Förmodligen är det få som inser att självkörande bilar kommer att bli en realitet inom några få år i världen. Industrin har redan bestämt sig. Det här är framtiden. Vi kommer att få se autonoma privatbilar, förarlösa lastbilar och robotpolisbilar med en överlägsen artificiell intelligens som vi konsumenter inte får röra. Dieseltrim Bilverkstad Bromma följer vad som sker på marknaden, hur acceptansen ser ut bland folk och problemen som industrin tampas med.
Bild: Barricade Ford Mustang Police Car från filmen ”Transformers – The Last Knight” – Källa: MichaelBay.com
Självkörande bilar och barnsjukdomar
Glasögon mot åksjuka i självkörande bilar
Engadget.com skriver att det framkommit genom studier av autonoma bilar att passagerarna har en tendens att bli åksjuka när de försöker läsa en bok, använda mobiltelefonen eller sitta bakåtvänt och bara titta ut under färden. Forskare vid University of Michigan har därför patenterat ett par glasögon som ska hjälpa hjärnan att uppfatta hur bilen rör sig så att åksjukan elimineras. Glasögonen är dock ännu inte redo för marknaden.
Uber har tagit fram sin egen lösning som inte handlar om glasögon utan istället om att bilen på olika sätt ska ge referenspunkter till passagerarna för att minska risken för åksjuka. Oavsett vilken lösning som fungerar och blir populär är problemet allvarligt, skriver Engadet. Minst 50% av testpersonerna upplevde åksjuka vid tester i självkörande bilar.
Tesla involverad i ny krasch – autopiloten behövde förarens uppmärksamhet
Självkörande bilar testas över hela världen, men de har ännu inte släpps fria på konsumentmarknaden. Det har däremot bilar med autopilot som innebär att det finns en förare i bilen som måste sitta vid ratten, men denne kan låta bilen styra sig själv så länge autopilotens intelligens bedömer att körningen är säker. När autopilotens dator uppfattar att det finns osäkerheter uppmanas föraren att omedelbart ta över kontrollen.
Tesla var involverad i en dödlig bilkrasch på en motorväg i Florida, USA, maj 2016, rapporterade The Verge. Undersökningarna utförda av National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) visade att autopiloten inte felat och att föraren hade 7 sekunder på sig att agera innan kraschen skedde, skriver The Verge i en annan artikel. Detta trots att bilen ställts in av föraren att köra fortare än hastighetsbegränsingen, skriver LA Times. Det finns ett vittne som uppger att föraren ska spelat ett videospel när olyckan skedde, men ett annat vittne som var på kraschplatsen uppgav ingen sådan observation. Föraren dog omedelbart, men bilen fortsatte att köra en bit innan den självparkerade.
I ytterligare en krasch drabbade en Tesla-ägare i slutet av januari, skriver Auto News. Det var den andra olyckan för Tesla som också involverade en aktiverad autopilot. Olyckan skedde i Kalifornien. Ingen blev skadad trots att Teslan höll hög fart när den körde in baken på en parkerad brandbil.
Tesla varnar för att en autopilot inte är samma sak som en självkörande bil, men att vissa förare verkar tro att de har en sådan. Enligt Teslas ledning ska inte föraren släppa ratten överhuvudtaget under färden, inte ens med en aktiv autopilot.
General Motors-bil krockade med motorcykel
Över hela USA, i flera delstater, testas nu autonoma bilar och det sker olyckor, men dessa sker inte för bilar som har autopilot. Här handlar det om att passagerarna helt överlämnat kontrollen och därför krockat. The Verge nämner ett fall i San Fransisco där en självkörande bil av märket Cruise Automation (AC) Chevrolet Bolt från GM bytte fil två gånger och då sammanstötte med en motorcyklist som skadades. Den drabbade heter Oscar Nilsson och han tvingades att gå på rehabilitering efter olyckan, uppger The Mercury News. Olyckan skedde i december och när artikeln publicerades den 23 januari 2018 hade åtminstone 13 olyckor skett med modellen.
Amerikanska befolkningen accepterar långsamt självkörande bilar
För ett år sedan var så många som 78% av amerikanerna direkt rädda för att åka i en självkörande bil. Den siffran har nu sjunkit till 63%, enligt studier skriver Bloomberg.
Det är självklart att bilindustrin vill se förbättrade siffror, att rädslan på marknaden minskar för att acceptera självkörande bilar, men om dessa siffror stämmer ökar denna acceptans om än långsamt.
Bloomberg skriver att de som visar minst rädsla, men fortfarande känner osäkerhet är millennials och boomers-generationen. När J. D. Power gjorde samma typ av undersökning 2017 visade det sig att de äldre generationernas rädsla tom ökade när siffrorna jämfördes mellan 2016 och 2017, enligt Bloomberg.
Utvecklingen tar nya steg…
Apple som har hamnat en aning på efterkälken i utvecklingen av autonoma bilar har beslutat att expandera sin flotta av självkörande bilar i Kalifornien till 27 stycken, skriver The Verge. Företaget har fokuserat på Lexus Rx450h SUV. Det kan vara så att Apple inte alls ligger efter, men de har haft en låg profil med vad de håller på med i ”Project Titan”. Vad som kommit fram är att Apple skippat att försöka utveckla helt egna nya bilar utan istället satsar på att bemästra mjukvaruteknologin för autonoma bilar, dataprogram som ska kunna implementeras i en rad olika typer av märken och modeller.
Parallellt med industrin kämpar lagmakarna i USA med att snabba på regleringen av autonoma bilar för att blidka biltillverkare och mjukvaruföretag som har produkter för dessa. Reuters skriver den 25 januari att U.S. Senate Commerce Committee siktar på att få ordning på regelverket under 2018 för att underlätta industriell utveckling.
Senatorn och republikanen John Thune säger att självkörande bilar kan reducera antalet dödsfall i trafiken med hela 37,000 räddade liv per år. Thune är ordförande för kommittén.
Ford vill ha robotpolisbilar med AI-intelligens
Tekniktidningen Tech Crunch uppger i en artikel från den 26 januari att Ford skickat in en patentansökan för en autonom polisbil. Blott det faktum att patentansökan är inskickad är enerverande enligt skribenten på Tech Crunch. Varför kan man undra.
Skribenten som läst patentansökan skriver att denna polisbil ska kunna koppla in sig på en misstänk bil som polisbilen förföljer för att fjärrledes avkräva identifikation, undersöka online databaser med information om förare och fordon samt för att direkt kommunicera med föraren, men det blir bättre.
Patentet omfattar även en beskrivning av hur poliser i den autonoma polisbilen ska kunna ta över kontrollen på den misstänkta bilen. Närmare än så kan vi inte komma en bemannad robotpolisbil med AI-intelligens.
Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma
Relaterat
Låter som samma friskrivning vid vaccinationsskador. Vakna upp och tänk efter!
@ Torbjörn Sassersson red.
Hur tänker dessa ”herrar” egentligen, det finns ju inte det minsta ansvarstagande i detta vid eventuella olyckor, antagligen så är det ägaren själv som får stå för eventuella skadestånd, och då kan man ju fundera på vilken typ av försäkringsbolag kan ta till sig att försäkra inom detta teknikområde? Jag tycker det känns knepigt. Det vore bättre dom satsade på ”flygande tefat istället”, kanske den tekniken redan finns, men ännu inte syns…Men tack ska Du ha Torbjörn Sassersson för Ditt svar, jag uppskattar det. / Kerstin Carlsson.
Svar till Kerstin:
”LA Times (LAT) skriver att nya regulationer kan göra att bilföretagen inte ska kunna hållas ansvariga vid olyckor (inkluderat dödsolyckor) som en följd av felande teknik. LAT skriver att bakgrunden till lagförslaget är en rekommendation från General Motors, som testar just självkörande bilar i Kalifornien.”
Artikeln är som den är uppmärkt med en annons/länkartikel för Dieseltrim Bilverkstad Bromma. Utöver det är artikelns innehåll primärt en omvärldsanalys av vad som händer på marknaden för självkörande bilar.
Vad ska vi med allt detta tekniska till? Man kan ju bara blunda och resa dit man vill ..egentligen .. 😉
Människans medvetenhet om tillvaron och samspelet mellan mänskligt liv går på sparlåga medan den tekniska utvecklingen går med turbofart.
Mot vilket samhälle kan man fråga sig?!!!
Tekniken är fantastisk!!! Mer strålning, mer vansinneskörningar, vem tar ansvar vid trafikolyckorna, med en självkörande bil? För vem är dessa bilar ämnade? Detta är inte klokt! Lättkapade fordon, vilket gör att man inte kommer fram till målet man bestämt kanske? Spännande samtidigt oroväckande utveckling…