TV Helse: Din smartphone kan göra bakterier motståndskraftiga mot antibiotika

publicerad 21 maj 2018
Smartphone - Foto: Downloadwallpaper.org
Smartphone – Foto: Downloadwallpaper.org

Strålningen från din smartphone och trådlösa nätverk (WiFi) kan enligt iranska forskare påverka bakteriers resistens mot antibiotika. Bakterierna blir starkare och antibiotikan därför svagare.

Forskare exponerade bakterier av typen Listeria monocytogenes och Escherichia coli för strålning med frekvensen 900 MHz från tex din smartphone och en trådlös router som sänder på frekvensen 2,4 GHz. Strålningen gjorde bakterierna motståndskraftiga mot antibiotika.

Från en studie:

“It is also shown that exposure to RF-EMFs within a narrow level of irradiation (an exposure window) makes microorganisms resistant to antibiotics. This adaptive phenomenon and its potential threats to human health should be further investigated in future experiments.”

Dess fynd visar att det kan få stora konsekvenser för folkhälsan eftersom användandet av smartphones och trådlös kommunikation ökar våldsamt och eftersom hälsomyndigheterna är upptagna med att motverka antibiotikaresistensen hos bakterier.

Läs mer i TV Helse