Stort tack till alla läsare och annonsörer som nu säkrat verksamheten tom juni! / Redaktionen

106.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 1/5 kl 14:30.

Svenska studie: Pfizer-vaccin tar sig in i leverceller och omvandlas till DNA

publicerad 5 mars 2022
Pfizers World Headquarters, Manhattan, New York. Licens: CC BY-SA 4.0

VETENSKAP. Svenska forskare från Lunds universitet har funnit att innehållet i Pfizers covidvaccin tar sig in i mänskliga leverceller och omvandlas till DNA, något som läkemedelsjättarna länge avvisat som desinformation. Den svenska studien visar också att man kan utveckla autoimmun hepatit efter injektion av mRNA-vaccin.

Text: Sandra Novak, Nya Dagbladet

Det är ett svenskt forskarteam från Lunds universitet som nyligen släppt studien kring covidvaccin och omstruktureringen av DNA och förändring av kromosomer i samband med de kontroversiella injektionerna, det rapporterar bland annat Epoch Times.

När mRNA-spikproteiner injiceras i kroppen tar de sig vidare till levern och utlöser DNA som finns inuti levercellernas kärnor, för att sedan gå över till cellernas cytoplasma och förvandlas till någonting som kallas LINE-1-protein. Ett segment av detta protein transporteras sedan tillbaka in i levercellernas kärnor där det fäster till mRNA och omvänt transkriberar det till spik-DNA.

Omvänd transkription är när DNA tillverkas av RNA. Den normala transkriptionsprocessen innebär att en del av DNA:t fungerar som en mall för att göra en mRNA-molekyl inuti kärnorna.

I den här studien presenterar vi bevis för att COVID-19 mRNA-vaccin BNT162b2 kan komma in i den mänskliga levercellinjen”, säger forskarna i en artikel som publicerades i tidskriften Current Issues of Molecular Biology.

Omvandlas till DNA – på sex timmar

De svenska forskarna tillägger att:

BNT162b2 mRNA omvänt transkriberas intracellulärt till DNA så snabbt som 6 timmar efter BNT162b2 exponering”.

BNT162b2 är benämningen för Pfizer-BioNTechs covidvaccin Comirnaty.

Detta motsäger vad USA:s smittskyddsmyndighet Centers for Disease Control and Prevention (CDC) tidigare har avvisat som så kallad desinformation och konspirationsteorier.

”Det genetiska materialet som levereras av mRNA-vacciner kommer aldrig in i dina cellers kärna”, står det fortfarande att läsa på CDC:s hemsida under rubriken ”Myter och fakta om COVID-19-vacciner.”

Detta är första gången som forskare kunnat bevisa hur mRNA-injektioner omvandlas till DNA i mänskliga leverceller, men andra ”experter” och ”faktagranskare” fortsätter ändå att felaktigt hävda att detta inte är möjligt.

”COVID-19-vacciner förändrar eller interagerar inte med ditt DNA på något sätt”, hävdar fortfarande Johnson & Johnson (J&J) och AstraZeneca på sina hemsidor.

”Dessa vacciner levererar genetiskt material som instruerar celler att börja tillverka spikproteiner som finns på ytan av SARS-CoV-2 som gör att covid-19 producerar ett immunsvar”, rapporterar Epoch Times.

En talesman för Pfizer svarade på den nya studien med att hävda att läkemedelsjättens mRNA-injektioner ”inte förändrar DNA-sekvensen i en mänsklig cell”.

Kan orsaka hepatit

Den svenska studien påvisar också att mRNA-spikproteiner på ytan av leverceller även kan orsaka autoimmun hepatit – det vill säga leverinflammation.

”Vi har funnit rapporter om individer som utvecklade autoimmun hepatit efter BNT162b2-vaccination”, skriver författarna och presenterade det första rapporterade fallet, en frisk 35-årig kvinna som utvecklat sjukdomstillståndet endast en vecka efter sin första dos av Pfizers mRNA-injektion.

Forskarna menar vidare att:

spikriktade antikroppar inducerade av vaccination även kan utlösa autoimmuna tillstånd hos mottagliga individer”.

Text: Sandra Novak, Nya Dagbladet