Spelmissbruket har nästan fördubblats på tio år i Sverige. Spelbranschen presenterade nyligen nya riktlinjer för måttfull marknadsföring. Ändå varnar civilministern att det kan bli lagändring om kraven inte blir tuffare.
Ingen har väl kunnat missa vilken vind i seglen spelbranschen fått i Sverige de senaste åren. Redan innan den nya spellagen trädde i kraft i januari 2019 fylldes media av casinoreklam. Meningarna går isär kring hur farligt det är med spelande.
För de breda massorna är det förmodligen på samma sätt som med alkoholkonsumtion: ett måttligt användande för nöjes skull anses vara relativt ofarligt.
Ändå delar både alkohol och spel en mörkare sida. Varje år drabbas tusentals svenskar av missbruk och trenden tilltar.
Spelmissbruket – Nästan en fördubbling på tio år
Enligt Folkhälsomyndigheten var antalet spelmissbrukare i Sverige cirka 24 000 för drygt tio år sedan. Myndighetens senaste siffror visar på att motsvarande siffra idag är 45 000. Det är nästan en fördubbling.
En uppseendeväckande uppgift är att antalet kvinnor som drabbas av spelmissbruk har ökat drastiskt. För några år sedan var 18 procent av spelmissbrukarna kvinnor. Idag är andelen 64 procent, enligt Folkhälsomyndigheten. Spelmissbruket bland män ligger på ungefär samma nivå som tidigare.
Det fanns onlinespel även för tio år sedan. Skillnaden är att spelen är mycket mer tillgängliga idag via appar och webbläsare.
Kan det bli en ändring?
Branschföreningen för Onlinespel (BOS) och Spelbranschens Riksförbund (Sper) har redan vidtagit åtgärder för att göra spelmarknaden sundare. Nyligen presenterade de sina nya gemensamma riktlinjer för måttfull marknadsföring.
I mångt och mycket är det ett förtydligande av det som redan står i lagen, men riktlinjerna tillför flera konkreta hållpunkter som spelbolagen bör ta fasta på. Till exempel ska onlinecasinon inte påstå att det finns garanterade vinster eller att något annat än slumpen påverkar vinstchansen.
Reklamen ska inte locka med spel som en lösning på finansiella problem. Inte heller ska kända personer användas i marknadsföringen. Intressant är att spelbolag inte bör ange att spel utan registrering är möjligt när det i själva verket är något som krävs.
De nya riktlinjerna är mycket detaljerade och ställer höga krav på branschen. Ändå är civilminister Ardala Shekarabi inte nöjd. Enligt SVT tycker ministern att riktlinjerna i den nya spellagen inte är tillräckliga. Det kan bli fråga om ny, tuffare lagstiftning, enligt ministern. Ett exempel som Shekarabi nämner det förbud som Storbritannien infört mot spelreklam i samband med live-sändning av idrott.
Extern skribent
Relaterat