När det gäller kostnadseffektiv marknadsföring finns det en hel del saker man kan göra när budgeten för marknadsföring inte är så stor. En av dem är tryck på arbetskläder och produkter med logo.
Genom att synas med sin logotyp på produkter som används dagligen av kunder och kollegor, visar man upp sitt företag i det dagliga livet. Det är ett effektivt sätt att marknadsföra sig på och lämnar dessutom en hel del utrymme för kreativa lösningar.
Se till att klä personalstyrkan med reklam
Har du ett företag där personalen syns utåt? Passa på att se till att de alltid har på sig plagg där företaget representeras. Det måste inte vara att ni syns utåt mot konsumenter, arbetar ni med B2B så kan det även här vara en bra möjlighet att påminna folk om företaget med profilkläder med tryck.
Skjortor, byxor eller tröjor, oavsett klädsel kan man alltid se till att det finns plagg som har en logga. Det måste heller inte alltid sitta på bröstet. Vill man ha en annan estetik kan placeringen av företagsnamnet sitta på ett mer kreativt sätt.
Syns ni utåt och finns i kundens vardag är det möjligt för er att påverka hur de uppfattar företaget.
Tryck gåvor med logo till dina kunder
En annan bra idé är att ge bort gåvor i form av företagsgåvor eller presentreklam i samband med möten, mässor eller middagar. Det kan vara allt från en tröja till en powerbank.
Att trycka produkter med logo ger dig möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt ge bort reklam som folk faktiskt använder och ser dagligen. Det finns alltid en produkt som passar just ditt företag och dina kunder, det gäller bara att hitta den.
Skapa en logotyp och tryck på allt
En av de viktigaste delarna i en profilering är logotypen. En bra logotyp kan få folk att associera positivt till ditt företag och det är något som du vill uppnå. Med en tryckt logotyp på alla produkter, från arbetskläder till företagsgåvor, ger du ditt företag en röd tråd och en starkare profil.
En logotyp är dock inte alltid det lättaste att skapa själv och det är därför det finns företag som sysslar med just det. Att skapa en logotyp är inte alltid billigt, men det är ett investering som lönar sig i längden och kan göra stor skillnad för hur ditt företag uppfattas.
Det finns alltså en hel del saker man kan göra när det kommer till profilering och marknadsföring av ett företag, och det behöver inte alltid vara dyrt. Med tryckta arbetskläder och företagsgåvor med logo är det möjligt att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut till en stor mängd människor, på olika sätt.
Extern skribent
Relaterat
- Läs mer om företagande på NewsVoice