ONLINE CASINO. Det går fortsatt uppåt för några av våra svenska betting och online casino företag på Stockholmsbörsen. I andra kvartalsrapporten för 2017 visar både Leo Vegas och Mr Green på stark tillväxt.
Spel via mobil och surfplatta ökar. Det visar statistik från Lotteriinspektionen. Samma utveckling går att se i övriga Europa där marknaden för onlinespel förväntas växa med runt sex procent årligen fram till 2021. Sedan år 2008 har marknaden för onlinespel i genomsnitt vuxit med 14,1 procent per år och värdet uppskattas till uppemot 21 miljarder euro 2017. Vid 2021 räknar branschen med att värdet på marknaden för onlinespel ökat till 26 miljarder euro.
Uppåt för svenskägda LeoVegas online casino
Det senaste året har aktierna i LeoVegas, som introducerades på den svenska börsen den 17 mars förra året, ökat från 32 kronor till 68 kronor och 50 öre. En uppgång på drygt 110 procent på ett år. Det är starka siffror i en bransch som är mer konkurrensutsatt än någonsin då många mindre aktörer ger sig in i matchen om kunderna och marknadsandelar. Tillsammans med Mr Green har LeoVegas varit en av frontfigurerna bland online casinon på Stockholmsbörsen det senaste året.
Det finns flera framgångsfaktorer bakom den fina tillväxten. För LeoVegas var den organiska tillväxten hela 53 procent vilket delvis kan härledas till stora insatser på marknadsföring. Även intäkterna ökade med 55 procent under första halvåret jämfört med samma period föregående år. Bolaget har en uttalad strategi och vision om att leda industrin in i den mobila framtiden vilket också deponeringarna visar, hela 67 procent skedde genom mobilen, vilket innebär två av tre inbetalningar.
När Handelsbanken gjorde sin initiala analys i maj i år, som Nyhetsbyrån Direkt var först med att uppmärksamma, menade analytikerna att det fanns tillväxtpotential för aktievärdet att öka till 75 kronor.
”Vi tror att det finns två skäl till att Leo Vegas växer snabbare än konkurrenterna, en snabbare app än något vi har sett tidigare och mer aggressiv marknadsföring. Snabbhet är avgörande för sportsbetting och fotbolls-VM nästa år bör innebära att 2018 blir det klart bästa spelåret någonsin”, framgår det av analysen.
Men det finns även små orosmoln inför framtiden gällande bolagens vinstmarginaler. Många europeiska marknader diskuterar eller inför ökade skatter och regleringar vilket kommer sätta högre krav på bolagen att agilt anpassa tekniken och produkten till specifika marknader. Lyckas man med det finns det goda chanser att ta ledande position, andelar och därmed också ökad omsättning och högre vinster.
Online casino Mr Green ökar intäkterna
Tittat man på LeoVegas konkurrent Mr Green så har kunddeponeringarna ökat under första kvartalet med närmare 35 procent. Samtidigt steg intäkterna med 36 procent under motsvarande period.
Sedan Mr Green & Co börsnoterades på Nasdaq Stockholm den 30 november 2016 har aktievärdet stigit från 35 kronor och 30 öre till 52 kronor och 25 öre. En ökning med 48 procent på mindre än ett år.
Mr Green har ett mål om årlig tillväxt i spelintäkter på medellång sikt, två–tre år, om 20 procent, ett mål som företaget översteg för tredje kvartalet i rad. På lång sikt är målet att uppnå en årlig organisk tillväxt överstigande onlinespelmarknadens tillväxt.
Företaget är skuldfritt och med en solid kassa som kommer ge förutsättningar för expansion både geografiskt och på befintliga marknader där både organisk tillväxt och förvärv ses som möjliga strategier. Precis som konkurrenten LeoVegas är Västeuropa den starkaste marknaden där tillväxten var över 80 procent under första halvåret.
Fortsatta strategiska initiativ som en uppdaterad sportbok, nytt lojalitetsprogram och fortsatt utveckling av liveprogram göra att det gröna bolaget har alla chanser att även i fortsättningen visa en fin kurva och befästa positionen som en av Sveriges ledande iGamingaktörer.
NetEnt bryter ny mark
Underleverantörer till nätspelsoperatörerna – där svenska casinospelsutvecklaren NetEnt dominerar den nordiska marknaden – har fått aktieanalytiker att mana till köp. För NetEnt, som har 32 procent av den Europeiska marknaden och 17 procent av den globala marknaden och även är på väg att etablera sig i Nordamerika spås en jämn tillväxt på en ”oligopolliknande marknad”.
Då bolaget har kunder över hela världen, på flera olika marknader och affärerna till stor del är royalty-baserade växer företaget där marknaderna växer. Vilka svenska eller utländska casinon spelarna väljer spelar därför mindre roll så länge marknaden fortsätter att utvecklas i en positiv riktning.
Bolaget påverkas inte heller på samma sätt av nya skatter och regleringar. Medan spelbolagen kan drabbas av kraftig marginalpress när ny skattelagstiftning introduceras blir effekten för Netent, tack vare det stora antalet kunder och den geografiska spridningen, bara något lägre tillväxttal.
Från 2007 har Net Entertainments genomsnittliga årliga försäljningstillväxt varit 31 procent.
Text: Företagaren
Vad jag saknar i artikeln är siffror på hur stor omsättningen är i bolagen. Ovan ges bara procentuella förändringar. Med tanke på vad reklaminslagen i media måste kosta måste spelomsättningen vara gigantisk.
Siffror kan i större grad avslöja hur stort spelmissbruket är, men det är ju i och för sig troligen inte artikelförfattarens syfte. Men dessa uppgifter borde intressera vår befolkning (både spelmissbrukare och icke spelmissbrukare).
Internet är idag så så geografiskt lättillgängligt, så att idag kan man spela i princip överallt; på bussen, tåget, arbetsplatsen, på toaletten, semestern, sommarstugan m.m.
Låt oss ta denna debatt innan det är försent!
Anmärkningsvärt få kommentarer på artikeln. Det tolkar jag som att situationen avseende spelmissbruk är allvarligare och större än jag trodde. Tack Marianne för att i alla fall du tog bladet från munnen.
Min numera avlidne make ..råkade ut för detta … en schweizisk klok bankman med gott rykte för sina kloka råd .Han kunde inte ta skammen .. avled 14augusti . Varför talar ingen öppet om detta .
Änkan
Marianne
Bo: nä, så planerande och ”listiga” tror jag inte att spelarna är. Jag tror att de flesta idag lever i det mycket korta perspektivet, samt har en enfaldig tro att man genom spelande förhoppningsvis kan bli ekonomiskt oberoende eller iaf täcka en skuld man har. I stället är risken stor att man faller djupare ner i ett ekonomiskt ohållbart träsk. Speldjävulen är just en djävul, och jag tror att spel är mer beroendeframkallande än alkohol och droger. Samtidigt är det ”skämmigt” att erkänna att man spelar (utom i sin spelande krets såklart), och ännu mer ”skämmigt är att erkänna att man förlorat pengar på spelandet (vilket de flesta rent logiskt gör). För det kan ju näst intill en sifferblind räkna ut hur stor sannolikhet det är att gå vinnande ur spelandet.
Här borde en journalistiskt undersökande granskning göras och lyfta fram detta. Varför görs inte det? Det borde gå att finna massor av fall där spelandet resulterat i tragedier. Dessutom tror jag att det vore intressant att ta del av en ekonomisk granskning av det hela. Vinnare, förlorare, chans att vinna m.m.
I sammanhanget kan jag tycka att det är ynkligt och skandalöst att diverse kändisar gör reklam för spelandet online. Är det denna förebild de vill vara för andra?, – drabbad av speldjävulen! (läs bl.a. Frank Andersson och Michael Persbrandt). Nä, fyy och skäms!!!
Är det inte fråga om att folk ser att en hotande krasch av världsekonomin kommer allt närmare och NU desperat försöker hitta något som förhoppningsvis säkerställer den egna ekonomin något i det korta perspektivet – en chans innan den den nästa stora börskraschen infinner sig … När dollarn gjort sitt … och finansminister Magdalenas bluffmanövrer med svensk ekonomi kraschlandar likt hur 9/11 gjorde om världsbilden …
Det som borde lyftas fram här är det faktum att en stor del av befolkningen riskerar att bli/är spelmissbrukare. Att spelbolagen online kan lägga så mycket på reklam visar ju hur mycket intäkterna är. I slutändan innebär det att en stor del av befolkningen är spelmissbrukare, vilket för många innebär en personlig krasch. Vinnare är såklart spelbolagen och dess aktieägare. Men vill vi ha det på detta viset????
Förvånansvärt få journalister har hängt på detta spår. Kan det bero på att de själva också är spelmissbrukare??
Jag har tyvärr själv sett många tragiska resultat av onlinespel. Idag handlar snudd på vartannat reklaminslag i media om onlinespel. Dessa reklaminslag kostar såklart massor av pengar, pengar som spelarna betalar. Min fråga är, varför är det så få som ifrågasätter detta och reagerar?????