Fiat Chrysler Automobiles (FCA) som är ett amerikanskt-italienskt samarbete och en av världens största biltillverkaren ska presentera nya el- och hybridbilar för märkena Jeep, Maserati och Fiat de närmaste fyra åren. International Energy Agency ställer prognosen att det kan finnas 125 miljoner elbilar på vägarna i världen år 2030.
Text i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Bild: Jeep Wrangler-familjen ska få el-plugins 2020 enligt Mike Manley VD på Jeep (källa). Foto Jeep.com
FCA:s konservative VD Sergio Marchionne som tidigare var mycket kritiskt inställd till elbilar har ändrat uppfattning i en bilvärld där efterfrågan är till fördel för elbilar och elhybridbilar. Nu ska nya elbilsmodeller över de närmaste åren komma ut på marknaden. FCA satsar 9 miljarder euro fram till år 2022 för att elektrifiera fordonsutbudet, säger Marchionne.
År 2017 var det totala antalet elbilar 3 miljoner globalt, vilket var en ökning på 50% mot året innan. Nu tror International Energy Agency att det kommer att finnas 125 miljoner elektriska bilar på världens vägar år 2030. Det är en följd av att regeringar i världen börjat att adoptera en EV-policy, skriver CNBC.
Volvo tror att 33% av alla Volvobilar kommer att vara autonoma självkörande bilar år 2025. Samma år tror Volvo att 50% av försäljningen kommer att ske via leasing-tjänsten Care by Volvo, enligt Digital Trends.
Jonas Fröberg på SvD Näringsliv skriver att den fristående tankesmedjan RethinkX i USA ställt prognosen att 95% av amerikanerna som använder bil år 2030 kommer att göra det som en tjänst som de köper från en leasing-flotta.
Läs mer på Dieseltrim Bilverkstad Bromma
Text i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma
ang laddning av elbilar och elektrifierade vägar:
NEW wireless electric vehicle technology will threaten driver and passenger health
https://www.naturalhealth365.com/wireless-emf-pollution-2602.html
Micke 13 Jun, 2018 at 04:00
Även vanliga bilar ger ifrån sig fält som har med el att göra, men inte i lika hög grad som el-bilar.
Micke 13 Jun, 2018 at 04:00
Jag gjorde mätningar av el, magnetfält och elektromagnetiska fält i en Tesla. De var väldigt höga, framför allt magnetfälten. El-bilar är en veritabel hälsobomb. Jag har skrivit om detta tidigare här på NewsVoice, men det föll på hälleberget.
Magnetfälten i tåg och från mikrovågsugnar är även de så höga att de orsakar bland annat cancer.
De mätningar av magnetiska fält som gjorts visar låga värden: lägre än tågresande och lägre än en meter från micron, lägre än användande av hårtork, lägre än promenerande på stan. Så det är inget som oroar mig i alla fall.
Det som oroar mig däremot är cancer från inandning av bensin/dieselångor, partiklar, kväveoxider. IVL rapporterade att bara i Sverige dör 5000 människor varje år i förtid på grund av detta och att dålig luft kostar samhället 42 miljarder årligen bland annat pga. förlorad produktivitet.
Marcus Gullberg 12 Jun, 2018 at 09:37
El-bilar är farliga även för vuxna.
Marcus Gullberg 12 Jun, 2018 at 09:37
Jag gjorde mätningar av el, magnetfält och elektromagnetiska fält i en Tesla. De var väldigt höga, framför allt magnetfälten. El-bilar är en veritabel hälsobomb. Jag har skrivit om detta tidigare här på NewsVoice, men det föll på hälleberget.
Jag hörde talas om att det är ytterst hälsovådligt för barn att vistas i elbilar och leukemi omnämndes. De som vet bättre kanske kan prata om de okända hälsoriskerna med elbilar?
Är det någon som känner till hur det är med magnetfält i elbilar. Nya bilar med många finesser och mycket elektronik har förstås höga magnetfält oavsett drivmedel men är det någon som känner till hur det är med elbilar kontra diesel/bensin/gas-bilar. Hur höga magnetfält och elfält utsätts man för? Och hur blir det med elekrifierade vägsträckor? Hälsoaspekten ?
Förutser kris filmindustrin.
Med elbilar blir det inga jätteexplosioner när bilar körs utför stup i actionfilmer.