Nya Dagbladet har enligt Dagens Nyheter begått det oförlåtliga brottet att tillåta en annonsör på sajten vars ägare har sin bakgrund i Östeuropa. Det är kontentan i det stora ”avslöjandet” som DN släppt under dagen med hjälp av två grävreportrar med uppgift att angripa våra annonsörer.
Text: Markus Andersson | Artikeln är återpublicerad med tillstånd av Nya Dagbladet
DN skriver:
”Aktörerna bakom saknar ofta inkomster och betalar sällan skatt. Några företrädare söks av kronofogden, en har utvandrat från Sverige och en har just kommit ut ur fängelset.”
Inget av ovannämnda är alls aktuellt eller relevant för Nya Dagbladet. DN har nu riktat in sig på att angripa tidningens ekonomi och försöka hänga ut annonsörer på tidningen, allt under det tomma epitetet ”hatsajt”, utan att som vanligt inte belägga tillmälet i sak. I det senaste uppslaget har man riktat in sig på ett företag ifrån Tyskland som annonserar på sajten.
Affären med annonsören har givetvis skett enligt alla lagar och regler, annonsen handlar om bildelsförsäljning via postorder. Företaget har affärsverksamhet i 25 länder. Vad vill då DN skrämma sina läsare med?
Jo, ägarna av de tyska företaget har tydligen rötter i Ryssland och Ukraina. Där tog DN:s ”gräv” slut. Mer spännande än så blev det inte.
Kontentan? Ägarna av företaget som annonserar har en annan etnisk och nationell bakgrund än svensk/tysk. Är det skäl nog för att peka ut nationalitet/etnicitet? Blev det plötsligt mer relevant och samhällsviktigt att utpeka att det finns östeuropéer i Tyskland som bedriver laglig affärsverksamhet än det att meddela signalementen på gärningsmän i Sverige som efterlyses för våldtäkt och mord när dessa är invandrare? Tydligen.
Ryssar får man förakta och hetsa mot om det passar den politiska dagordningen. Allt det onda kommer nu ifrån öst.
”Hur är Nya Dagbladets annonsörers etniska bakgrund relevant Wolodarski?”
DN:s hetsjakt når nya bottennivåer. För detta fantastiska grävarbete betalar DN journalisten Mattias Carlsson en nätt grundlön på 94 000 kronor i månaden, enligt Dagens Media. Nya Dagbladets medarbetare skriver ideellt. Annonsintäkter bekostar driftskostnader.
Om det blir kvalitet eller kvantitet som vinner framtidens mediekonsumenters förtroende återstår att se. Fokus på det senare är i alla fall inte aktuellt för Nya Dagbladet.
Text: Markus Andersson
Relaterat