Jan Norberg: Är det egentligen lönt att rösta i valet 2018?

Jan Norberg, selfie 2021-08-25 Jan Norberg är pensionerad konsult med en bakgrund inom svensk industri. Han är sedan några år bosatt i Portugal. Jan är en engagerad samhällsdebattör. Se lista på alla Norbergs artiklar.
publicerad 28 februari 2018
- Jan Norberg
Jan Norberg (Portugal, 2018) - privat foto
Jan Norberg (Portugal, 2018) - privat foto
Jan Norberg (Portugal, 2018) – privat foto

NewsVoice som normalt inte publicerar artiklar om partipolitik låter dig som läsare inkomma med artiklar i ämnet inför valet 2018. Först ut är exilsvensken Jan Norberg i Portugal. Är det sakfrågorna i valet som skall avgöra eller blir det istället det politiska spelet?

Text: Jan Norberg

Jag har reflekterat över hur det sett ut i Tyskland under den tid som SPD suttit i samma regering som CDU/CSU, SPD deklarerade väldigt klart efter valförlusten i höstas att de aldrig någonsin skulle sätta sig i en koalitionsregering med CDU igen.

Ett löfte/hot som SPD nu under stor vånda tagit tillbaka, frågan inställer sig därför hur de tyska väljare som lagt sin röst på SPD nu reagerar.

Opinionsundersökningar pekar på att AfD skulle gå framåt på bred front.

Grunden till SPD:s omsvängning är ju de röster som av den tyska väljarkåren lagts på AfD (den tyska motsvarigheten till SD), dvs de vilka röstat på SPD och accepterat att de aldrig skulle sätta sig i samma regering som CDU kan nu känna sig blåsta på sin röst. Så mycket var alltså de sakpolitiska frågorna värda!

Att förhindra AfD:s inflytande har nu blivit mer viktigt än de sakfrågor som SPD brinner för, man slås ju av likheten med hur det ser ut i Sverige inför valet i September.

Den enda slutsats man kan dra är att det politiska spelet är viktigare än sakfrågorna, den insikten leder nog de flesta till slutsatsen att den representativa demokratin snart har spelat ut sin roll och därmed lämnat väljarna i sticket med ett omöjligt val.

Sverige

Marcus Oscarsson har i ett TV4-program pekat på detta dilemma ur sitt perspektiv, det finns anledning att fundera över svensk demokratis framtid.

Vad är det som får svenska 7-klövern att återigen överväga blocköverskridande samarbeten för att hindra SD från inflytande på samma sätt som man avser att göra i Tyskland?

C och L har ju redan annonserat att de mycket väl kan tänka sig ingå i en sosseledd regering, där V och MP (om de klarar 4 spärren) ingår. M kommer då sannolikt att ansluta sig till detta regeringsalternativ och om KD klarar 4% spärren så följer de också med.

Kvar blir SD utan nåt som helst inflytande, är detta demokrati kan man fråga sig?

7-klövern har i alla fall åstadkommit en ny DÖ (Decemberöverenskommelse) och hur det gick förra gången vet ju alla väljare.

Så frågan blir om vi skall utnyttja vår demokratiska rätt att rösta när 7 av 8 partier inte är beredda att acceptera väljarnas val?

Text: Jan Norberg

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • @Peter
    Nej har nog slutat att vara naiv. Har som liksom du, vad det verkar, även kommit till insikt att det politiska spelet är väldigt korrumperat. Och det är just därför, jag numera ger min tilltro till folket via ett direktdemokratiskt parti. Som i själva verket kommer att vara ett direktdemokratiskt verktyg i riksdagen. Partiet kommer helt enkelt vara en kanal för folket att få säga vad de tycker gällande de beslutande sakfrågorna. Huruvida de övriga partierna sedermera lyssnar till folkets åsikter, det vet man aldrig. Förhoppningen är ju annars att folket minns det negativa till nästa val.

    ”Antingen får de bort dig via någon smaskig skandal…”
    Jag har inget emot att de får bort mig – bara det finns ett rent direktdemokratiskt parti i riksdagen att rösta på. Jag menar: Om inte folket själva vill ha förändring till det bättre. Om inte folket själva kan ta fram en som är ”bättre” än mig. Ja…då vet jag inte om folket förtjänar ett direktdemokratiskt parti. I vart fall så är Sverige fantastiskt. Det finns inget som hindrar ett direktdemokratiskt parti att ta sig in i riksdagen, ingenting.

    Vill bara tillägga att jag inte tror på att direkt demokrati ska ersätta den representativa demokratin. Direkt demokrati ska/bör ses som ett komplement till den representativa demokratin. Skulle personligen vilja ha det som i Schweiz.

  • @Öystein
    Alla nystartade politiska partier bör ses på lång sikt. Finns naturligtvis inte en chans att ett nytt parti ska kunna ta sig in i riksdagen på så kort tid som är kvar till valet. Visst, Ny Demokrati lyckades på första försöket. Men där fanns pengar, ”folkkära” personer, samt en hel del hjälp från media. Så med lite tålamod, kanske ett av de direktdemokratiska partierna framöver har vad som krävs för att öppnå spärren, nämligen pengar, populära fråntfigurer och uppmärksamhet.

    Förresten så kommer partiet vara ett rent direktdemokratiskt parti i riksdagens plenisal. Vad finns det för partier idag som är direktdemokratiska till 100%?

  • @Johan Mets

    Du är lite rörande naiv. Du kan inte vinna i ett spel där motståndaren har satt upp spelreglerna och dessutom äger hela spelet. Det politiska systemet fungerar så att när ett parti slutligen har hamnat i maktposition att de kan förändra är de redan så korrumperade att all förändring blir omöjlig. Det är därför alla partier endast är små variationer av ett och samma tema. Marionetter kommer och går men dockmakaren består. Vår s.k. representativa ”demokrati” är silkeshandsken över järnnäven och om man inte låter sig korrumperas och verkligen blir systemhotande åker den handsken av. Antingen får de bort dig via någon smaskig skandal eller så dör du och allt däremellan. Denna fejkkonstruktion kommer bestå så länge vi sätter vår tilltro till den. Själv har jag ingen lösning på detta smått olösliga problem men ser ändå problemet.

  • Jag läser artikeln och kommentarerna och konstaterar att jag håller med väldigt många i sina tankar…även de som säger emot varandra…m.a.o. så har jag inte blivit klokare (eller för den delen dummare). Jag förstår att man känner sig förådd av ”politikerna”. De spelas säkerligen ett mycket fult spel bak lyckta dörrar. Jag tänker ändock rösta. På SD blir det troligtvis, för även om jag inte håller med dem till 100% så är jag garanterat 100% säker på att de övriga 7 partiernas samtliga företrädare inte förtjänar mitt eller någon sund människas förtroende. Ju fler ”SD’are” som tar platser i riksdagen ju färre av de övriga förrädarna får en lättförtjänt politikerlön och åtrådd plats där. (min ”omöjliga” dröm är förstås att SD får över 50%….det vore medicin för Sverige.)

  • @ Johan Mets,

    Låter bra, men hur ska du lyckas ta dig över 4%-spärren? För du tror väl ändå inte att du kommer att lyckas med det? Det finns ju redan parti med direktdemokrati…

  • Sverige är ett fantasikt land vad beträffar demokrati.
    Det finns inget som hindrar någon av oss att bilda parti och gå till val 2018. Har själv skickat in en anmälan om ett nytt parti vars politik kommer att styras av folket, direkt demokrati. Så visst finns det anledningar till att fortsätta rösta. Rösta på nytänkande partier som respekterar folkets viljor.

  • @ Peter Grafström
    Tack för Ditt kloka inlägg…man måste välja sina strider, om man inte är beredd att göra revolution med våld…
    Revolution har inte gett någonting, det föder bara ”nya strider”, det har vi ju både sett och upplevt. Så upprepa inte revolutionen! Vi måste på något sätt höja oss över det som är mörkt. Vi har ju varit hjärntvättade och detta måste fram till de styrande att vi tolererar inte mer ”hjärntvätt” VI VILL HA SANNINGEN! Detta är så viktigt!

  • Innan jag såg denna kommentarssektion hade jag ett med Jan Norberg snarlikt råd att ge till de väljare som vänt tillbaka från SD. Lita inte på att den förändrade retoriken är ärlig. Stödet till SD ger iaf mandat och påminner de hjärntvättade landsförrädarna att deras svassande för globaliserarna inte accepteras längre. Den kritik från andra nationalistiska kretsar mot SD som anser att dom svikit bortser från att i detta samhällsklimat måste man välja sina strider om man inte är beredd att göra revolution med våld. Gör man det sistnämnda har man ju också givit fältet fritt för det Nato i verkligheten är till för : att ockupera oss för globaliserarnas räkning. Problemet är alltså att den enormt starka fienden finns utanför landet. Vi skulle annars ganska lätt kunna skrämma skiten ur våra beklämmande parlamentariker, men det skulle inte lösa nånting. Jag instämmer även med det Jan säger om Martin Gustavssons förslag med valsamverkan men det är bäst att ni pumpar Martin själv på info om hur det går till. Jag hoppas alla nationellt lojala småpartier sätter sig in i saken nu.

  • @ Leif Bengtsson, jag läste också Julia Caesars inlägg som verkar följa den danska debatten bra.

    Hur var det nu vi sade under ww2?

    ”Finlands sak är vår”, numera får vi addera att också ”Danmarks sak är vår”.

    Men i Sverige så dröjer det nog innan vi har ett klimat likt det danska eller finska, det enda vi kan hoppas på är att vi har ”vår” i luften med tillägget var har ni er?

    Skämt åsido, så är vi nog överens om att svensk MSM kommer göra allt för att först låtsas som om att Lars Lökke Rasmussen inte uttalat dessa tankar, och när hans budskap ändå når allmänheten så börjar MSM att stigmatisera, relativisera och förlöjliga Danmark på sedvanligt manér.

    När det gäller den ryska revolutionen är vi väl inte helt eniga men man kan ju peka på Robert Aschbergs anfäder vilka gjorde sig en duktig förmögenhet på den ryska revolutionen på ett allt annat än hederligt sätt. Något som måste ha skett med dåtidens alla svenska myndigheters och politikers goda minne.

  • I danmark händer det saker.
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi komma på någon inom de etablerade partierna som ens skulle våga
    vara så tydlig i frågor utanför ”köns och jämställdhet” där det är helt ofarligt att ha en åsikt.
    Denna artikeln av julia Ceasar på lättläst svenska
    https://juliacaesar.blog/2018/02/28/det-ska-kosta-att-bosatta-sig-i-ghetton-och-inte-vilja-arbeta/
    Det är Lars Løkke Rasmussen (Venstre) som stormar fram. I Sverige hade polisen jagat honom och hans kompisar som högerextrema.

    Gissar att Lökke set filmerna ”The last battle of Europe” vilket alla borde göra.
    https://www.youtube.com/watch?v=7eXdmJ8MyVY
    finns också här
    https://www.bitchute.com/video/QtLvxZ9d0yEY/

    Som Introduktion till filmen har man valt
    Aleksandr Solzhenitsyn (1918-2008), Nobel-Prize-winning novelist, historian and victim of Jewish Bolshevism.
    Som säger:
    ***
    Communism was not created by the masses to overthrow the bankers, Communism was created by the bankers to overthrow and enslave the masses.

    “You must understand. The leading Bolsheviks who took over Russia were not Russians. They hated Russians. They hated Christians. Driven by ethnic hatred they tortured and slaughtered millions of Russians without a shred of human remorse. The October Revolution was not what you call in America the “Russian Revolution.” It was an invasion and conquest over the Russian people. More of my countrymen suffered horrific crimes at their bloodstained hands than any people or nation ever suffered in the entirety of human history. It cannot be understated. Bolshevism was the greatest human slaughter of all time. The fact that most of the world is ignorant of this reality is proof that the global media itself is in the hands of the perpetrators. “We cannot state that all Jews are Bolsheviks. But: without Jews there would have been no Bolshevism. For a Jew nothing is more insulting than the truth. The blood maddened Jewish terrorists murdered sixty-six million in Russia from 1918 to 1957.”
    ****

    Det finns fortfarande bra material på youtube

    LeifB

  • Det finns ingen anledning att rösta på de partier som driver folkutbytesagendan enligt Kalergiplanen.
    Libanon var för inte så länge sedan ett kristet land och kallades för Mellersta Östens pärla.
    Sedan invaderades landet av muslimer varav följden blev inbördeskrig. Vi Sverige borde dra lärdom av detta.
    Alla folk vill ha ett eget land. Det vill också vi svenskar.

  • @Jan Norberg, snart kommer du till insikt att det inte finns så mycket att välja på. Henry Ford sa: ”Du kan välja vilken färg du vill bara det är svart”. Det är realiteterna som styr, det är väldigt få som håller med ett parti i allt som finns i dess partiprogram. Men det är en röst och ett engagemang i ett av dessa partier som politisk påverkan sker.
    Du tycker att Sverige är förtappad och demokratin satt ur spel, det är meningslöst att rösta. Det är sant för dig och de andra SD rösterna, men verklighetens Sverige är mer levande än någonsin och fler intressera sig för politiken..

  • Apropå din utmärkta artikel om Tyskland. I en tjeckisk tidning läste jag någonstans att Merkel köpte röster genom att ge extra pengar till vissa samhällsgrupper. Då röstade de på henne. Jag har inte kollat detta vidare, men detta skulle tyda på en total korruption. Detta gör även de svenska partierna, köper genom löfte och ekonomiska fördelar väljare!

    Diktatur och korruption!

  • @ Jan Norberg

    Frågan som infinner sig här är hur många gånger vill du bli lurad? Tycker du att det är roligt att ge din röst åt människor som aldrig håller någonting av det de säger?

    Diktatur den har vi redan för att dessa människor i riksdagen talar om för dig hur du ska tycka och tänka och om du tänker fel så kommer du att sluta som Katerina. T.o.m. statsminister kommer att tycka att du är en belastning för samhällsklimatet!
    Är inte detta en diktatur?

    Att ge sin röst och att gå och rösta är samma sak som att ge mandat åt denna diktatur i modern tappning och se hur dina pengar som du skattade går till upprustning och organisationer som kommer att sätta dig på plats och binda fast dig vid skampålen för att du vågar vara en suverän självtänkande person!

    Ska detta vara roligt?

    Om människor gjorde som jag och struntade i att rösta samt slutade att lyssna på politiker och MSM tror du att vi skulle få en diktatur då?
    Jag är inte alls så säker. Jag tror snarare att hela den gamla uppbyggnaden av samhället skulle rasa samman med hela sin sjuka struktur! Det är vad vi behöver så att jakten på sjuka, handikappade, arbetslösa, skapandet av totalt meningslösa pappersvändande jobb äntligen upphör. Bara då kan vi bygga någonting nytt. Vi ALLA. Oavsett om det är nyanlända eller den svenska urbefolkningen!

    Det är detta system som man ger legitimitet just med sin röst!
    Energimässig fungerar det så som när två människor drar i repet på var sin ände! Så länge de drar så kommer ha båda sidor nytta av läget för att ingen ramlar, inget förändras. Någon måste släppa.

  • @ Per Larsen, du skriver ”Mest röstkraft får man i SAP, M och C, mitt förslag är att ni går med i ett riktigt parti och lär er hur turerna går.”.

    Är var man får mest ”röstkraft” man skall lägga sin röst eller är det möjligen efter andra kriterier??

    Du representerar verkligen ett genuint förakt för väljarnas frustration inför valet om du på allvar menar att man skall rösta på det parti där man får ”mest röstkraft”.

    Hört talas om ideologi, politiska sakfrågor och parlamentarism samt demokrati??

    Eller vill du ha det som i Ryssland där man tappar ”röstkraft” om man inte röstar på nåt av de ”godkända” alternativen??

    Din provokativa retorik går möjligen hem i KD där du normalt huserar men du kanske insett att Du tappar ”röstkraft” om du lägger din röst på KD då de sannolikt inte klarar 4 % spärren.

    Ett tips, byt metafor för omväxlings skull, den där om motorvägen har du använt så många gånger att vi ledsnat.

  • @ Janna, ja du skulle kanske skulle syssla med fotboll i stället för att sprida dina socialistiska budskap, men visst skall jag försöka besvara din fråga.

    ”Förklara gärna hur du tänker att allas röst skall representeras”.

    Låt mig börja med att påpeka din medvetna feltolkning, jag skrev INTE representeras. Tillskriv mig inte saker jag INTE skrivit!!

    Din våta dröm att FI och V skulle ”klocka in på 13 %” är något du kan delge dina fotbollsadepter, någon realism finns dessvärre inte i denna dröm.

    En representativ demokrati (något du i din fotbollsvärld kanske har svårt att förlika dig med) så agerar man inte aktivt EMOT ett särskilt parti gm ett överdrivet taktiserande, jag har aldrig påstått att SD skall ”representeras” men om ca 20 – 30 % röstat på dem i en representativ demokrati så är det ett hån mot deras väljare om en majoritet tvärsöver ideologier ägnar sig åt ett taktiserande för att stänga dem ute. Det är inte en representativ demokrati!!

    DÖ (Decemberöverenskommelsen) är ju ett färskt exempel på vad som händer när taktiserande blir kontraproduktivt, väljare glömmer inte så lätt som du tror i din kommunistiska värld.

    Så svaret på din fråga måste bli att man lägger fram förslag i riksdagen för en normal omröstning där partiernas representanter röstar i enlighet med det uppdrag de har från sina resp valkretsar och de väljare vilkas intressen de skall sätta först. Då har vi en representativ demokrati som speglar vad som står i grundlagen, inte vad Palme införde då han flyttade makten från riksdagen till utskotten.

  • Suck! Hör ni inte er själva?? Ni snackar om partier hit o dit som om det hade någon betydelse!? Men det har det ju inte! Politik är som min låtsasaffär, där finns allt du behöver men ska du handla nåt så talar jag om för dig vad du får köpa.

    Med huvudet på skaft, vem fan skulle vilja handla i en sån butik? Inte många. Så frågan alla vill undvika är, hur blir vi av med regeringen och dess inkompetenta marionetter? Kan du rösta och vill påverka så ska du absolut inte kasta bort din röst genom att inte rösta. Om du inte röstar faller din röst till majoriteten men om du röstar blankt får ingen din röst.

    Så när större delen av folket inser att en blank röst är bättre än ingen alls kommer en ny uppenbarelse fram där det vinnande partiet egentligen bara har en bråkdel av folkets stöd. Det är enkel matematik.

    Använd huvudet folk!!!

    Som jag sa tidigare, politik är skit. Det är medvetet gjort komplicerat för att gemene man inte ska upptäcka charaderna som pågår. Idag så behöver man faktiskt vara både blind och döv för att helt missa teatern.

    Det är alla våra liv det handlar om, och ni dividerar om partiernas innehåll?! Väx upp!!!

  • Nej,det är en hopplös fall antingen man röstar vänster eller höge,alla är lika landsförrädare som säljer ut sitt land till Soros och Company. Den endaste möjligheten är att rösta nationalistisk om det finns möjlighet till det. Allt annat är bortkastat röst.

  • @Jan Norberg undrar om några tyska väljare känner sig blåsta på sin röst? Att ”SD utan nåt som helst inflytande” är den stora röstblåsaren i Sverige säger JN inget om utan frågar sig istället om det ”är detta demokrati?”.
    Om ingen vill samarbeta med SD så kan det beror på just SD, den här historien kan belysa problemet:
    En Sverigedemokrat åkte på motorvägen när han hörde ett meddelande på bilradion:
    – Det är en galning som kör åt fel håll på motorvägen.
    – En???? Det är ju hundratals…
    Mest röstkraft får man i SAP, M och C, mitt förslag är att ni går med i ett riktigt parti och lär er hur turerna går.
    En sak till, försök att visa lite ansvar i dessa frågor om demokrati som trotts allt har en central betydelse i vår kultur. Behåll de pubertala attityderna till era egna partimöten!

  • @ Jan Norberg,

    Jag håller med dig till 100%. Du har bara uttryckt det tydligare – tack!

    @ Janna,

    Eh…. jag tror att det är värdefullt för dig, för att driva din ståndpunkt att du beskriver den lite mer tydligt. Du har enligt kommentatorsreglerna 400 ord på dig att göra det. Du behöver ju inte använda alla, men du kan väl börja med att försöka beskriva det du vill säga med, låt säga, 100-200 ord.

    Klarar du inte det kommer jag att fortsätta att betrakta dig som ett Troll.

  • @Jan Norberg: ”Det finns anledning att acceptera alla väljares röst i en representativ demokrat”- Låt säga att vi får en borgerlig regering i nästa val och FI och V klockar in på gemensamt 13%. Hur menar du då att de borgerliga skulle tvingas genomföra delar av Fi:s och V:s politik? Skulle man lägga ned sina röster gällande lagstiftning i ett visst antal frågor (lagstiftande makt)? Eller skulle man även bjuda plats i den verkställande makten (regeringen)? Eller skall majoritet ändras från 1/2 till exempelvis 3/4 för att klubba beslut? Förklara gärna hur du tänker att allas röst skall representeras.

  • @ Öystein Rönne, förvisso kan man lägga sin röst på SD men man kan också göra som @ Ivan Björn, dvs helt avstå från sin rösträtt.

    Den grundläggande frågan blir om det är en rättighet eller en skyldighet att rösta?

    Hypotetiskt skulle Ivan Björns agerande (att inte rösta alls), om det blev en majoritet, kunna innebära att 7-klövern helt kan bortse från valmanskåren och fortsätta på sitt förakt för demokratins grundprinciper.

    Är då Ivan Björns synsätt rätt eller fel?

    Hur gör vi om Ivan Björns röststrejkande vinner gehör hos en majoritet, är det då en demokrati vi ser?

    Nja, personligen ser jag det som att Ivan Björn abdikerat från sin rätt att försöka påverka politiken, gör alla som han så släpper vi fram en diktatur. Och vad gör Ivan Björn då han en dag blir offer för vad en diktaturstat hittar på?

    Principiellt så handlar valet 2018 om vilka det är som skall bestämma, väljarna eller politikerna. Politikerna (åtminstone 7-klövern) verkar fast beslutna att göra som i Tyskland, dvs driva ett maktpolitiskt spel där föraktet för vad en betydande del av väljarna tycker står i centrum.

    Jag själv är ingen genuin SD anhängare men jag håller med Öystein om att det i en situation där det gäller att ge politikerna en knäpp på fingrarna så är nog en röst på SD det minst dåliga alternativet.

    Vi behöver en betydligt mer polariserad debatt där SD släpper taget om mittpålen och profilerar sig betydligt bättre som det enda oppositionspartiet och de vilka kan återföra makten till folket.

    Pragmatism och en ideologiskt väl förankrad syn gör att jag nog ändå till slut skulle rekommendera alla att utnyttja sin rösträtt, allt annat är egentligen oansvarigt mot oss alla.

  • Vem kan egentligen någonsin lita på några politiker alls? Har man fått en plats i riksdagen, så har man tydligen fått en säkerhet efter några perioder där – ”en trygg och säker pension” – utan att egentligen ha gjort någon nytta alls för ”medborgarna”! Eller kom med någon bättre förklaring än att alla politiker alltid är sig själva närmast – sedan får den ”dumma allmänheten” skylla sig själv att den inte ställt upp för att bli politiker ….

  • @ Ivan Björn,

    Jag håller inte med dig. Om Sverige är ett sjunkande skepp, och det sjunker horisontellt rakt ner, då kommer de som befinner sig på de nedersta planen att drunkna först. Men som du resonerar tycks det som att du har placerat dig på typ våning 3. Men även de på våning 3 kommer till slut att också drunkna om de inte gör någonting. Och drunkna vill väl ingen, eller?….

  • Så länge svenska folket inte kan ställa politikerna till personligt ansvar för sina illgärningar lär det inte bli några förändringar.
    Svenska politiker kan inte försvara enskilda medborgares liv och egendom mot övergrepp och kränkningar.

  • @Janna
    du menar ”Partiernas uppgift är att föra fram den politik de gått till val på.”
    Problemet är att de flesta partier som ingår i rksdagen bara fokuserar på några få sakfrågor.
    Dessa kan bytas ut lite som det passar och i de frågar dom inte gick till val på gör man alldeles som man vill.
    Att istället redovisa visioner och ideologiska mål vore en garant för vilken riktning man kommer att arbete för svenskarnas samhälle. Detta gör man dock aldrig eftersom väljarna då hela tiden skulle kunna jämföra med ”facit”.
    Egentligen finns ingen anledning att ha någon organisation ovanför kommunbildningen.
    Behövs samarbete kommer man att kunna göra det genom samarbete och efter behovet.
    Tillsammans kan kommunerna skapa visioner att jobba med.
    Kommuner som Malmö får rätta sig efter sin egen börs eller tigga. Kommuner som sköter sig har ingen glädje av detta då alla skatt går in i gemensam pott och sedan fördelas tillbaka till resp kommun.
    @Jan Norberg
    Tidigare stod det på riksdagens hemsida ”All makt utgår från folket. Riksdagen är Sveriges högsta beslutande organ. Riksdagen har också stort inflytande på utrikespolitiken” så var det med den makten.

    Jag kommer att lägga min röst på det parti som visat störst respekt mot folket och har en vision som är klart uttalad. Annars kommer vi att få ytterligare en förlora d mandatperiod.
    Jag menar, bara tanken på att inskränka folks rättigheter att uttala sig eller uttrycka en åsikt visar att det inte är riktigt friskt i politikerkåren.
    Valpåverkan sker nu helt öppet varje dag och sanktionerade represalier mot oliktänkare uppmuntras.

    En lokalpolitiker jag kontaktat sa så här ”Altså,…såna ideer vill VI inte ha i vårt land och då får dom skylla sig lite själva!. Polisen har ju faktiskt ett uppdrag att skydda oss mot sånt vi inte vill ha”
    Liknande har uttryckt från andra lokalpolitiker och det verkar inte vara nån skillnad mellan partierna i denna frågan.

    LeifB

  • Jag har inte något problem med detta. Lever mitt eget liv så gott jag kan och har slutat att rösta tre val tillbaka! Jag röstar alltså inte för att det inte varken finns någon demokrati eller några alternativ utom skendemokrati och illusoriska alternativ.

    För mig är detta alltså enkelt. Låt barnen leka i riksdagen och prata viktiga frågor i deras ögon dagarna i ända. Det är detta som de har betalt för. Lev ditt eget liv och strunta i dem. Bry dig inte om dem. Gör så gott du kan på den plats som du lever.

  • @ Jan Norberg,

    Din analys och frågeställning är bra och definitivt värd att grubbla över. I.o.m. att verkligheten ser ut som den gör, med 7-klöverns alltmer tilltagande desperation, lämnar det utrymme för en mycket stor osökerhet hos väljarna hur man ska rösta. De flesta vill väl inte kasta bort sin röst i ytterligare ett val!

    Dock borde 7-klöverns planerade bedrägeri för det Svenska folket förhoppningsvis genomskådas.

    Jag tror att en kombination av SD och en valsamverkan á la Martin Gustavsson´s invit kan vara inkörsporten till en vändning. Dock återstår att se vad som kommer att ske de närmaste månaderna.

    Min uppmaning till Svenska folket blir: Rösta på SD eller en förhoppningsvis stundande valsamverkan med Martin Gustavsson´s Vetenskapliga Partiet. Ni som lämnat SD och ”backat tillbaka” till 7-klövern p.g.a. att en del av de partierna har ”justerat” sitt valprogram och anpassa det mer till SD, gå inte på denna valbluff en gång till, ni kommer bara att återigen bli lurade/bedragna i så fall. Jag tänker inte minst på alla pensionärer som alltid har fått fagra löften om ”värdesäkrade pensioner” m.m. De har i decennier blivit lurade/bedragna. Det är nu dags att inse detta!

  • Politik är aldrig bra och har aldrig varit det. Människor som inte håller med blir överkörda av majoritetens vilja och p.g.a. det måste lagar sättas upp för att hålla missnöjet på avstånd.

    Den som försöker intala sig något annat är antingen hjärndöd eller blind!

  • @ Janan (Janna), din kommentar representerar just det väljarförakt som utmärker dagens partipolitik. Dvs att det är Partierna som själva bestämmer om de avser att följa den representativa demokratins hörnstenar, eller om de gm taktiserande fulspel sätter alla väljares val helt på undantag.

    Det finns anledning att acceptera alla väljares röst i en representativ demokrati, om man menar allvar med vad som står i Sveriges grundlag.

    ”All makt utgår i från folket”

  • Jag tycker det är märkligt sätt att resonera att partier inte ”acceptera väljarnas val”. Partiernas uppgift är att föra fram den politik de gått till val på. De är fria att ingå vilka allianser de vill för att i så hög grad som möjligt uppnå dessa mål, men även blocka andras politik som står i strid med de egna värderingarna.

    Även om vårt parlament består av em mångfald partier så finns det inget som säger att ALLA åsikter skall vara representerade i den politik som förs. Här är det upp till parlamentarikerna att få ihop en majoritet, något SD inte har och inte kommer att lyckats med.

  • blankrösta är att lägga sig platt i det svenska valsystemet, därför kan man göra ett litet nationalistiskt parti större. Det blir en kryptoblankare.

  • Sverige är en skendemokrati där ledande politiker tar order från Bilderbergarna och andra hemliga sällskap.
    Befolkningen har under de senaste trettio åren blivit utsatt för intensiv psykologisk indoktrinering.
    Självständigt tänkande individer finns det alltför litet av.

  • Lämna ett svar