så är begravningar inte billiga och framförallt är det svårt för begravningsbyråer att bygga upp en relation till konsumenterna. Man måste helt enkelt finnas där, precis när behovet uppkommer”

85 av 99 sökord var finansrelaterade

Även om det kan finnas logiska förklaringar till att begravningsbyråer kan tänka sig betala så mycket för ett enda klick så var det inte väntat. Det var däremot att finanstermer skulle dominera listan över de sökord som tillhör de 99 dyraste. Av dessa var 85 finansrelaterade.

”Fintech är glödhett och självklart återspeglas det då i priserna och mängden finansord. Det finns goda marginaler inom marknaden och framförallt har en kund ett högt långsiktigt värde”.

Begravningsord dyrast

Utöver två begravningsord bland de fem dyraste orden var det tre sökord inom fakturaköp. Därefter kom bland annat ”samla lån”, ”låna pengar” och ”ansöka om lån”. Två stora segment som nästan helt saknas på listan är däremot e-handel och B2B. Det kan finnas två helt olika förklaringar till det menar Christian.

”Orsaken att det finns så få produktord inom E-handel beror till största sannolikhet på de extremt små marginalerna inom branschen. Det är helt enkelt inte lönsamt att betala stora summor för att få trafik till butiken. Dessutom är besökarna mer benägna att jämföra och titta i flera olika butiker innan man beställer. Saknaden av B2B-ord pekar nog snarare på att den marknaden fortfarande har stora steg att ta inom denna marknad. Det finns ju ett flertal segment inom B2B där ordervärdet är långt över 100.000 kr. Att då göra sig synlig för sina framtida kunder via Adwords kan vara ett sätt att nå dem”

De 10 dyraste sökorden/fraserna

  • begravningsbyrå göteborg
  • köpa faktura
  • fakturaköp
  • begravningsbyrå stockholm
  • faktura köp
  • samla lån
  • låne
  • ränteavdrag lån
  • köpa fakturor
  • låna pengar

Text: Mikael Sandberg

Läs mer om Christian Rudolph

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq