Facebook misslyckas med att styra bort folk från “fake news”

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 22 december 2017
- Torbjörn Sassersson red.

DEBATT. Facebook tar bort åtgärden med att rödflagga “desinformerande” artiklar efter att åtgärden fått motsatt effekt. “Folks åsikter har snarare stärkts än minskat”, beklagar sig Dagens Media, utan att gå in på vad som egentligen är felet på “folks åsikter”. Kanske de vet bättre än vad som var väntat, folk alltså.

Facebook har istället valt att testa ett nytt koncept som handlar om att exponera surfare för “ytterligare fakta”, mer exakt placeras länkar till “bättre” o-omstridda artiklar och mer “tillförlitliga” källor strax under det “omstridda”.

“Academic research on correcting misinformation has shown that putting a strong image, like a red flag, next to an article may actually entrench deeply held beliefs – the opposite effect to what we intended.” – Facebook Newsroom, 20 december 2017

“Förhoppningen är att ge läsaren en bredare kontext för att hjälpa folk till rätt fakta”, skriver Dagens Media. Med andra ord försöker Facebook korrigera människor genom att i direkt anslutning till ifrågasatta fakta, enligt utvalda partners som är “fact-checkers”, länka till “korrekta” fakta.


Etablissemangets olika försök att styra folk och samtidigt låtsas som om det inte sker försök att styra åsikter blir allt mer desperata och komiska.


Facebook själva förklarar hur de tänker i en hurtig video och som exempel på fake news har de valt ett fake exempel på en nyhet om att aliens kommer till jorden.

Facebooks fake news-neuros
Facebooks fake news-neuros

Videon postades av Facebook på YouTube den 20 december som råkar vara dagen efter att CNN publicerade artikeln: “Former Pentagon UFO official: ‘We may not be alone'” och fyra dagar efter att New York Times la ut artikeln: “Glowing Auras and ‘Black Money’: The Pentagon’s Mysterious U.F.O. Program”.

Uppenbarligen är Facebooks kommunikationsavdelning orolig för att uppgifter om Pentagons hemliga UFO-avdelning ska oroa allmänheten i händelse av att de objekt som amerikanska flygvapnet jagar faktiskt råkar vara exempel på att aliens redan kommit till jorden.

Facebook kan ju placera länkarna till artiklarna på CNN och i New York Times under alla artiklar som påstår att aliens kommer…eller hur hade de tänkt sig att lösa detta?

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

Tags: facebook
  • Ganska lustigt när våra dagstidningar har ett flertal sidor, plus mittuppslag i bland, där TT får breda ut texten om alla de ‘nyttiga’ organisationer som har G. Soros som huvudsponsor (vilken ingen påtalar), där till små annonser från samma håll där de ber oss bidra för den goda saken skull. Dessa TT-sidor borde ses som ‘Röd-stämplade’ med “Fake News” men har nu bästa plats i dagstidningen. Vem betalar ?

  • Det gick kanske åt samma håll som nyckelhålet för hälsosamma produkter, som SLV (Statens Levsmedelsverk) drog igång för länge sedan. Hur lång tid det tog vet jag inte, men de fabrikanter vars produkter fortfarande bär nyckelhålstämpeln har ännu inte insett hur viktigt varningsmärke det utgörför för alltfler idag! Produkter med för lite riktikg fett och för mycket socker. Ett praktexempel kanske yogurt typ “0%” fett är där allt naturligt fett tagits bort och ersatts med socker!
    När man insett vilka som försöker lura oss spelar det inte så stor roll hur dom svönger sig. MSM sitter där dom sitter och facebooks nya erfarenheter pekar åt samma håll. Dock är balansering alltid bra, men då bör även etablissemanngsnyheter eller som alltfler ser det, propaganda, balanseras. Annars gapskrattar vi bara!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *