BILTEKNIK. En brittisk teknikprofessor ryter till i försvar för dieselmotorn. Förbränningsmotorns död är överdriven, menar han och tillägger att dieselmotorn kan räddas av hybridteknik.
Hela 30% av alla bilar som registrerades i Sverige under januari var laddbara. Antalet hybridbilar och elbilar växer starkt, men även nackdelarna med eldrivet och hybridteknik har nått ljuset. Det handlar mycket om dyra reparationer och diverse tekniska problem. Ofta är dessa nya bilar belastade med autonom teknik med barnsjukdomar som innebär att riskerna ökar för förare, passagerare och omgivning.
Att tre av tio nya bilar är laddbara innebär samtidigt att sju av tio bilar fortfarande inte är laddbara, utan istället förlitar sig på en bensin- eller dieselmotor, konstaterar en motorjournalist på Vi Bilägare.
Professorn som röt till heter Sam Akehurst och är expert på avancerad så kallad drivlineteknik på avdelningen för maskinteknik vid University of Bath i England.
“Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven. De flesta tror att det fortfarande kommer finnas 85 procent förbränningsbilar 2030, exklusive tunga fordon”, uppger Akehurst i en intervju för Car Magazine.
Sam Akehurst går så långt att han tror att bensinmotorerna kommer finnas kvar kanske ända fram till år 2050.
“…om du tittar på de senaste motorerna är deras utsläppsnivåer väldigt låga. Demoniseringen av dieseln hjälper inte när vi ska nå koldioxidmålen”.
Vi Bilägare påpekar att utvecklingsmöjligheterna för dieselmotorn nåt vägs ände, men Akehurst är optimistisk.
“Diesel har i princip nått sin “peak” när det gäller effektivitet men genom att hybridisera dieselmotorer kan de jobba på högre effektivitetsnivå.”
Källa: Dieseltrim Bilverkstad Bromma